3 899 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Dimensionering golvbjälkar, hjälp bedöma gammalt bjälklag
Hoppas på goda råd från forumets eminenta expertis igen. Även denna gång gäller det golvbjälkar och dimensioner. Efter goda råd hur jag skulle göra med golvbjälkarna i husets 70-tals del är det nu superstadigt golv där. Nu är jag inne på husets del som byggdes 1930.
Golvet är uppbrutet och det jag ser är träbjälkar 65x160 med cc 60 ungefär, längd 3,9 meter. Inga kortlingar nånstans men järnstag neråt ungefär vid längd 2 meter till räls på en del bjälkar (kanske alla) som är ingjuten diagonalt på traditionellt sätt i källartakets valv. Bjälkarna är raka och fina, inte en enda som vridit sig. Bredd på hela rummet är 4,7 meter.
Spånskivegolvet som lades in mitten på 70-talet har spikats sparsamt, limmats i fogar men inte mot bjälkar. Det har knarrat men av alla golven i huset har det här varit det mest knarrfria. Vi har inte känt att golvet sviktat och spikarna i spånskivorna visar inga tecken av att golvet sviktat.
Vad är expertisens råd om bjälkarna. Kan jag fortsätta lita på dessa och ha ett stadigt golv eller bör jag förstärka det?
Golvet är uppbrutet och det jag ser är träbjälkar 65x160 med cc 60 ungefär, längd 3,9 meter. Inga kortlingar nånstans men järnstag neråt ungefär vid längd 2 meter till räls på en del bjälkar (kanske alla) som är ingjuten diagonalt på traditionellt sätt i källartakets valv. Bjälkarna är raka och fina, inte en enda som vridit sig. Bredd på hela rummet är 4,7 meter.
Spånskivegolvet som lades in mitten på 70-talet har spikats sparsamt, limmats i fogar men inte mot bjälkar. Det har knarrat men av alla golven i huset har det här varit det mest knarrfria. Vi har inte känt att golvet sviktat och spikarna i spånskivorna visar inga tecken av att golvet sviktat.
Vad är expertisens råd om bjälkarna. Kan jag fortsätta lita på dessa och ha ett stadigt golv eller bör jag förstärka det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dimensionsmått från den här tiden var alltid satta i tum. En mycket vanlig dimension på golvbjälkar var 3x7 tum, vilket kan översättas med 75x175 mm. 65x160 kanske är 21/2x61/2 tum, 62,5x162,5 mm. Hursom helst: 65x160 mm klarar inte en spännvidd på 3,9 m utan akkvarliga sviktproblem. Om varje balk däremot tar stöd från en järnbalk så kommer situationen i ett helt nnat läge. Då uppstår inga som helst problem.
Tack för svaret. Det fick mig att gräva mig ner i allt spånet och hittar att alla bjälkarna stöds underifrån av två rälsbalkar med jämnt fördelat avstånd. Det betyder alltså att varje golvbjälke har stöd i varje ände och sen stöd med c/c ungefär 1,25 meter. Det borde vara ok om jag förstår JustusAndersson rätt.
Vad jag kommer göra är att lägga in kortlingar där man går in i rummet och sen kortlingar där bjälkarna har stöd. Då är en rejäl konstruktion uppgraderad för lång framtid.
Vad jag kommer göra är att lägga in kortlingar där man går in i rummet och sen kortlingar där bjälkarna har stöd. Då är en rejäl konstruktion uppgraderad för lång framtid.
Klicka här för att svara