Hej! Jag har satt liggande reglar cc30 i badrummet och satt första konstruktionsplywood 15mm då slog det mig att jag inte har kortlingar där skivorna(skivskarvarna, och hörn) ska mötas. Behövs detta? Tänker så det inte kan röra sig så tätskikt eller kakel tar skada? Tänker att ramen runt är väl där det ska fästas 150mm mellan varje skruv? Nu är det 300mm avstånd mellan varje skruv i ramen runt och 150mm på varje liggande regel… högst upp och längst ner finns det regel så där är det satt skruvar med 150mm avstånd, det är alltså på sidorna det blir 300mm avstånd. Tack på förhand

• Vägg med monterad konstruktionsplywood i badrum under renovering, synliga reglar och en nivå på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nej det behövs inga kortllingar för plyfan, men du behöver förskjuta skarvarna på gipsen så att dom inte blir på samma ställe..
Sedan är en vinkelprofil LP 50 bra att ha i invändiga hörn innanför gipsen..

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Tack för det, du gjorde min dag. Är det skillnad på L50 och LP50? Hittar båda på Google varav L50 verkar lättare att hitta nära mig.

A
henrik erikson henrik erikson skrev:
Tack för det, du gjorde min dag. Är det skillnad på L50 och LP50? Hittar båda på Google varav L50 verkar lättare att hitta nära mig.
Ja det är samma..

• Vinkelprofil L50 i metall från Byggmax kategorin stål och järnmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja det är samma..
Tack!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja det är samma..
När man fäster dessa, kör man någon skruv som borrar sig igenom eller förborrar man?

A
När man fäster dessa, kör man någon skruv som borrar sig igenom eller förborrar man?
Vi spikar upp plåten med en spik upptil och nedtill 60-75mm vanlig galvad spik sedan skruvar man ju gipsen enligt tillverkarens rekommendation..
Skruva plåten skulle jag inte rekomendera då en skruvskalle sticker ut lite mer och riskerar knäcka gipsen..

Rejäl skrev:
Sedan är en vinkelprofil LP 50 bra att ha i invändiga hörn innanför gipsen..
Vad är det bra för?

A
K Kane skrev:
Vad är det bra för?
Minskar rörelserna som trä alltid har..

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi spikar upp plåten med en spik upptil och nedtill 60-75mm vanlig galvad spik sedan skruvar man ju gipsen enligt tillverkarens rekommendation..
Skruva plåten skulle jag inte rekomendera då en skruvskalle sticker ut lite mer och riskerar knäcka gipsen..
Tack! förlåt men måste ta ner detta på idiot nivå, finns det hål för spiken eller går den igenom med spikpistolen om man har en extra stark spik?

A
Tack! förlåt men måste ta ner detta på idiot nivå, finns det hål för spiken eller går den igenom med spikpistolen om man har en extra stark spik?
Nej plåten har inga hål, ja spikpistolen vi har skjuter igenom inga problem..

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.