Jag ska bygga ett tak för badrummet och det är en tillbyggnad och jag tänkte använda 45x220 med cc 60. Vill få konstruktionen fuktsäker och enligt gällande riktlinjer. Utvändigt blir det i plåt och lutningen ca 17 grader.
Har studerat en del lösningar men är ändå osäker på hur jag ska göra. I bilden visas en luftspalt på max 25mm under råsponten och här blir jag osäker. Råsponten läggs väl direkt på reglarna? I så fall måste jag lägga vindskyddet ovanpå isoleringen som finns mellan takbalkarna?
Och måste jag fylla upp med isolering så att det nästan täcker höjden på takbalkarna och att jag sparar max 25mm som luftspalt? Det blir 20cm isolering då. Sedan gillar jag inte all inplastning i konstruktionen som bilden visar.
Tacksam för tips och idéer på hur ett tak byggs.
Har studerat en del lösningar men är ändå osäker på hur jag ska göra. I bilden visas en luftspalt på max 25mm under råsponten och här blir jag osäker. Råsponten läggs väl direkt på reglarna? I så fall måste jag lägga vindskyddet ovanpå isoleringen som finns mellan takbalkarna?
Och måste jag fylla upp med isolering så att det nästan täcker höjden på takbalkarna och att jag sparar max 25mm som luftspalt? Det blir 20cm isolering då. Sedan gillar jag inte all inplastning i konstruktionen som bilden visar.
Tacksam för tips och idéer på hur ett tak byggs.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I exemplet spikas råsponten direkt på takstolens högben. Ett vanligt sätt att konstruera en luftspalt är att spika distansläkt på takstolarna mot råsponten och sedan fästa vindskyddet underifrån mot denna läkt. Är avståndet mellan takstolarna 1200 mm behövs en distansläkt även mitt emellan takstolarna. Resten av utrymmet, dvs 200 mm, fyller du med isolering.
Om du väljer en diffusionsöppen duk som tätskikt under takpannorna kan du strunta i luftspalten.
Behovet av ångspärr i plast hänger bl.a. ihop med valet av isoleringsmaterial. Använder du någon form av mineralull (stenull eller glasull) är det en sedan länge (70-talet) etablerad åsikt att du behöver använda plastfolie. Använder du ett mer hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer är det möjligt att använda mindre ångtäta material, s.k. ångbromsar. I sådana sammanhang bör man dock alltid följa materialtillverkarens råd.
Om du väljer en diffusionsöppen duk som tätskikt under takpannorna kan du strunta i luftspalten.
Behovet av ångspärr i plast hänger bl.a. ihop med valet av isoleringsmaterial. Använder du någon form av mineralull (stenull eller glasull) är det en sedan länge (70-talet) etablerad åsikt att du behöver använda plastfolie. Använder du ett mer hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer är det möjligt att använda mindre ångtäta material, s.k. ångbromsar. I sådana sammanhang bör man dock alltid följa materialtillverkarens råd.
Hade jag gjort detta (igen) så skulle jag försökt bygga luftspalten innan råsponten, alltså på med board direkt på takbalkarna, sen lagt en läkt på varje takstol och sen spikat råsponten genom läkten. Helst skulle man ju passat på att isolera utifrån också samtidigt.
Att sätta luftspalt innifrån var jäkligt besvärligt och långtråkigt, har du dessutom cc600 så blir det ju dubbla jobbet.
Att sätta luftspalt innifrån var jäkligt besvärligt och långtråkigt, har du dessutom cc600 så blir det ju dubbla jobbet.
Föredrar nog en diffusionsöppen duk som tätskikt ovanpå råsponten, men det borde fungera under takplåt också? Det blir en lättare konstruktion.J justusandersson skrev:I exemplet spikas råsponten direkt på takstolens högben. Ett vanligt sätt att konstruera en luftspalt är att spika distansläkt på takstolarna mot råsponten och sedan fästa vindskyddet underifrån mot denna läkt. Är avståndet mellan takstolarna 1200 mm behövs en distansläkt även mitt emellan takstolarna. Resten av utrymmet, dvs 200 mm, fyller du med isolering.
Om det nu inte finns lätta och hållfasta skivor att lägga på dessa takreglar?
EDIT;
Kan man inte lägga en 3mm oljehärdad skiva i masonite ovanpå takbalkarna för att åstadkomma en luftspalt under råsponten?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/masonite-oljehärdad-3x1220x2400mm
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takplåt som ligger direkt mot duken, som t.ex. vid skiv- eller bandtäckning, blir tyvärr i praktiken diffusionstät. För att undvika det måste du använda plåt som ligger på läkt, t.ex. olika klicksystem.
Du kan spika masonit ovanpå takbjälkarna och sedan lägga spikläkt ovanpå masoniten för att konstruera luftspalten.
Du kan spika masonit ovanpå takbjälkarna och sedan lägga spikläkt ovanpå masoniten för att konstruera luftspalten.
Ja, jag uttrycker mig oklart. Menade inte att jag skulle fästa takplåten direkt mot duken, utan låta takplåten fästas i läkt. Och under läkt en takpapp.J justusandersson skrev:Takplåt som ligger direkt mot duken, som t.ex. vid skiv- eller bandtäckning, blir tyvärr i praktiken diffusionstät. För att undvika det måste du använda plåt som ligger på läkt, t.ex. olika klicksystem.
I tur och irdning från takbalkarna;
Board
Läkt för att skapa ventilation
Råspont
Takpapp
Läkt
Takplåt
-.. har jag missat något?
Den boarden jag kikade på var bara 3mm förstås och kanske för tunn och klen, men den vägde å andra sidan inte så mycket. Låter svår att spika i?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/masonite-oljehärdad-3x1220x2400mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara