Har ett badrum som ska rivas ut. Försöker förstå mig på om badrummet har gjorts om under åren sedan det kom till 1975-76 enligt ritning och vad man kan förvänta sig för material. Några frågor:
1. Enligt teknisk beskrivning för badrumsbjälklag "Vattenisolering: Helsvetsad plastmatta", innebär detta att hela väggarna täcktes med plastmatta? Väggarna är idag täckta med kakel och låter konstigt om man skulle kaklat över plastmatta? Och om man hade gjort det vid 75 så borde man ha uppgett så i teknisk beskrivning eller? Det får mig att tro att badrummet har gjorts om under åren men skulle gärna ha det bekräftat.
2. Får inte ritningen att gå ihop med hur objekten är placerade idag. Har först ett ansökt bygglov från 74, en reviderad ritning från 76 där det ser ut som nedan:
Sen en relationsritning som har en stämpel bredvid sig från 1979:
Som jag har förstått det så är det relationsritningen som visar det faktiska utfallet av bygget? För mig som lekman är den andra ritningen knappt läsbar men toaletten och dylikt ser ut att ha bytt plats?
Idag sitter toalettstolen någon helt annanstans, vid "S2" i andra bild, därav tolkar jag det också som om de har gjort om badrummet efter 76 när det byggdes?
Rent generellt får någon gärna tolka vad det är vi ser på den andra bilden, om det ens är möjligt.
3. Vad gäller isolering så står det bara "Befintlig". Vad kan man förvänta sig för isolering i mellanbjälklaget när fastigheten är byggd på 30-talet? Det är en tidigare vind och ett par rum inreddes med träfiberskivor på 40-talet men inget som isolerades enligt ritningar, även ny isolering ska väl vara med i byggloven?
Tack på förhand för svar!
1. Enligt teknisk beskrivning för badrumsbjälklag "Vattenisolering: Helsvetsad plastmatta", innebär detta att hela väggarna täcktes med plastmatta? Väggarna är idag täckta med kakel och låter konstigt om man skulle kaklat över plastmatta? Och om man hade gjort det vid 75 så borde man ha uppgett så i teknisk beskrivning eller? Det får mig att tro att badrummet har gjorts om under åren men skulle gärna ha det bekräftat.
2. Får inte ritningen att gå ihop med hur objekten är placerade idag. Har först ett ansökt bygglov från 74, en reviderad ritning från 76 där det ser ut som nedan:
Sen en relationsritning som har en stämpel bredvid sig från 1979:
Som jag har förstått det så är det relationsritningen som visar det faktiska utfallet av bygget? För mig som lekman är den andra ritningen knappt läsbar men toaletten och dylikt ser ut att ha bytt plats?
Idag sitter toalettstolen någon helt annanstans, vid "S2" i andra bild, därav tolkar jag det också som om de har gjort om badrummet efter 76 när det byggdes?
Rent generellt får någon gärna tolka vad det är vi ser på den andra bilden, om det ens är möjligt.
3. Vad gäller isolering så står det bara "Befintlig". Vad kan man förvänta sig för isolering i mellanbjälklaget när fastigheten är byggd på 30-talet? Det är en tidigare vind och ett par rum inreddes med träfiberskivor på 40-talet men inget som isolerades enligt ritningar, även ny isolering ska väl vara med i byggloven?
Tack på förhand för svar!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Utifrån hur badrummet ser ut, kakel och inredning, kan man ofta komma fram till när ungefär som badrummet gjordes. Kan du ladda upp några bilder på badrummet?
Det har förekommit att man har kaklat över gammal plastmatta när plastmattan har börjat se trist ut.
I och med att du har flera olika ritningar som ska avspegla samma tillfälle så är det ju inte säkert att den tekniska beskrivningen har följts utan när man ändrade planlösningen på badrummet kan man ha ändrat hur man gjorde också.
Ibland kan man få reda på mer hur det ser ut bakom ytskikten genom att kolla bakom strömbrytare, i ventilationshål etc.
Det har förekommit att man har kaklat över gammal plastmatta när plastmattan har börjat se trist ut.
I och med att du har flera olika ritningar som ska avspegla samma tillfälle så är det ju inte säkert att den tekniska beskrivningen har följts utan när man ändrade planlösningen på badrummet kan man ha ändrat hur man gjorde också.
Ibland kan man få reda på mer hur det ser ut bakom ytskikten genom att kolla bakom strömbrytare, i ventilationshål etc.
Tack för svar, hade inte alls tänkt på att man eventuellt kan se det på kakel, inredning och dylikt. Ett par bilder på badrummet bifogat och som synes så stämmer inte positionen på toalettstol varken med bygglov eller relationsritning. Inte elementet heller tror jag?BirgitS skrev:
Utifrån hur badrummet ser ut, kakel och inredning, kan man ofta komma fram till när ungefär som badrummet gjordes. Kan du ladda upp några bilder på badrummet?
Med tanke på att du verkar ha god koll på detta så bifogar jag även köket som ska rivas ut, går det att dra några slutsatser kring när det troligen är gjort? Det stämmer inte heller med ritningen från 76.
Jag gissar att badrummet är från sent 80 tal -tidigt , mitten 90 tal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
En sån där smal dekorationsrad ungefär på halva takhöjden har jag sett i flera badrum som var gjorda ungefär 2000 - 2005. Kring 1990 var det, enligt min erfarenhet, vanligare med en färgad (ofta blå) dekorationsrad i samma storlek som de vita kakelplattorna.C CJHOME skrev:Tack för svar, hade inte alls tänkt på att man eventuellt kan se det på kakel, inredning och dylikt. Ett par bilder på badrummet bifogat och som synes så stämmer inte positionen på toalettstol varken med bygglov eller relationsritning. Inte elementet heller tror jag?
Med tanke på att du verkar ha god koll på detta så bifogar jag även köket som ska rivas ut, går det att dra några slutsatser kring när det troligen är gjort? Det stämmer inte heller med ritningen från 76.
Köket skulle kunna vara original i grunden men att man har bytt handtag och bänkskiva, kanske helt utbytt under 1900-talet men svårt att veta. Det är nog inte från 2000-talet för då började man ha lådor i stället för luckor i underskåpen, de utdragbara skärbrädorna försvann och det blev rostfria handtag.
Tack, bra att veta när kaklet troligen kom på plats iaf. Kan man räkna med att våtrumsskivor och dylikt är bytt samtidigt eller kan dessa fortsatt vara original? Antar att man kan, som ni nämnde, kakla rätt över en gammal sliten plastmatta på väggarna.BirgitS skrev:
En sån där smal dekorationsrad ungefär på halva takhöjden har jag sett i flera badrum som var gjorda ungefär 2000 - 2005. Kring 1990 var det, enligt min erfarenhet, vanligare med en färgad (ofta blå) dekorationsrad i samma storlek som de vita kakelplattorna.
Köket skulle kunna vara original i grunden men att man har bytt handtag och bänkskiva, kanske helt utbytt under 1900-talet men svårt att veta. Det är nog inte från 2000-talet för då började man ha lådor i stället för luckor i underskåpen, de utdragbara skärbrädorna försvann och det blev rostfria handtag.
Vad använde man normalt sett för våtrumsskivor 1975+76? Minerit? Gips? Något som kan innehålla asbest?
Teknisk beskrivning (för hela vindsvåningen) benämner bara "Övriga innerväggar":
2"x3" regel c.c.60cm, 13 mm gipspl. ömse sidor.
Och "Mellanbjälklag":
Befintlig, 3"x9" c.c.60cm, 1" golvträ.
Men är inte tillräckligt kunnig för att förstå om det även innefattar badrummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
1975 var man väl medveten om att asbest var farligt och höll på att fasa ut produkter som innehöll asbest.
Gipsskivor innehöll inte asbest. I alla fall på 80-talet förekom det att man bara hade vanliga gipsskivor i badrumsväggarna.
Du har en eldosa till tvättmaskinen och en strömbrytare som du kan ta bort (med strömmen avslagen) för att se om det går att se något om vad som döljer sig bakom kaklet.
Gipsskivor innehöll inte asbest. I alla fall på 80-talet förekom det att man bara hade vanliga gipsskivor i badrumsväggarna.
Du har en eldosa till tvättmaskinen och en strömbrytare som du kan ta bort (med strömmen avslagen) för att se om det går att se något om vad som döljer sig bakom kaklet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Färgen på golvmattan kan vara ett tecken på att den är kvar sedan -76. Dels att den är brunbeige, dels att den inte matchar kaklet. Det talar kanske för att man kaklade över utan att byta så mycket?C CJHOME skrev:
Okej, då kan den tekniska beskrivningen stämma att det är ett vanligt trägolv och gipsväggar? Trodde man använde annat än vanligt gips i våtrum på 70-talet, därav min fråga kring asbest. Bara antog att man ville ha något som var mer vattenavvisande, t.ex. minerit. Har svårt att läsa mig till om man använt asbest i någon form av våtrumsskivor någonsin?BirgitS skrev:
1975 var man väl medveten om att asbest var farligt och höll på att fasa ut produkter som innehöll asbest.
Då känns det safe att börja riva om man fasade ut det så pass tidigt. Ska se om man kan fippla med någon eldosa också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
JaC CJHOME skrev:
Våtrumsmattor och -tapet är ju vattentäta så man tyckte nog inte att det behövdes något mer då (lika lite som idag). Sen insåg man väl ännu inte riktigt vad det innebar att duscha direkt på golvet, man var ju van vid försiktigt duschande i badkar. Vad man hade, åtminstone på 60-talet och tidigare, var ett lager vattenavvisande bitumen (asfalt) ovanpå betong eller liknande i bjälklagret.C CJHOME skrev:
Inget jag har sett något om i någon tråd här i alla fall och jag kan inte heller se nyttan med det.C CJHOME skrev:
Ingen av ritningarna har med fönster och element, men sannolikt är det inget som tillkommit senare vilket kan vara en indikation på att ritningarna inte riktigt stämmer.
Kolla om fönstret är gammalt, ofta står det årtal på kassetter, min gissning är dock 90-tal.
Vad gäller åldersbestämning påminner kaklet mycket om vårt och det är gjort i början av 90-talet. Vi har också plastmatta på golv och kakel på väggar men väv i tak. Spontant skulle jag gissa att furupanelen är original och väggar från 90-tal.
Installationen m tvättmaskin och dosan ser också ut att kunna vara 90-tal. Furu i taket hade däremot mina föräldrar på sitt badrum som gjordes ca 1980. De berättade att de kaklade sitt badrum ca 1980 och redan då rullade man på någon form av fuktspärr på väggar och platta. Oklart vad det var men de verkar ha hållit för de renoverade badrummet i fjol och då fanns det inga fuktskador trots att de duschat direkt på väggar/golv i 45 år 🤨
Köket med kryddhylla över spisen har väl ingen satt in på 2000-talet, för mig är det typiskt 1900-tal. När vi gjorde kök 2010 var det knappt ett alternativ…
Sammantaget skulle jag gissa på att man gjorde om i början av 90-talet och ”moderniserade”
Kolla om fönstret är gammalt, ofta står det årtal på kassetter, min gissning är dock 90-tal.
Vad gäller åldersbestämning påminner kaklet mycket om vårt och det är gjort i början av 90-talet. Vi har också plastmatta på golv och kakel på väggar men väv i tak. Spontant skulle jag gissa att furupanelen är original och väggar från 90-tal.
Installationen m tvättmaskin och dosan ser också ut att kunna vara 90-tal. Furu i taket hade däremot mina föräldrar på sitt badrum som gjordes ca 1980. De berättade att de kaklade sitt badrum ca 1980 och redan då rullade man på någon form av fuktspärr på väggar och platta. Oklart vad det var men de verkar ha hållit för de renoverade badrummet i fjol och då fanns det inga fuktskador trots att de duschat direkt på väggar/golv i 45 år 🤨
Köket med kryddhylla över spisen har väl ingen satt in på 2000-talet, för mig är det typiskt 1900-tal. När vi gjorde kök 2010 var det knappt ett alternativ…
Sammantaget skulle jag gissa på att man gjorde om i början av 90-talet och ”moderniserade”
Då har jag lärt mig en del nytt! Första större fastigheten vi köpt och renoverar, så har mycket att lära på vägen.BirgitS skrev:
Ja
Våtrumsmattor och -tapet är ju vattentäta så man tyckte nog inte att det behövdes något mer då (lika lite som idag). Sen insåg man väl ännu inte riktigt vad det innebar att duscha direkt på golvet, man var ju van vid försiktigt duschande i badkar. Vad man hade, åtminstone på 60-talet och tidigare, var ett lager vattenavvisande bitumen (asfalt) ovanpå betong eller liknande i bjälklagret.
Inget jag har sett något om i någon tråd här i alla fall och jag kan inte heller se nyttan med det.
Tack det låter troligt. Får också känslan av att kaklet är från 90-tal men att övrigt kan vara original i badrummet.KristinaRT skrev:
Ingen av ritningarna har med fönster och element, men sannolikt är det inget som tillkommit senare vilket kan vara en indikation på att ritningarna inte riktigt stämmer.
Det finns med fönster på ritningen. Bara jag som klippt slarvigt.
Ritningen för kök stämmer inte alls, den har en dörr där det idag är en del av köket. Även där finns två ritningar från 70-talet (planritning och vvs tror jag) men inget som stämmer med dagens.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej, jag behöver hjälp med att förstå hur golvvärmen fungerar - El
Värme allmänt -
Hjälp med att förstå och eventuellt förbättra ventilation
Ventilation -
Varför och hur vattenläcka? Snälla hjälp mig förstååå!!!
Fasad -
Hjälp att förstå mitt värmesystem
Värme allmänt -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten