Hej,

Jag har nyligen köpte ett hus och allt har fungerat bra fram till 2-3 dagar sedan då golvvärmen i Hall/kök/ vardagsrum flög upp till 26-27 grader.

Innan dess så har vi haft den på 15 grader (El uppvärmt), och det har varit såhär i cirka sex månader.

För ungefär några veckor sedan så slutade pluss på termostaten att fungera, så jag har tänkt att byta ut termostaten. Men när jag kom så långt så uppmärksammade jag att där endast fanns en fas/ nolla/ jord och load - ”fas” eller vad man kallar det.
Termostaten som är monterad är en gammal T2 termostat, se bild.

Jag har skickat till några olika och frågat och jag får som svar att jag BÖR.. kunna köpa en nyare modell av T2 för att använda med samma koppling.
Men jag kan inte förstå varför där saknas en nolla till load. Och när jag försöker söka upp det så får jag inga bra svar. Har kollat på denna (se kopplingsschema och bild.

Vill någon förklara detta för mig? 😊
Tack för förhand 🙏

• Gammal T2 termostat med öppning för elektriska kopplingar, flera kablar synliga och inkopplade, mot en monteringsplatta på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal T2 termostat monterad på väggen, visar temperaturen 14,5 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Illustration av en termostat med måttangivelser och kopplingsschema. Verktyg visas för att ta bort höljet. Från en manual från nVent.
    Skapa konto
  • Digital termostat från nVent Raychem T2 NRG-DM, visande 16°C på skärmen, med knappar för meny och temperaturjustering. Produktbeskrivning och betyg synliga.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Den blå ledaren som går till termostaten lär sitta i en kopplingsplint ihop med en annan blå tråd samt en tråd till som går "ihop" med den svarta från termostaten.

Den gulgrön ledaren som går till termostaten lär sitta i en kopplingsplint ihop med en annan gulgrön ledare samt en ledare/fläta/skärm som går "ihop" med den svarta från termostaten.
Eller rättare sagt, eftersom termostaten har "kvadrat i kvadrat" så är den dubbelisolerad, så ska den inte skyddsjordas, om det finns en jordskruv i termostaten så är den tänkt för eventuell skarvning av skyddsjorden till golvvärmen.

Oftast brukar N-plintarna på termostater bara vara byglade, lasten behöver då inte gå genom termostaten.

A_Hansson A_Hansson skrev:
Hej,

Jag har nyligen köpte ett hus och allt har fungerat bra fram till 2-3 dagar sedan då golvvärmen i Hall/kök/ vardagsrum flög upp till 26-27 grader.

Innan dess så har vi haft den på 15 grader (El uppvärmt), och det har varit såhär i cirka sex månader.

För ungefär några veckor sedan så slutade pluss på termostaten att fungera, så jag har tänkt att byta ut termostaten. Men när jag kom så långt så uppmärksammade jag att där endast fanns en fas/ nolla/ jord och load - ”fas” eller vad man kallar det.
Termostaten som är monterad är en gammal T2 termostat, se bild.

Jag har skickat till några olika och frågat och jag får som svar att jag BÖR.. kunna köpa en nyare modell av T2 för att använda med samma koppling.
Men jag kan inte förstå varför där saknas en nolla till load. Och när jag försöker söka upp det så får jag inga bra svar. Har kollat på denna (se kopplingsschema och bild.

Vill någon förklara detta för mig? 😊
Tack för förhand 🙏
Och om någon undrar varför ”o
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Den blå ledaren som går till termostaten lär sitta i en kopplingsplint ihop med en annan blå tråd samt en tråd till som går "ihop" med den svarta från termostaten.

Den gulgrön ledaren som går till termostaten lär sitta i en kopplingsplint ihop med en annan gulgrön ledare samt en ledare/fläta/skärm som går "ihop" med den svarta från termostaten.
Eller rättare sagt, eftersom termostaten har "kvadrat i kvadrat" så är den dubbelisolerad, så ska den inte skyddsjordas, om det finns en jordskruv i termostaten så är den tänkt för eventuell skarvning av skyddsjorden till golvvärmen.

Oftast brukar N-plintarna på termostater bara vara byglade, lasten behöver då inte gå
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Oftast brukar N-plintarna på termostater bara vara byglade, lasten behöver då inte gå genom termostaten.
Hej,

Tack så mycket!

Okej, så du menar att nollan redan är ”byglad” i termostaten?

Det jag inte är helt säker på, och som jag försöker förstå är hur allt är ihopkopplat. Och om det bara är termostaten som har fått spel eller om detta är någon ”hemma koppling”,

När jag har kollat på de andra termostaterna i huset så har alla andra nolla - load även.

Tror du att den termostaten jag skickade bild på innan kan fungera med samma kablar?

A_Hansson A_Hansson skrev:
Tror du att den termostaten jag skickade bild på innan kan fungera med samma kablar?
Ja. Många har "tvingats" göra det bytet när originaltermostaten lagt av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.