24 222 läst ·
67 svar
24k läst
67 svar
Hjälp med anticimex dolda fel
Första bilden är plastpåse nedtryckt. Där avloppsröret skulle suttit. Över den är hans puts är färg.
Andra bilden är silikon. Täckt över ett hål rakt ner under plattan.
Andra bilden är silikon. Täckt över ett hål rakt ner under plattan.
Har filmat det mesta men här är två till. Den första är efter jag skulle börja bila efter filmning det gick hacka hål med kniv hittar inte spår efter betongrör.R Robin Forsmark skrev:
Misstänker även att han bytt ut plaströret med ett rör utan inspektionslucka.
Rensbrunn hittade jag med. Igengjuten med hans nya puts/betong. Hela golvet i det rummet var nytt gjutet/flytspacklat/betong när vi köpte huset.
Hursomhelst ska du inte prata alls med Anticimex.R Robin Forsmark skrev:Har filmat det mesta men här är två till. Den första är efter jag skulle börja bila efter filmning det gick hacka hål med kniv hittar inte spår efter betongrör.
Misstänker även att han bytt ut plaströret med ett rör utan inspektionslucka.
Rensbrunn hittade jag med. Igengjuten med hans nya puts/betong. Hela golvet i det rummet var nytt gjutet/flytspacklat/betong när vi köpte huset.
Det är en total bluff att Anticimex och mäklare marknadsfört deras doldafel försäkring som gynnsam för köparen. Den är till för att skydda säljaren mot anspråk från köparen.
Det gör dock tyvärr inte saken enklare, du behöver stämma säljaren, och det är ingen liten eller enkel sak för gemene man.
Förstår. Plastpåsen är bakom röret. Silikonet var uppbyggt som en pyramid runt plaströret ca 5cm brett igenfyllt bifogar en video om det går se den.Intet skrev:
Är det hela avloppet som saknas eller bara "skarv" mellan plaströr och rör i grunden, som väl också sannolikt kan vara plast om huset är byggt på 80-talet (rätta mig gärna om jag har fel)?
Har säljaren alltså "renoverat" källargolvet innan försäljningen? Och även bytt ut en del avloppsrör (det gråa vi ser i bild ex.)?
Sen kan jag tycka att allt klet på röret i bild (puts?) talar rätt tydligt för att det inte är ett proffs som varit i farten, och då ökar faktiskt din undersökningsplikt..
Att säljaren varit okunnig och gjort en "egen övergång" måste inte vara ett dolt fel, inte heller att han varit okunnig och flytat igen en golvbrunn..
Bara för att det är fel att göra så och du "har rätt" är inte samma sak som att du får rätt i en eventuell rättegång.. Du måste i princip kunna bevisa att säljaren gjort som han gjort för att luras och inte av ren okunskap..
Har säljaren alltså "renoverat" källargolvet innan försäljningen? Och även bytt ut en del avloppsrör (det gråa vi ser i bild ex.)?
Sen kan jag tycka att allt klet på röret i bild (puts?) talar rätt tydligt för att det inte är ett proffs som varit i farten, och då ökar faktiskt din undersökningsplikt..
Att säljaren varit okunnig och gjort en "egen övergång" måste inte vara ett dolt fel, inte heller att han varit okunnig och flytat igen en golvbrunn..
Bara för att det är fel att göra så och du "har rätt" är inte samma sak som att du får rätt i en eventuell rättegång.. Du måste i princip kunna bevisa att säljaren gjort som han gjort för att luras och inte av ren okunskap..
En hel "böj" saknas. Plaströret ner i plattan efter det är det tomt.Violina skrev:
Är det hela avloppet som saknas eller bara "skarv" mellan plaströr och rör i grunden, som väl också sannolikt kan vara plast om huset är byggt på 80-talet (rätta mig gärna om jag har fel)?
Ja han renoverade källargolvet i det rummet. Jag har ju vart och rivit och skrapar på bilderna. Det var nymålat när vi köpte. Putsat upp och såg "snyggt ut". Han sa efter att jag påpekat detta att han känt avloppslukt i källaren. Men det har inte luktat när vi bott här eftersom han tätat hela golvet med silikon och puts. Även endel fogskum på sina ställen.
Det ser ju ut på bilden som att röret fortsätter ner i marken. Men jag kan ha fel.
Sen har man väl använt fog och fogskum för att täta innan flytspacklingen. Inget konstigt egentligen.
Får inte filmen att spela, den kanske hade mer nyttig info.
Låter otroligt att man gjuter in ett avloppsrör under mark som inte slutar någonstans.
Iaf så vänder du dig till säljaren och inget annat. Hur säljaren väljer att bemöta detta är upp till hen.
Sen har man väl använt fog och fogskum för att täta innan flytspacklingen. Inget konstigt egentligen.
Får inte filmen att spela, den kanske hade mer nyttig info.
Låter otroligt att man gjuter in ett avloppsrör under mark som inte slutar någonstans.
Iaf så vänder du dig till säljaren och inget annat. Hur säljaren väljer att bemöta detta är upp till hen.
Håller med TypRätt ser ut som om muffen på betong röret är sönderbilat. Sen skulle jag nog bara lösa problemet och ersätta/laga om det finns ett rör nedanför. Tror sannolikt att det kommer ta mer energi/pengar att bråka med säljaren om detta än det ger fördelar.
Precis, är ju både enkelt och billigt att bara fixa. Sen återstår ju det faktum att kanske är dags att fundera på att byta betongrören i sin helhet. Idiotiskt att renovera golvet och inte passa på att göra ett nödvändigt stambyte, men så jobbar ju vissa idag. Sminka grisen och ignorera allt som inte syns.A and.wei skrev: