Hej!
Vi hade tagit över anläggningen för ett par år sedan, nu tar vi itu med det som skall fixas innan vintern kommer.
Vi har förstått att något av dem två som inte funkar, enligt gamla ägaren. Vi vill alltså att lamporna utomhus ska belysa varje dag mellan 15 (när det blir kolmörkt) och stängas av kl 07-08.
Frågan är vilket av dessa är det som styr tider och vart kan vi köpa en ny sådan fas?!
Så gör vi våra grannar glada inför vintern som kommer.
Kan vi enkelt ta ut "fasen" själv eller krävs det en fackman, så känner vi nog en i bygden som är det.
Vi hade tagit över anläggningen för ett par år sedan, nu tar vi itu med det som skall fixas innan vintern kommer.
Vi har förstått att något av dem två som inte funkar, enligt gamla ägaren. Vi vill alltså att lamporna utomhus ska belysa varje dag mellan 15 (när det blir kolmörkt) och stängas av kl 07-08.
Frågan är vilket av dessa är det som styr tider och vart kan vi köpa en ny sådan fas?!
Så gör vi våra grannar glada inför vintern som kommer.
Kan vi enkelt ta ut "fasen" själv eller krävs det en fackman, så känner vi nog en i bygden som är det.
Tillägg.H Havmullen skrev:Hej!
Vi hade tagit över anläggningen för ett par år sedan, nu tar vi itu med det som skall fixas innan vintern kommer.
Vi har förstått att något av dem två som inte funkar, enligt gamla ägaren. Vi vill alltså att lamporna utomhus ska belysa varje dag mellan 15 (när det blir kolmörkt) och stängas av kl 07-08.
Frågan är vilket av dessa är det som styr tider och vart kan vi köpa en ny sådan fas?!
Så gör vi våra grannar glada inför vintern som kommer.
Kan vi enkelt ta ut "fasen" själv eller krävs det en fackman, så känner vi nog en i bygden som är det.
Dessa lamporna funkar utomhus utan problem,vi har varit tvungna att ha belysningen påslagen hela vintern när tidsinställlningen inte funkar. Nu vill vi se till att det ska funka i år.
Går klockströmbrytaren öht? Alltså snurrar visarna och anger korrekt tid?
Det brukar vara synkronmotorn som lägger av efter 10-20 års drifttid.
Övriga grejor ser ut att vara något tidrelä/kontaktor, prylar som normalt håller.
Svårt att säga så mycket mer utifrån din felbeskrivning.
Annars finns hur mycket som helst att välja på när det gäller styrutrustning/tidur/skymningssensorer/smarta hem-lösningar om du nu ska uppgradera grejorna.
Det brukar vara synkronmotorn som lägger av efter 10-20 års drifttid.
Övriga grejor ser ut att vara något tidrelä/kontaktor, prylar som normalt håller.
Svårt att säga så mycket mer utifrån din felbeskrivning.
Annars finns hur mycket som helst att välja på när det gäller styrutrustning/tidur/skymningssensorer/smarta hem-lösningar om du nu ska uppgradera grejorna.
E etompau skrev:Går klockströmbrytaren öht? Alltså snurrar visarna och anger korrekt tid?
Det brukar vara synkronmotorn som lägger av efter 10-20 års drifttid.
Övriga grejor ser ut att vara något tidrelä/kontaktor, prylar som normalt håller.
Svårt att säga så mycket mer utifrån din felbeskrivning.
Annars finns hur mycket som helst att välja på när det gäller styrutrustning/tidur/skymningssensorer/smarta hem-lösningar om du nu ska uppgradera grejorna.
Jag vet inte riktigt när den installerades. Men anläggningen byggdes under 1950 talet och uppdaterades troligtvis runt 1990 talet. Jag får ta bilden och kollar testar om klockan snurrar, jag har tid att glo på den i eftermiddag och jämföra med nästa gång.
Om det är det, synkronmotorn som har lagt av.
Vad rekommenderar du oss att skaffa? Vi vill nog ha en likadan för vi är tråkiga personer. (skrattar) Vi lägger hellre tid på de andra saker som finns på anläggningen. Denna delen är en små sak, men allt för att göra våra grannar glada eftersom vi har våra klassiska utelampor på deras tomten och utelampan belyser deras morgon när de går till jobbet.
H Havmullen skrev:Jag vet inte riktigt när den installerades. Men anläggningen byggdes under 1950 talet och uppdaterades troligtvis runt 1990 talet. Jag får ta bilden och kollar testar om klockan snurrar, jag har tid att glo på den i eftermiddag och jämföra med nästa gång.
Om det är det, synkronmotorn som har lagt av.
Vad rekommenderar du oss att skaffa? Vi vill nog ha en likadan för vi är tråkiga personer. (skrattar) Vi lägger hellre tid på de andra saker som finns på anläggningen. Denna delen är en små sak, men allt för att göra våra grannar glada eftersom vi har våra klassiska utelampor på deras tomten och utelampan belyser deras morgon när de går till jobbet.![]()
Som sagt det finns massor av tidur. Ska ni nu göra något så satsa på ett sk astrour. Det justerar automatiskt tänd/släcktider efter solens upp och nedgång.
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur-astrour-för-DIN-montage/36-5836
Kostar en slant (ca 800 kr + montagelåda) men ger en stor förbättring jmf med nuvarande ur.
Se även råd om PLEJD som är en ny grunka som har astrour och programmeras via mobil.

Här har du ett annat alternativ, mekaniskt ur, din-montage, 430 kr:
http://www.powershop.se/product.asp?pid=3391
Ett tredje alternativ som inte kräver montagelåda, 730 kr:
https://www.proswede.nu/product.htm...x72-dygn-digitalt-230v1-kanals?category_id=50
Om man inte orkar med en massa tjafs så är denna enkel:
https://www.elbutik.se/product.html...nOMjQgMF7RUKhiS4QqcEEATPURbsKIoRoClZIQAvD_BwE
Kräver inte en massa avancerade inställningar osv. Sköter sig självt.
https://www.elbutik.se/product.html...nOMjQgMF7RUKhiS4QqcEEATPURbsKIoRoClZIQAvD_BwE
Kräver inte en massa avancerade inställningar osv. Sköter sig självt.
Eller ännu enklare, byt ut dina ljuskällor till dessa:
https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-med-skymningsrelä-E27-Northlight/36-6274
https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-med-skymningsrelä-E27-Northlight/36-6274
Klicka här för att svara





