Hej, är helt ny här och det kan därför vara så att denna fråga redan besvarat. Men jag gör att försök ändå:

Vad bör man ha med i en kontrollplan?
Vi skall bygga en liten kolonistuga på 26kvm + 8kvm altan/veranda. Allt skall byggas från scratch.

Har pratat med SBK men de var väldigt luddiga så därav min undran. En punkt skulle iaf vara "att följa bygglovet".

Alla tips mottages!

Med vänlig hälsning,
Jimmie

Hej du.

SBK=Stadsbyggnadskontoret?

Typiskt det där med luddigheten. De kräver att få in en kontrollplan men vet egentligen inte varför eller vad den ska vara till. Det är väl byråkrati om något. Men om du hittar rätt person så kan du kanske få ett exempel på en kontrollplan. Annars får du begära ut bygglovshandlingar från andra liknande stugor. (Det är offentliga handlingar.) Där kan du hitta kontrollplaner som SBK tidigare godkänt.

Tack för svar & tipset!
Precis, verkar helt galet det där med kontrollplan, men det är tydligen någon ny lag som skall följas, tur nog så behöver den inte vara så omfattande på kolonistugor.

Lagen är inte ny, kontrollplan har behövts länge. Däremot så har vi en ganska ny Plan- och Bygglag, som möjligen har förändrat innehållet i kontrollplanen.

De jag haft till mina hus har sett ut typ:
Kontroll av grund.
Kontroll av regelstomme.
Kontroll av ventilation.
etc.

Men det kan ju inte vara så mycket att kontrollera på en kolonistuga.

andersmc skrev:
Hej du.

Typiskt det där med luddigheten. De kräver att få in en kontrollplan men vet egentligen inte varför eller vad den ska vara till. Det är väl byråkrati om något.
Det måste vara luddigt eftersom kommunen inte kan veta vad den ska innehålla.
Byggherren er den som vet vad han ska bygga/hur omgivningen ser ut och som ska göra kontrollplanen.
Om Kommunen berättade hur den skulle se ut och det så visade sig att en punkt fattades ville det bli fel.
Byggherren har ansvaret och om det visar sig att han har hoppat över en punkt är det hans problem. Som det ska vara.

haavard skrev:
Det måste vara luddigt eftersom kommunen inte kan veta vad den ska innehålla.
Byggherren er den som vet vad han ska bygga/hur omgivningen ser ut och som ska göra kontrollplanen.
Om Kommunen berättade hur den skulle se ut och det så visade sig att en punkt fattades ville det bli fel.
Byggherren har ansvaret och om det visar sig att han har hoppat över en punkt är det hans problem. Som det ska vara.
Jamen vad bra. Då är ju problemet löst för TS. Eftersom ingen annan än byggherren och kommunen ser den där kontrollplanen, och kommunen inte vet hur den ska se ut, så kan byggherren, i detta fall TS, skriva ihop vad som helst. Ta mitt lilla exempel och ha det som kontrollplan så är det klart.

Din kontrollansvarige (som måste vara rikscertifierad) bör, genom sin styrkta utbildning på myndighetskraven ha koll på vad som bör ingå i kontrollplanen.
Kontrollplanen skall även entreprenören och ev. projektörer och leverantörer följa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.