Tja du betalar ju för elektrikerns kunskap och nu ska du själv köpa in rätt material utan kunskap? Lycka till.

Ja kunskapen betalar jag för via ett högt timarvode är inte det nog? Kablar och material blir jag lurad att betala sjukliga överpriser för.

Timpengen är ganska låg för hantverkare, och brukar du köpa eget material till bilen på verkstaden? Egen mat till restaurangen? Förstår om priserna låter höga om man jämför med stora kedjor som clas ohlsson osv men små hantverkarfirmor har inte i närheten lika bra inköpspriser.

Då for de börja att köpa in material på elbutiken då om de får så kassa avtal med sin grossist. När man får betala 145:- för en kabel som kostar 17:- / metern i butik, känner jag mig som kund lurad. Om en verkstad hade plussat på över 800% ja då hade jag tagit med mig delar även till den.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att jämföra med något när du tar priser ur luften och inte säger vilken kabel det är. Men köp du i butiken, se till bara att den uppfyller kraven.

Otto-Von-Stern Otto-Von-Stern skrev:
Säkert världens dummaste fråga men finns det förstansade hål där kabeln ska vara för utanpåliggande uttag?

Kan inte se något på den här bilden
[länk]
Finns alltid "förstansade hål", iaf i alla uttag jag monterat.
Men dom syns bara på insidan.

Du vägrar använda elektrikernas material. En tanke- Du verkar inte ha särskilt stor kunskap angående el och seriösa elektriker brukar vägra använda kundens material.
Lycka till

Varför inte be elektriker köpa in material men ange i avtalet att max påslaget på materialkostnad får ej överstiga 10 procent.
Listpriset elektriker tillämpar bara på privatkunder aldrig på företag.

Påslagen känns inte relevanta. Kan det vara så att el-material är betydligt billigare i Sverige eller på nätet än i Norge?
Jag skulle rådfråga den elektriker som ska göra jobbet, och därmed ta ansvaret att produkterna följer de regler som gäller.. Vissa produkter är visserligen dyrare i inköp, men betydligt enklare att hantera (mindre timkostnad).

Har du inte någon kunskap så låt då elektrikern köpa och göra allt. Billigt =dålig kvalite=dyrare eldragning.
Va inte snål köp kvalite det lönar sig.

P pnilz1 skrev:
Timpengen är ganska låg för hantverkare, och brukar du köpa eget material till bilen på verkstaden? Egen mat till restaurangen
Behöver man byta något på bilen tar inte verkstäderna flera hundra procent högre pris för delarna än vad man betalar om man köper dem själv någon annanstans. Ofta händer det till och med att originaldelar är billigare än pirat. Inte heller restauranger tar mångdubbelt betalt för råvarorna, åtminstone på normala krogar, så det argumentet håller inte i den här diskussionen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P pnilz1 skrev:
Svårt att jämföra med något när du tar priser ur luften och inte säger vilken kabel det är. Men köp du i butiken, se till bara att den uppfyller kraven.
Kraven uppfylls nog bra. Tror inte att några av våra stora kedjor för hemmapulare kör med undermåligt material. Säkert samma tillverkar på dem, som på mycket av det hantverkarna kör med. Hantverkarna tar oftast ut saftiga överpriser. De lägger på på det s.k listpriset, som de sedan har mycket kraftig rabatt på, vilket de inte talar om för kunden. Det nya har jag hört är s.k kick-backs. Att de betalar ett saftigt pris till sin leverantör utan rabatt. De får sedan tillbaks rabatten separat. Det kan bara vara ett syfte med det, och det är att dölja för kunden det verkliga priset. hantverkaren kan ju alltid visa fakturan för kunden och säga: "detta betalar jag", utan att behöva skylta med rabatten

Detta gäller inte alla branscher, men det verkar sprida sig. Snart börjar väl också snickarna ta extra för materialet (om de inte redan gör det). Då kommer det att bli riktigt dyrt att bygga. Det är dags för uppdrag granskning eller Kalla fakta att syna detta, så att folk får upp ögonen för det.

Jag hörde en intervju på P1 programmet Plånboken, där en branschförträdare blev helt ställd på frågan om han tyckte det var rimligt att ett företag tog fullt betalt plus lite för material som de hade 80% rabatt på. Han förstod själv hur illa det lät, och gav inget vettigt svar, utan stammade mest

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Behöver man byta något på bilen tar inte verkstäderna flera hundra procent högre pris för delarna än vad man betalar om man köper dem själv någon annanstans. Ofta händer det till och med att originaldelar är billigare än pirat. Inte heller restauranger tar mångdubbelt betalt för råvarorna, åtminstone på normala krogar, så det argumentet håller inte i den här diskussionen.
Jodå, delar till bilen är mycket billigare i tyskland, men jag köper inte bildelar på internet och ber en mek sätta dit de grejerna, det gör jag själv. När jag är med bilen till verkstad låter jag de använda sina saker.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.

Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.

Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
[länk]

Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.

Man får inte dra ut nya ojordade matningar/grupper !

Mikale_L glöm det jag skrev ovan alt blir jordat i nyinstallationen.

Med klass menar jag typ, jag antar att det är jordad EKK jag ska köpa
Ingen spikar ekk för utanpåliggande utan ekrk eller motsvarande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.