Kan också tillägga att oljan är sällan den felande länken, dvs den brukar i regel vara i rätt bra skick även vid bytet :)

De felen som kanske är vanligast (dock inte speciellt vanliga) är att "chucken" strular (man fettar för mkt, för ofta), elektronik/brytare och ibland har någon vevstake gått åt pipsvängen :)

Kapar tråden lite då jag hittade denna när jag sökte efter tips till min TE-17

Problemet jag har är att överhettnings/överbelastnings-skyddet slår ifrån om jag försöker köra den lite längre. Funkar hur bra som helst till enstaka små hål men om jag ska göra ett djupare 16mm eller så så börjar den slå ifrån.
Den är ju inte speciellt varm så jag är inne på om det är fel på skyddet eller om jag ska byta kol eller något sådant.
Det lyser rätt fint och blått 😅 runt rotorn så är kanske läge för det.
Väldigt tacksam för tips.

A a_aronsson skrev:
Kapar tråden lite då jag hittade denna när jag sökte efter tips till min TE-17

Problemet jag har är att överhettnings/överbelastnings-skyddet slår ifrån om jag försöker köra den lite längre. Funkar hur bra som helst till enstaka små hål men om jag ska göra ett djupare 16mm eller så så börjar den slå ifrån.
Den är ju inte speciellt varm så jag är inne på om det är fel på skyddet eller om jag ska byta kol eller något sådant.
Det lyser rätt fint och blått 😅 runt rotorn så är kanske läge för det.
Väldigt tacksam för tips.
Ska inte vara en blå låga runt kollektorn, bara lite gnistor vid kolen. Hur ser kollektorn ut, är det små brändsår på den eller som en rand runt. 2 saker finns. 1 kortis i rotorns ena särlindning eller en mindre kortis i statorlindningen. Båda felen gör att lindningarna blir liksom lite överhettade och känns inte på utsidan maskinen. Och då löser skyddet ut och ska göra det om belastningen blir för hård. Det går att tillfälligt kortsluta ÖHS och testa, men inte under längre tid, för då kan det bli riktigt varmt och börja lukta bränt.

Räcker inte att bara byta kol tror du?

Får ta isär någon av dagarna framåt och kolla.

A a_aronsson skrev:
Räcker inte att bara byta kol tror du?

Får ta isär någon av dagarna framåt och kolla.
Då ska du lossa en halva på handtaget och se hur ev gnista/blålåga ser ut. Är det en kortis i rotorn/ankaret så brukar det spraka rätt bra. Sen titta på lammellerna på rotorn. Med en kortis, så är det det ett brändsår mellan 2 av dom. Kanske du kan spela in hur det ser ut id dirft på kollektorn och kanske med ljud.

• Gilla
a_aronsson
  • Laddar…
Har du tur så räcker det att byta kol, men av erfarenhet så skulle jag säga att slår det blå "lågor" så behöver man I 99 av 100 fall byta rotorn.

Har man otur så har kollektorn/magneten gått åt fanders osså

Hej

Har inte haft tid att plocka isär den något än. Men filmade lite.
Jag tycker nog den går fint och vad jag kan se så kommer det blå bara från ena sidan, ena kolet.

Vet inte hur bra filmen blev men är bifogad i alla fall.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Ser rätt skapligt ut med gnistor och du säger mer på ena sidan. Troligtvis är kolen slut och ligger inte emot kollektorn som dom ska, bara skruva isär och se hur korta dom är. Fjädern som trycker på kolen kan komma ner så dom tar emot kolhållarna. Du ska inte använda den till arbete, förän ev kolen är nya. Finns som reservdel. Sök "" kol ( hilti och modell )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.