42 188 läst ·
130 svar
42k läst
130 svar
Hjälp med inköp av elmaterial
Har du stugan i Norge Otto? Ser så ut på din bild, det kan vara bra att veta för rådens skull allmänt. Just för uttag och kabel kan det kanske kvitta men i övrigt en del skillnader att ta med i bilden.
Och att du skulle kunna uppgradera från 10 A verkar högst troligt sett till din ganska nya rejäla serviskabel, borde vara gjort en del jobb i nätet där.
Och att du skulle kunna uppgradera från 10 A verkar högst troligt sett till din ganska nya rejäla serviskabel, borde vara gjort en del jobb i nätet där.
Levereras ingen jord i de gamla systemen där, krävs det får man ordna egen jordelektrod mm. Och med tanke på att TS beskriver det som gammalt och det ser det ju också verkligen ut att vara kan ju tänkas att inte ens lokal jord finns.Mikael_L skrev:
Kanske en vattenledningsnolla, Skylten kan göra en insats på andra sidan kölen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
TS har en annan tråd om en väg i Norge, så troligen ligger den här stugan i Norge.
Det är en rätt väsentlig information i så fall.
Det är en rätt väsentlig information i så fall.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Ja stugan ligger i Norge, trodde jag hade skrivit detta men det var nog i den andra tråden. Säkringsboxen är nog sedan 60 talet och mig veterligen har man inte gjort något med elen sedan den tid.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Är detta en vettig kabel
https://www.elektroimportoren.no/pr...-eske-50m/1067004/Product.html?Event=pathlist
https://www.elektroimportoren.no/pr...-eske-50m/1067004/Product.html?Event=pathlist
Nu blir det svårt för mig.
Jag kan inte norska elinstallationsregler. Saker som om minimum area (hade vi inte en tråd om att norrmännen körde med 2,5mm2 till 10A?) , om man får jorda i biledare och sånt.
Vidare så kan jag inte heller de norska kablarna, vare sig uppbyggnad eller beteckningar.
Jag kan inte norska elinstallationsregler. Saker som om minimum area (hade vi inte en tråd om att norrmännen körde med 2,5mm2 till 10A?) , om man får jorda i biledare och sånt.
Vidare så kan jag inte heller de norska kablarna, vare sig uppbyggnad eller beteckningar.
Det beror på. Äldre nät i norge är 230V IT-nät men nyare delar, tror det var i t.ex. sydväst, är TT eller TN-S 400V. Så man måste kolla förutsättningarna just där man är. Det gör det också svårt att ge några rekommendationer generellt.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Inte alla nät är 400tommib skrev:
De bygger fortsatt med 230 volt.
Vi levererar byggström till nya byggen där de bygger med 230 volt och det är mer vanligt än 400 volt
industri när de bygger nytt är ofta 400 medans hus är ofta 230 volt.
Fick lägga om ny kabel in till jobbet nu från 230 volt till 400 med 1000 volt plugg till våra maskiner så vi kan testköra gruvmaskinerna som går på 1000 volt
Tack för det!H Hallerudsbo skrev:Inte alla nät är 400
De bygger fortsatt med 230 volt.
Vi levererar byggström till nya byggen där de bygger med 230 volt och det är mer vanligt än 400 volt
industri när de bygger nytt är ofta 400 medans hus är ofta 230 volt.
Fick lägga om ny kabel in till jobbet nu från 230 volt till 400 med 1000 volt plugg till våra maskiner så vi kan testköra gruvmaskinerna som går på 1000 volt
Det är förvånansvärt svårt att hitta information om länders elsystem. Min info var från norska Wikipedia.
Huvudpoängen kvarstår dock och det är att man inte kan anta saker bara sådär i Norge, man måste känna till lokala förutsättningar.
Känns ändå som att du behöver lite mer kött på bena för att utföra denna installation, i mitt tyckte....
Även om du är händig och klarar göra det mesta själv så bör du ta hjälp av någon erfaren om regler och installationsföreskrifter.
Även om du är händig och klarar göra det mesta själv så bör du ta hjälp av någon erfaren om regler och installationsföreskrifter.
