5 070 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Hjälp med att få ut El!
På din första bild 3 syns att det finns en gulgrön tråd in i röret där även svart och blå finns, det tyder på att det åtminstone färgmässigt är ok. Har badet fungerat är det därför endast skyddsjorden gulgrön som kan vara fel eller oansluten, eventuellt är nollan och jord förväxlade men det berör isf original anslutning av blå i dosan. Som vanligt rekommenderar vi här att jordfelsbrytare monteras det är ett bra första steg och även krav enligt nutida regler med väldigt få undantag.
Genom några enkla mätningar kan man avgöra att det åtminstone inte är direkt felaktigt och farligt. Det borde din bekant kunna bistå med efter så lång tid i elutbildning. Patrik behöver inte döma alla efter sig själv.
Genom några enkla mätningar kan man avgöra att det åtminstone inte är direkt felaktigt och farligt. Det borde din bekant kunna bistå med efter så lång tid i elutbildning. Patrik behöver inte döma alla efter sig själv.
Badet funkar fint. Är det något jag ska ta kort på så ska jag försöka fixa det. Sladden från bild 3 går även igenom en
jordfelsbrytare innan den kommer till bild 2.
Vill helst inte kontakta någon elektriker av olika anledningar.
jordfelsbrytare innan den kommer till bild 2.
Vill helst inte kontakta någon elektriker av olika anledningar.
Redigerat:
Byt ut de gamla toppklämmorna (dom röda hattarna (Torix) som aldrig har gjort någon glad) mot den moderna motsvarigheten när du ändå är i farten:
Wago 773

Wago 222 öppningsbara:

Eller Helacon

Går att hitta på flesta välsorterade ställen som säljer elprylar, typ Jula, Classe m.fl.
Wago 773

Wago 222 öppningsbara:
Eller Helacon

Går att hitta på flesta välsorterade ställen som säljer elprylar, typ Jula, Classe m.fl.
Jo du måste ta hjälp av en elektriker. När trådar kommer in här och där och vatten är inblandat ska man absolut ta hjälp. Då är inte vi på forumet tillräcklig hjälp! Ibland kan man göra en "Fuling" men i detta fall behövs någon med kunskap!!!
Tror ni man kan göra en "fuling" på något annat sätt?Kromo skrev:
Snaggeltoth: Det är vanliga sockerbitar eller?
Nej, det är inga vanliga "sockerbitar".
Det är nog dags att inse fakta nu, om du inte reder ut detta efter den hjälp som du har fått nu så är det dags att ta in hjälp.
Det är nog dags att inse fakta nu, om du inte reder ut detta efter den hjälp som du har fått nu så är det dags att ta in hjälp.
Detta gjordes ett par år innan jag flyttade in i huset och har ingen avsikt att driva med folk.Nimajneb skrev:
Ska kolla hur dom gjort på andra ställen i huset ikväll imorn och försöka ta några nya bilder.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det låter som att du behöver hitta en elkunnig person som kan gå igenom din anläggning lite. Din son-kompis kan säkert hjälpa till.
Montera några extra uttag kan te sig enkelt, och är också i de flesta fall ingenting komplicerat om man kan konstatera att anläggningen är fackmannamässigt utförd.
Det är behörighetskrävande, och vill man ändå göra det själv bör man först ställa sig frågan om jag har de praktiska kunskaper, färdigheter, materiel och verktyg som behövs? Det handlar ju "bara" om att klamra lite kabel och koppla in denna i en dosa och i ett uttag. Det ska dock göras på ett säkert och hållbart sätt eftersom det ska kunna fungera i +50 år. Innehavaren har ett ansvar för att så sker. De mer handgripliga punkterna att ta hänsyn till är översiktligt:
Montera några extra uttag kan te sig enkelt, och är också i de flesta fall ingenting komplicerat om man kan konstatera att anläggningen är fackmannamässigt utförd.
Det är behörighetskrävande, och vill man ändå göra det själv bör man först ställa sig frågan om jag har de praktiska kunskaper, färdigheter, materiel och verktyg som behövs? Det handlar ju "bara" om att klamra lite kabel och koppla in denna i en dosa och i ett uttag. Det ska dock göras på ett säkert och hållbart sätt eftersom det ska kunna fungera i +50 år. Innehavaren har ett ansvar för att så sker. De mer handgripliga punkterna att ta hänsyn till är översiktligt:
- Handlag för att göra en snygg installation, montering, kabelförläggning och inkoppling. Motsatsen är sneda apparater, sladdrig kabel och snäva ledare i dosor och apparater. Detta är viktigt för trovärdigheten.
- Full förståelse för hur kretsen görs spänningslös, hur detta kontrolleras och hur oavsiktlig tillkoppling förhindras.
- Handlag för att avmantla en kabel och skala ledare utan att skada varken ledarisolering eller kopparen. Handlag för att ansluta en ledare tillförlitligt och med rätt åtdragningsmoment.
- Full förståelse för hur kretsen ser ut och fungerar, och hur den ska provas innan driftsättning. Motsatsen är att koppla en blå ledare dit och en brun där, efter någon annans anvisningar.
- Ändamålsenliga verktyg för installationsarbetet, och instrument för kontrollen. Om det handlar om infälld ledningsdragning så är det svårt att komma undan isolationskontrollen.
- Inkopplingspunkten har en stor betydelse. Ta ström från en kopplingsdosa eller ett annat uttag är inte så komplicerat, men att ta ström från en gammal diazedcentral bör man inte ge sig på själv. Detsamma gäller för att ta ström från en dosa som ser ut som kom och hjälp mig. Man måste var 100% säker på vad som är fas, nolla och skyddsjord.
- Placering enligt standard, även i förhållande till andra uttag och apparater, t.ex om det finns en blandning av ojordade och jordade uttag. Handlar det om badrum finns speciella regler.
- Placering av uttaget och kabeln map yttre påverkan - mekanisk påverkan, värme, damm, vatten etc.
- Krav på JFB ska beaktas, vilket beror på hur man bedömer åtgärden som underhåll, utvidgning eller utökning.
- Sektionering, underhållsbarhet och uppmärkning. Det bör finnas en viss logik för att undvika en komplicerad gruppförteckning. Det ska vara tydligt med vad en grupp matar, och därmed vara tydligt med hur man gör detta uttag, men även andra delar i samma utrymme, spänningslöst. Man bör alltså inte nalla ström från olämpliga grupper, utan det bör vara en grupp som är avsedd för allmän belysning och uttag. Det ser inte bra ut om gruppförteckningen säger att grupp X går till t.ex bubbelbad, kylskåp och uttag i sovrum. Det ökar risken att man inte bryter rätt säkring vid underhåll.
- Belastning, ifall gruppen tål den extra belastning det handlar om. Även om man inte avser att belasta uttaget speciellt högt måste man ändå bedöma vad det skulle kunna användas till, t.ex om det lämpligt placerat för dammsugare och värmefläktar.
- Utlösningsvillkoret, att den extra ledningslängden fortfarande gör att felskydden (överströmsskydd eller JFB) ger samma säkerhet. Om gruppen enbart används till belysning och ledningen är lång så kan det vara så att den är dimensionerad för 5 s utlösningstid.
Är det klamrat från en dosa till den där utanpåliggande dosan och sedan genom väggen till badet? Hur är det med avståndet mellan klamrarna, brukar man sätta dem med så långa avstånd som yrkesman?
Ta hjälp på något vis är min rekommendation också, varför motståndet mot extern hjälp?
Fulingar ska man akta sig för om man inte har koll..
Ta hjälp på något vis är min rekommendation också, varför motståndet mot extern hjälp?
Fulingar ska man akta sig för om man inte har koll..
Hela jobbet ligger ju i paritet med att koppla en jordad förlängningssladd, dvs går tekniskt men inte formellt regelverksmässigt under kunskapsnivån nödig kännnedom. Nu kan vi nästan säkert säga att den som gjort jobbet före TS inflytt inte är kapabel att göra ett fackmässigt jobb. Men det verkar i mina ögon inte nödvändigt att ta till de värsta brösttonerna i det här fallet, det man inte kan eller förstår kan man förhoppningsvis lära sig eller av. TS har ju öppnat här med relevanta frågor och bilder och inte försökt krypa undan det är en bra början.
Att låta en elektriker koppla in JFB om det inte finns är mycket lämpligt. Men att låta TS förstå det som frågades efter är inte heller fel, den som borde drabbas av klander är den som utfört jobbet och är nu tex inte jorden korrekt trots färg osv är det ju bra att TS blir mer medveten nu och inte nedsablad i onödan.
Att låta en elektriker koppla in JFB om det inte finns är mycket lämpligt. Men att låta TS förstå det som frågades efter är inte heller fel, den som borde drabbas av klander är den som utfört jobbet och är nu tex inte jorden korrekt trots färg osv är det ju bra att TS blir mer medveten nu och inte nedsablad i onödan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vi har kanske varit dåliga på att besvara kärnfrågan - att koppla in flera nya uttag från anslutningsdosan till bubbelbadet. 
Allting går, men snyggt blir det inte, och det visade sig dessutom finnas en brandrisk med den lösa torixen i dosan.
Märkeffekten på badet vet vi inget om, ej heller vad de nya uttagen ska användas till, och inte heller vad mer som dosan i väggen matar om. Kanske går det bra, eller så kommer säkringen att lösa hela tiden. Men med lite kontrollfrågor går det nog att få dit några nya uttag på ett bra sätt.
Allting går, men snyggt blir det inte, och det visade sig dessutom finnas en brandrisk med den lösa torixen i dosan.
Märkeffekten på badet vet vi inget om, ej heller vad de nya uttagen ska användas till, och inte heller vad mer som dosan i väggen matar om. Kanske går det bra, eller så kommer säkringen att lösa hela tiden. Men med lite kontrollfrågor går det nog att få dit några nya uttag på ett bra sätt.
Kommer troligtvis bara använda en sak och den ligger på 100w-300w. Kan inte hitta några upgifter om badet men det är en 15~ år gammal modell utav märket comfornette. Kommer börja med att beställa nya topp klämmor.
Som sagt, nog ingen bra idé att du själv skruvar med detta, ska man hempula ska det vara i en yrkesmässigt utförd anläggning. Här kanske något går sönder i andra änden av det du pillar på pga tidigare ägares slarv.
Tänker du tvunget ge dig på detta själv är mitt råd att du tar reda på allt om hur det ska vara utfört, eventuella frågor kan du ta här, sedan låter någon kunnig kolla på det med och rättar till alla felaktigheter i samma veva.
Du ska ju kunna lugnt i ditt bad eller sova gott om natten även efter att arbetet är utfört.
Har du koll om JFB är installerad? I så fall bör denna testat i exempelvis ett uttag.
Tänker du tvunget ge dig på detta själv är mitt råd att du tar reda på allt om hur det ska vara utfört, eventuella frågor kan du ta här, sedan låter någon kunnig kolla på det med och rättar till alla felaktigheter i samma veva.
Du ska ju kunna lugnt i ditt bad eller sova gott om natten även efter att arbetet är utfört.
Har du koll om JFB är installerad? I så fall bör denna testat i exempelvis ett uttag.
Tack för svar! Det sitter en Jordfelsbrytare(om det är det ni menar?) mellan Bild 1-3Slugge skrev:Som sagt, nog ingen bra idé att du själv skruvar med detta, ska man hempula ska det vara i en yrkesmässigt utförd anläggning. Här kanske något går sönder i andra änden av det du pillar på pga tidigare ägares slarv.
Tänker du tvunget ge dig på detta själv är mitt råd att du tar reda på allt om hur det ska vara utfört, eventuella frågor kan du ta här, sedan låter någon kunnig kolla på det med och rättar till alla felaktigheter i samma veva.
Du ska ju kunna lugnt i ditt bad eller sova gott om natten även efter att arbetet är utfört.
Har du koll om JFB är installerad? I så fall bör denna testat i exempelvis ett uttag.
