Det kan ju underlätta lite den dag du skall fixa jfb till huvudcentralen, att intebehöva ha 3 säkringar som skall ligga utanför jordfelsbrytaren. Vet inte om det var så Bo menade.

Ja, jag gissade att det var så, men måste ju fråga! :) Men när det blir JB i huvudcentralen, kommer hela den centralen ändå bytas, då den är gammal, så då blir det ändå en del kopplande...;)

Koppla in kabel till friggebod innan huvudcentral. Men efter huvudsäkringarna. Dela PEN till PE och nolla. Alltså går från Tn-c till Tn-s. Då blir det inga problem med jordfelsbrytare i friggebod.

• Gilla
johannaj
  • Laddar…
Ja det är ett som är säkert, men blir det problem att ha en JB i friggeboden om man går via huvudcentralen, som saknar JB? Eller tänker du frammåt?

Nej, det är inga problem. Du kan ta en 5 ledare (6kvmm) och koppla in ex. före huvudbrytaren i huvudcentralen, eller var det passar bäst mellan mätare och central. Där har du då (troligen) en PEN ledare, på den kopplar du både nollan och jorden i din nya kabel. Då är det uppdelat till 5 ledare efter den inkopplingspunkten för ledningen till boden.

I centralen i boden kopplas jord till jordskenan, nollan till inkommande nolla i jfb, nolla ut från jfb till nollskenan, och så faserna också via jfb.

• Gilla
johannaj
  • Laddar…
Jag inser att jag skriver "du kan...". Jag vill påpeka att jag anser inte att det är ett lämpligt hempulprojekt att koppla ihop en central. Personligen tror jag mig ha skapligt mycket kunskap. Men jag ger mig inte på att koppla en central, för jag vet inte säkert vad jag inte vet.

Och det duger inte om man skall koppla något själv. Då måste man veta absolut tvärsäkert utan minsta tvekan hur det skall göras och varför. Och när man vet exakt precis hur det skall vara, så tar man ett (eller flera) varv till med funderingar och försöker komma på varför man har fel.

Tackar för bra och tydliga svar!!! :)

johannaj skrev:
Varför underlättar det? Det är väl bara bra att redan ha delat på nolla och jorden? Om man sedan sätter en JB i huvudcentralen också, kanske detta kan störa och lättare lösa ut någon av dem, vad vet jag, men i nuläget gör det väl inget?

Min tanke var nämligen att "säkra ner" hela vägen, d v s 25A huvudsäkring, 20A på de tre faserna i huvudcentralen där undercentralen kopplas och sedan 16A i undercentralen. Vill man ha mera, får man i sådant fall öka huvudsäkringen, eller hoppas att säkringarna går i rätt ordning, så man slipper leta....-Men jag vill ha ordning och att allt ska vara korrekt!
Jo det var så jag menade - att slippa knövla med säkringar utanför JFBn i huvudcentralen, den dag det blir en JFB där. Det finns heller ingen anledning, det finns i stort bara nackdelar med en extra avsäkring i huvudcentralen, kanske främst det att huvudbrytaren i huvudcentralen även kommer att bryta friggeboden. Det behövs avsäkring bara om kabeln till friggeboden är klen och därför inte kan kopplas in direkt på huvudledningen. Men nu har du 5G6 som fungerar ypperligt att lägga direkt efter mätaren så att du får en huvudcentral i friggan parallellt med huvudcentralen i huset.

Fram till dess att centralen i huset byts bör du dock koppla in kabeln till friggan som en vanlig gruppledning tycker jag. Detta av praktiska och säkerhetsmässiga skäl då det kan bli praktiska problem att knö in kabeln på huvudbrytarens ingång. Med ny central kan du från början se till att den förses med lämpliga plintar för avgrening av inkommande ledning.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Tack! Bra svar verkar aldrig ta slut här, det gillas!!! :)

Bo.Siltberg skrev:
Fram till dess att centralen i huset byts bör du dock koppla in kabeln till friggan som en vanlig gruppledning tycker jag. Detta av praktiska och säkerhetsmässiga skäl då det kan bli praktiska problem att knö in kabeln på huvudbrytarens ingång. Med ny central kan du från början se till att den förses med lämpliga plintar för avgrening av inkommande ledning.
Stoppa då i tex 25A säkringar där så har centralen i princip bara agerat plint, man ska säkra av i så få steg och punkter som möjligt i normala små anläggningar precis som nämnts tidigare. Tillför inget att börja prata om undercentraler när man har 16-20-25A in vid mätaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.