42 191 läst ·
130 svar
42k läst
130 svar
Hjälp med inköp av elmaterial
Det elektrikern tar betalt för i materialet, det ber du oss om att få gratisOtto-Von-Stern skrev:
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.
Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.
Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
[länk]
Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
behändigt tankesätt du har
Hej Otto. Du borde göra om hela installationen av elcentralen. Köp en ny kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och dvärgbytare.Otto-Von-Stern skrev:
Tack för många kloka svar. Det kommer bli jordat i hela den stora stugan stugan, och i lillstugan blir det ojordat med ojordade uttag. Just nu är det en gammal central från 50 eller 60 talet med två 10A proppar och två faser. Behöver 2 nya faser en för en förbränningstoalett och en för en badtunna utomhus / lite tyngre verktyg så denna måste vara på 16A
Bild på centralen
[bild]
Det ser ut som en hemma byggd elcentral samt att finns ingen noll/jordskena i.
Mätaren sitter inte på någon mätartavla, ta bort mätaren, ser inte ens om den är inkopplad.
Matningen ser ut att vara 4G16 kvmm tre faser och jord. den går att använda kolla bara så att du inte har 5-ledarsystem i stora huset. Då måste matningen också bytas till 5-ledare
Detta kan inte någon elektriker ha gjort, möjligen en lärling.
Jag är ganska säker på att du missat att detta är i Norge.P Peter_JP skrev:Hej Otto. Du borde göra om hela installationen av elcentralen. Köp en ny kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och dvärgbytare.
Det ser ut som en hemma byggd elcentral samt att finns ingen noll/jordskena i.
Mätaren sitter inte på någon mätartavla, ta bort mätaren, ser inte ens om den är inkopplad.
Matningen ser ut att vara 4G16 kvmm tre faser och jord. den går att använda kolla bara så att du inte har 5-ledarsystem i stora huset. Då måste matningen också bytas till 5-ledare
Detta kan inte någon elektriker ha gjort, möjligen en lärling.
Jo det skiljer en hel del där bland annat pga deras olika nättyper där bara ca: 30% av anläggningarna går att jämföra med och bygga som hos oss. Och den andelen är mer sentida än TS och ser helt annorlunda ut än på inlagda bilden. Det vi ser där tillhör i stället de dryga 60% IT nät eller ev 5-10% TT som också finns där.
Det här var en mycket givande inblick i pragmatiskt tänkande. Den enda som verkar vara medveten om norska elinstallationer är "GK100" (Gilla). När det gäller de nordiska länderna kommer motsättningarna ut i full blom. Det är otänkbart att tänka något som grannlandet tillämpar. Det fanns ursprungligen TNC, TNC-S, TT och IT system för eldistribution och givetvis har alla länder med självaktning i norden var sitt system även om ingen satt namn på det från början, men det var perfekt för det fanns så många system att de räckte till för alla de nordiska länderna.
Norge som alltid varit mån om sina innevånare valde IT-systemet därför att de ansåg det vara det säkrast, och så förblev det fram till 1976.
Några av IT-systemen blev med tiden slitna och det var svårt att hålla dem i trim, då blev det läge att införa TT-system (efter 1976).. När oljeindustrin växte blev det ohållbart med ett eget system så då blev det klart att det var ok för TN-system (d.v.s. 5-ledarsystem) Det svenska TNC-S är fortfarande ovanligt i Norge (oklart om det är tillåtet enlig NEK-en). Förutom Norge har även Albanien IT-system enligt norsk modell. Huruvida det fortlever undandrar sig min bedömning. Att vara norsk elektriker är en mycket krävande uppgift med omfattande utbildning och examina där ingående kunskap krävs om samtliga system; TNC-S, TN-S
En normalt utbildad svensk elektriker som arbetar i Norge får nöja sig med status som "lärling" och får inte arbeta självständigt i Norge med mindre han/hon skärskådats av den Norska myndigheten DSB (Direktoratet för samhällsskydd och beredskap).
Vad som framgår från bilden av elcentralen är att det är ett TT-system utan jord. Skall det utökas måste ett jordtag säkerställas. Vid nybyggnation sker det genom att blanka jordlinor följer med serviskablarna och bottenplattan runt huset förses med jordlinor. Det är således inte fråga om jord medelst nollning utan om en äkta sann jord från eget jordtag.
Någon större ström mellan jord och fas blir det inte i ett IT-system utan det är nätets kapacitans som ger upphov till denna ström/spänning som handlar om ett visst antal milliamper / transformatorstorlek (KVA). För att en jordfelsbrytare skall lösa ut krävs ett dubbelfel i nätet, kanske finns detta i någon av grannfastigheterna. Vissa filter i datorernas nätdelar kan också få svårigheter med utjämningsströmmar via skyddsledaren även när den är korrekt utförd.
Det finns mycket att säga om stora IT-system, både för och nackdelar. Det största problemet är att det är så ensamt i världen. Däremot är norska kablar, ledningar och annan el-materiel av mycket god klass/kvallitet. En norsk PV-ledning (den ovala) blir både snygg och billig att lägga. Jämfört med de svenska och kinesiska alternativen.
Som försvar för elektrikernas prispolitik går att nämna att spillet blir stort. Köper de 50 m ledning kanske de får betalt för 30 och tiden för inköp och administration är ofta svår att balansera med ofta rådande rabatter. Det skall vara riktigt stora projekt i ½-miljonklassen för att det skall blir affär att enbart arbeta med att byta pengar rakt av.
Norge som alltid varit mån om sina innevånare valde IT-systemet därför att de ansåg det vara det säkrast, och så förblev det fram till 1976.
Några av IT-systemen blev med tiden slitna och det var svårt att hålla dem i trim, då blev det läge att införa TT-system (efter 1976).. När oljeindustrin växte blev det ohållbart med ett eget system så då blev det klart att det var ok för TN-system (d.v.s. 5-ledarsystem) Det svenska TNC-S är fortfarande ovanligt i Norge (oklart om det är tillåtet enlig NEK-en). Förutom Norge har även Albanien IT-system enligt norsk modell. Huruvida det fortlever undandrar sig min bedömning. Att vara norsk elektriker är en mycket krävande uppgift med omfattande utbildning och examina där ingående kunskap krävs om samtliga system; TNC-S, TN-S
En normalt utbildad svensk elektriker som arbetar i Norge får nöja sig med status som "lärling" och får inte arbeta självständigt i Norge med mindre han/hon skärskådats av den Norska myndigheten DSB (Direktoratet för samhällsskydd och beredskap).
Vad som framgår från bilden av elcentralen är att det är ett TT-system utan jord. Skall det utökas måste ett jordtag säkerställas. Vid nybyggnation sker det genom att blanka jordlinor följer med serviskablarna och bottenplattan runt huset förses med jordlinor. Det är således inte fråga om jord medelst nollning utan om en äkta sann jord från eget jordtag.
Någon större ström mellan jord och fas blir det inte i ett IT-system utan det är nätets kapacitans som ger upphov till denna ström/spänning som handlar om ett visst antal milliamper / transformatorstorlek (KVA). För att en jordfelsbrytare skall lösa ut krävs ett dubbelfel i nätet, kanske finns detta i någon av grannfastigheterna. Vissa filter i datorernas nätdelar kan också få svårigheter med utjämningsströmmar via skyddsledaren även när den är korrekt utförd.
Det finns mycket att säga om stora IT-system, både för och nackdelar. Det största problemet är att det är så ensamt i världen. Däremot är norska kablar, ledningar och annan el-materiel av mycket god klass/kvallitet. En norsk PV-ledning (den ovala) blir både snygg och billig att lägga. Jämfört med de svenska och kinesiska alternativen.
Som försvar för elektrikernas prispolitik går att nämna att spillet blir stort. Köper de 50 m ledning kanske de får betalt för 30 och tiden för inköp och administration är ofta svår att balansera med ofta rådande rabatter. Det skall vara riktigt stora projekt i ½-miljonklassen för att det skall blir affär att enbart arbeta med att byta pengar rakt av.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Mycket bra genomgång av detta. Kan förtydligas att TNC-S är tillåtet enligt NEK och att det inte krävs dubbelt jordfel i IT nätet för att JFB ska fungera. De tumregelmässiga mA/kVA räcker och ska även kontrolleras att det gör så. Kan betyda att gemensamma JFB efter servisen får väljas tex 100 eller 30 i stället för typiska 300 mA där. Eller det numera mer vanliga sättet med 10 mA PSA per grupp.I Installatören skrev:Det här var en mycket givande inblick i pragmatiskt tänkande. Den enda som verkar vara medveten om norska elinstallationer är "GK100" (Gilla). När det gäller de nordiska länderna kommer motsättningarna ut i full blom. Det är otänkbart att tänka något som grannlandet tillämpar. Det fanns ursprungligen TNC, TNC-S, TT och IT system för eldistribution och givetvis har alla länder med självaktning i norden var sitt system även om ingen satt namn på det från början, men det var perfekt för det fanns så många system att de räckte till för alla de nordiska länderna.
Norge som alltid varit mån om sina innevånare valde IT-systemet därför att de ansåg det vara det säkrast, och så förblev det fram till 1976.
Några av IT-systemen blev med tiden slitna och det var svårt att hålla dem i trim, då blev det läge att införa TT-system (efter 1976).. När oljeindustrin växte blev det ohållbart med ett eget system så då blev det klart att det var ok för TN-system (d.v.s. 5-ledarsystem) Det svenska TNC-S är fortfarande ovanligt i Norge (oklart om det är tillåtet enlig NEK-en). Förutom Norge har även Albanien IT-system enligt norsk modell. Huruvida det fortlever undandrar sig min bedömning. Att vara norsk elektriker är en mycket krävande uppgift med omfattande utbildning och examina där ingående kunskap krävs om samtliga system; TNC-S, TN-S
En normalt utbildad svensk elektriker som arbetar i Norge får nöja sig med status som "lärling" och får inte arbeta självständigt i Norge med mindre han/hon skärskådats av den Norska myndigheten DSB (Direktoratet för samhällsskydd och beredskap).
Vad som framgår från bilden av elcentralen är att det är ett TT-system utan jord. Skall det utökas måste ett jordtag säkerställas. Vid nybyggnation sker det genom att blanka jordlinor följer med serviskablarna och bottenplattan runt huset förses med jordlinor. Det är således inte fråga om jord medelst nollning utan om en äkta sann jord från eget jordtag.
Någon större ström mellan jord och fas blir det inte i ett IT-system utan det är nätets kapacitans som ger upphov till denna ström/spänning som handlar om ett visst antal milliamper / transformatorstorlek (KVA). För att en jordfelsbrytare skall lösa ut krävs ett dubbelfel i nätet, kanske finns detta i någon av grannfastigheterna. Vissa filter i datorernas nätdelar kan också få svårigheter med utjämningsströmmar via skyddsledaren även när den är korrekt utförd.
Det finns mycket att säga om stora IT-system, både för och nackdelar. Det största problemet är att det är så ensamt i världen. Däremot är norska kablar, ledningar och annan el-materiel av mycket god klass/kvallitet. En norsk PV-ledning (den ovala) blir både snygg och billig att lägga. Jämfört med de svenska och kinesiska alternativen.
Som försvar för elektrikernas prispolitik går att nämna att spillet blir stort. Köper de 50 m ledning kanske de får betalt för 30 och tiden för inköp och administration är ofta svår att balansera med ofta rådande rabatter. Det skall vara riktigt stora projekt i ½-miljonklassen för att det skall blir affär att enbart arbeta med att byta pengar rakt av.
Vid en snabb blick på NEK-400 är det lätt att förledas att normerna (bestämmelserna) överensstämmer med svenska normer men det är endast genom formen. I praktiken är skillnaderna stora, ibland mycket stora och jämfört med norskt IT-system är de enorma. Den avbildade elcentralen är typiskt norsk (om än något risig). Elmätaren likaså. Även trefas mäts endast i två faser eftersom strömmen i den tredje fasen inte kan existera utan att gå genom de övriga två. Här är det dock enbart två faser som kommer till användning. Det är viktigt att alla utgående gruppledningar ("kurser" på norska) är avsäkrade i båda faserna, det finns således ingen nolla även om ledningarna har en blå ledare som delvis hanteras som om den var det när det gäller strömbrytare m.m. Exempelvis i badrum bryter strömbrytaren båda faserna till belysningen. I torra rum nöjes det med att bryta en fas så att lampan slocknar, dock är det fortfarande en obruten fas fram till armaturen som kan kittla i fingrarna, ibland mer ibland mindre, vid allvarligare fel i systemet kan den även vara dödlig.P Peter_JP skrev:
IT-system är i Sverige tillämpad i begränsad omfattning och i särskilda speciella fall där då krävs god motivering.
Redigerat:
Hej på er.
Snälla ni som håller på och ger råd om elinstallationer och inte är behöriga, låt bli!
Detta gäller också ni som själva ger er på att försöka ” fixa” elen själv. Gör det inte!!
Det räcker att det blir ett ” litet” fel och kan sluta väldigt illa.
Sätta upp en innervägg, dra vvs mm slutar väldigt sällan med dödsfall men felaktig el kan göra det tyvärr.
Så anlita behörigt företag för elinstallationen så slipper vi många onödiga olyckor.
Det är värt priset.
Kan nämna att för billigt elmaterial från div lågpriskedjor är rent skräp.
Mvh
Behörig elektriker.
Snälla ni som håller på och ger råd om elinstallationer och inte är behöriga, låt bli!
Detta gäller också ni som själva ger er på att försöka ” fixa” elen själv. Gör det inte!!
Det räcker att det blir ett ” litet” fel och kan sluta väldigt illa.
Sätta upp en innervägg, dra vvs mm slutar väldigt sällan med dödsfall men felaktig el kan göra det tyvärr.
Så anlita behörigt företag för elinstallationen så slipper vi många onödiga olyckor.
Det är värt priset.
Kan nämna att för billigt elmaterial från div lågpriskedjor är rent skräp.
Mvh
Behörig elektriker.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
