Hej, skulle byta en strömbrytare på väggen som "råkat" gå sönder. Fick dock lite problem med hur det ska kopplas så skulle behöva lite hjälp.
Gamla strömbrytarens bakre kopplingar med synlig grön jordkabel och kopparfärgade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på nuvarande inkoppling

Skall kopplas på på denna nya fina..
Närbild av en öppen grön strömbrytarbaksida med kopplingsschematik.
Skapa konto
Ny strömbrytare som är uppnäst och redo för inkoppling med synliga anslutningspunkter.
Skapa konto

Hur ska de sitta? Att den gröna är fas har jag ju förstått men de övriga då?

F
Om den gröna är fas (hur vet du det?) så är de andra tändtrådar.
Du måste börja med att ta reda på vart alla ledningar går och därigenom lista ut vilken funktion de har. Lita inte på att några färger stämmer.

Alternativt tyda symbolerna på den gamla för bilden är alldeles för suddig just där för att jag ska se.
Min spontana gissning är snarare att den bruna är fas, som sen är vidarekopplad till ett uttag på väggen under, och den gröna är tändtråd till lampan.

Låter ju lite troligt det du säger, sitter ett el uttag under. Problemet är att jag fortfarande inte vet riktigt hur jag ska koppla och det är tyvärr rätt nödvändigt att jag får ordning på det under kvällen. :/ Försökte få till lite bättre bilder men vet inte om jag lyckades direkt.

Osäker installation av ett eluttag med synlig koppling och ledningar.
Skapa konto

Brun och grå ledare sitter under samma klämma (inringat område) Dom bör kopplas till L på din nya brytare.
Grön kopplar du till "pil ut" funktionsmässigt oviktigt vilken pil du tar.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.