Hej
Vi har haft en hantverkare som renoverade vårt kök. Nu har en tid gått och jag ska sätta in köksfläkten. Hade dock missat att han inte borde ha kaklat så här långt upp, för nu sticker basen på fläkten ut 1 cm från skåpet på djupet. Så jag skulle behöva kapa detta kakel tvärs över under skåpet. Det är 1 cm djupt så då ska fläkten få plats.

Hur gör jag detta utan att det spricker eller flisar sig? Kan man göra detta med min makita-fejn..?

Tacksam för hjälp med tips… vore otrolig tråkigt om det gick sönder.

• Vit kakelvägg med ett lager blå tejp som delvis täcker den övre kanten, under skåpet i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel på en köksvägg, maskeringstejp längs kanten och en öppning för fläktinstallation. Problem med kakel som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkig sits. Det finns diamantblad som funkar bra att använda på kakel, ett annat alternativ är att borra flera hål med kakelborr och använda en dremel och fräsa bort plattan till önskad höjd.

Jag skulle dock överväga att kakla om översta raden med tillskurna plattor. Borde inte vara några problem att övertala plattsättaren att komma tillbaka för någon timmes jobb.

M Majep skrev:
Hej
Vi har haft en hantverkare som renoverade vårt kök. Nu har en tid gått och jag ska sätta in köksfläkten. Hade dock missat att han inte borde ha kaklat så här långt upp, för nu sticker basen på fläkten ut 1 cm från skåpet på djupet. Så jag skulle behöva kapa detta kakel tvärs över under skåpet. Det är 1 cm djupt så då ska fläkten få plats.

Hur gör jag detta utan att det spricker eller flisar sig? Kan man göra detta med min makita-fejn..?

Tacksam för hjälp med tips… vore otrolig tråkigt om det gick sönder.
Kalla hela vägen upp ist,

F Fjonken skrev:
Kalla hela vägen upp ist,
Vad betyder det?

M Majep skrev:
Vad betyder det?
Sätt kakel hela vägen upp. iPhone ville stava lite fel

F Fjonken skrev:
Sätt kakel hela vägen upp. iPhone ville stava lite fel
Ja okej… hur löser det djupet på fläkten menar du?

S Småbrukaren skrev:
Tråkig sits. Det finns diamantblad som funkar bra att använda på kakel, ett annat alternativ är att borra flera hål med kakelborr och använda en dremel och fräsa bort plattan till önskad höjd.

Jag skulle dock överväga att kakla om översta raden med tillskurna plattor. Borde inte vara några problem att övertala plattsättaren att komma tillbaka för någon timmes jobb.
Ja. Otroligt trist. Har också tänkt att man kanske ska kakla om översta raden…

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.