42 187 läst ·
130 svar
42k läst
130 svar
Hjälp med inköp av elmaterial
Ska och ska.
Jag (är elektriker) använder allt möjligt, helt beroende på situation.
I bostäder använder jag mest EXLQ, och ibland i torra rum inomhus (typ sovrum, vardagsrum, hall) EKRK.
EXQ kör jag med ibland om det inte gör något att det ser hur fult ut som helst, eller om kabeln går i rör eller kabelkanal.
Någon gång ibland kan det blir N1XV eller EKKJ även i ett bostadshus, främst för matningar då, men om det blir bäst med svart kabel av en eller annan anledning går det ju att välja dessa därför.
edit:
Jag måste veta mer för att kunna ge mitt bästa förslag.
Men kabeln jag skulle föreslå om jag bara måste föreslå något utan att veta mer är EXLQ.
Denna kabel är absolut mest universal (för mig iaf) när det gäller vita installationskablar.
Fick jag bara ha en enda kabeltyp i bilen (löjlig tanke...) så skulle jag valt EXLQ.
Jag (är elektriker) använder allt möjligt, helt beroende på situation.
I bostäder använder jag mest EXLQ, och ibland i torra rum inomhus (typ sovrum, vardagsrum, hall) EKRK.
EXQ kör jag med ibland om det inte gör något att det ser hur fult ut som helst, eller om kabeln går i rör eller kabelkanal.
Någon gång ibland kan det blir N1XV eller EKKJ även i ett bostadshus, främst för matningar då, men om det blir bäst med svart kabel av en eller annan anledning går det ju att välja dessa därför.
edit:
Jag måste veta mer för att kunna ge mitt bästa förslag.
Men kabeln jag skulle föreslå om jag bara måste föreslå något utan att veta mer är EXLQ.
Denna kabel är absolut mest universal (för mig iaf) när det gäller vita installationskablar.
Fick jag bara ha en enda kabeltyp i bilen (löjlig tanke...) så skulle jag valt EXLQ.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du är medveten om att det är 1-fas in till centralen? Kolla så du kan ens få in så du kan driva toa och bad!
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Vad rekommenderar du att använda i en sommarstuga som utanpåliggande jordad kabel. Antar att det ska vara 2.5 för 16A och 1,5 för 10A
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
@Robert-san01 Det borde inte vara några problem att uppgradera elen då jag har två hus bredvid som nyligen har gjort det.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Beror på avstånd och hur den förläggs. Hur stor huvudsäkring är det?
Det är den normala tumregeldimensioneringen.Otto-Von-Stern skrev:
Den använder jag och troligen varenda elektriker som första ryggmärgsreflex. Sen kan man ibland ana att man måste vara lite noggrannare i dimensioneringen och räkna och kolla lite först.
Men 1,5mm2 -> 10A
2,5 mm2 -> 16A
4mm2 -> 20A
6mm2 -> 25A
blir faktiskt väldigt sällan fel dimensionerat. Det finns normalt hyggliga marginaler här.
Man får bara se upp om det blir längre ledningar. Om huset är på ett svagt elnät kan problemen börja runt 20 meter, men ofta klarar man 30-40 meter innan det blir problematiskt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det är inte så säkert. Vet en som blev nekad uppsäkring i ett sommarstugeområde då nätstationen inte klarade mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
@Robert-san01 här är det bara 10A
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Tja, då blir det svårt att driva en toa som behöver 16A.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Vilka kabelmärken ska man satsa på som är av bra kvalitet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du får kolla först så du kan få typ 20A.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Nej toan behöver bara 10A men tanken är att uppgradera till 16A ute
Jag skulle säga att det är valfritt. Jag tror inte att ens Biltema är något problem, de köper säkerligen ifrån någon av de stora kabeltillverkarna som tillverkar helt efter kabelnormerna.
Jag kör mest med Draka.
Men NKT, ericsson cable, Nexans är andra exempel på vanliga fabrikat som du hittar i elektrikernas bilar.
Jag kör mest med Draka.
Men NKT, ericsson cable, Nexans är andra exempel på vanliga fabrikat som du hittar i elektrikernas bilar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Skall du stänga av allt annat när du startar tunnan? Kräver tunnan 16A är det nog närmare 25A du behöver in.
Jag blir inte klok på den där bilden.
Varför sitter det en gammal enfasmätare där?
Det har ju varit ett lagkrav länge nu att elleverantören måste kunna göra fjärravläsning ...
Och så tycker jag det verkar sitta en säkring på både fas och nolla, med förbehållet att jag nu inte ser så mycket och kanske förstått fel.
Men det verkar vara två faser ifrån ett 128/220V system.
Och slutligen tycker jag inte att skyddsjorden verkar vara ansluten.
Är detta verkligen el ifrån en vanlig kommersiell aktör?
Varför sitter det en gammal enfasmätare där?
Det har ju varit ett lagkrav länge nu att elleverantören måste kunna göra fjärravläsning ...
Och så tycker jag det verkar sitta en säkring på både fas och nolla, med förbehållet att jag nu inte ser så mycket och kanske förstått fel.
Men det verkar vara två faser ifrån ett 128/220V system.
Och slutligen tycker jag inte att skyddsjorden verkar vara ansluten.
Är detta verkligen el ifrån en vanlig kommersiell aktör?