Hej
Har fått tak bytt. Över uterummet är det bytt råspont under takfoten. Det är väldigt trångt där och jag ser inte hur jag ska kunna måla dessa längder brädor genom att ta bort hängrännan. Jag kan måla en liten bit in från gaveln, det som syns på bilderna.
Hur klarar sig omålad råspont generellt om det sitter under takfoten? Tänker på allmän luftfuktighet även om det inte regnar där. Då kände jag mig lugn med att det luftas, men samtidigt målar man ju alla takfotsbrädor på hus och antar att det är mer än bara estetiskt även om de är skyddat av tak?
Har fått tak bytt. Över uterummet är det bytt råspont under takfoten. Det är väldigt trångt där och jag ser inte hur jag ska kunna måla dessa längder brädor genom att ta bort hängrännan. Jag kan måla en liten bit in från gaveln, det som syns på bilderna.
Hur klarar sig omålad råspont generellt om det sitter under takfoten? Tänker på allmän luftfuktighet även om det inte regnar där. Då kände jag mig lugn med att det luftas, men samtidigt målar man ju alla takfotsbrädor på hus och antar att det är mer än bara estetiskt även om de är skyddat av tak?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Det kommer att bli svartmögel på dem i olika omfattning, men det är bara kosmetiskt. Kanske slabba på lite mellangrå färg?
Redigerat:
Man kommer aldrig att kunna se det under takfoten, då uterummets tak går hela vägen upp. Endast det lilla man ser från gaveln på bild kan jag måla en bit in för det estetiska. Men du tror alltså att råsponten klarar sig och inte ruttnar om det förblir omålat? Inget farligt med svartmögel mer än utseendet?Johan Gunverth skrev:
Jasså är det så! Då kan jag känna mig helt lugn? Vad skönt isåfall. För det kommer ju inte synas under takfoten där uterummet är, och det lilla man ser på bilden från gaveln når jag in med penseln.Rickard. skrev:
Om det blir svartmögel av luftfuktigheten genom åren så ruttnar inte råsponten då om den är omålad?
Det låter lite logiskt när du säger det. För vår papp var 65 år gammal och ganska mycket av den råspont som fick bytas var faktiskt den under takfot/takutsprång som var målad. Jag förstod inte riktigt hur då det inte regnar under takutsprånget. Medans det omålade inne på vinden var bättre.Rickard. skrev:
Läste att om man har en otät papp och undersidan av råspont är målad med plastfärg (akrylat) som i vårt fall, att man då stänger in och sponten inte kan andas?
gissar på att det var fågelbon som orsakade skadornaS sowz skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Nej, den ruttnar inte. Den blir grå och ev. lite prickigS sowz skrev:Man kommer aldrig att kunna se det under takfoten, då uterummets tak går hela vägen upp. Endast det lilla man ser från gaveln på bild kan jag måla en bit in för det estetiska. Men du tror alltså att råsponten klarar sig och inte ruttnar om det förblir omålat? Inget farligt med svartmögel mer än utseendet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Platta från 70tal, hjälp med o bedöma risk
Grund & Markarbeten -
Hjälp att bedöma takstolar och rivning av väggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att bedöma färgtyp
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp att bedöma mögel/annan fläck på vinden
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Dimensionering golvbjälkar, hjälp bedöma gammalt bjälklag