Har du stugan i Norge Otto? Ser så ut på din bild, det kan vara bra att veta för rådens skull allmänt. Just för uttag och kabel kan det kanske kvitta men i övrigt en del skillnader att ta med i bilden.

Och att du skulle kunna uppgradera från 10 A verkar högst troligt sett till din ganska nya rejäla serviskabel, borde vara gjort en del jobb i nätet där.
 
Mikael_L
Ja Norge skulle förklara allt jag fann märkligt.

Förutom möjligen oinkopplad skyddsjord då ... ;)
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
:thinking:Har funderat hela kvällen på bilden
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja Norge skulle förklara allt jag fann märkligt.

Förutom möjligen oinkopplad skyddsjord då ... ;)
Levereras ingen jord i de gamla systemen där, krävs det får man ordna egen jordelektrod mm. Och med tanke på att TS beskriver det som gammalt och det ser det ju också verkligen ut att vara kan ju tänkas att inte ens lokal jord finns.

Kanske en vattenledningsnolla, Skylten kan göra en insats på andra sidan kölen. :)
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
TS har en annan tråd om en väg i Norge, så troligen ligger den här stugan i Norge.

Det är en rätt väsentlig information i så fall.
 
Ja stugan ligger i Norge, trodde jag hade skrivit detta men det var nog i den andra tråden. Säkringsboxen är nog sedan 60 talet och mig veterligen har man inte gjort något med elen sedan den tid.
 
Mikael_L
Nu blir det svårt för mig.

Jag kan inte norska elinstallationsregler. Saker som om minimum area (hade vi inte en tråd om att norrmännen körde med 2,5mm2 till 10A?) , om man får jorda i biledare och sånt.

Vidare så kan jag inte heller de norska kablarna, vare sig uppbyggnad eller beteckningar.
 
H
Sen är det väl inte 400 volt i norska system utan 3 faser 230 volt om man mäter.
 
Man använder inte EKK i bostadsrum utan EKRK, i alla fall om man har ett minimalt krav på utseendet.
 
tommib
H Hallerudsbo skrev:
Sen är det väl inte 400 volt i norska system utan 3 faser 230 volt om man mäter.
Det beror på. Äldre nät i norge är 230V IT-nät men nyare delar, tror det var i t.ex. sydväst, är TT eller TN-S 400V. Så man måste kolla förutsättningarna just där man är. Det gör det också svårt att ge några rekommendationer generellt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Det beror på. Äldre nät i norge är 230V IT-nät men nyare delar, tror det var i t.ex. sydväst, är TT eller TN-S 400V. Så man måste kolla förutsättningarna just där man är. Det gör det också svårt att ge några rekommendationer generellt.
Inte alla nät är 400
De bygger fortsatt med 230 volt.
Vi levererar byggström till nya byggen där de bygger med 230 volt och det är mer vanligt än 400 volt

industri när de bygger nytt är ofta 400 medans hus är ofta 230 volt.

Fick lägga om ny kabel in till jobbet nu från 230 volt till 400 med 1000 volt plugg till våra maskiner så vi kan testköra gruvmaskinerna som går på 1000 volt
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
H Hallerudsbo skrev:
Inte alla nät är 400
De bygger fortsatt med 230 volt.
Vi levererar byggström till nya byggen där de bygger med 230 volt och det är mer vanligt än 400 volt

industri när de bygger nytt är ofta 400 medans hus är ofta 230 volt.

Fick lägga om ny kabel in till jobbet nu från 230 volt till 400 med 1000 volt plugg till våra maskiner så vi kan testköra gruvmaskinerna som går på 1000 volt
Tack för det!
Det är förvånansvärt svårt att hitta information om länders elsystem. Min info var från norska Wikipedia.

Huvudpoängen kvarstår dock och det är att man inte kan anta saker bara sådär i Norge, man måste känna till lokala förutsättningar.
 
Känns ändå som att du behöver lite mer kött på bena för att utföra denna installation, i mitt tyckte....

Även om du är händig och klarar göra det mesta själv så bör du ta hjälp av någon erfaren om regler och installationsföreskrifter.
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
H
Norge är tyvärr ett u-land när det gäller ström.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.