KnockOnWood skrev:
Nu är du ute och svamlar!
Medellivslängden för män är nu ca 80 år.
En 74-åring, med 9 års pensionering bakom sig, och en förväntad återstående livslängd av 6 år,
kan väl knappast betecknas som en "yngre" pensionär.
Nu är det fler som svamlar.. En 74-åring har en förväntad livslängd på mer än 6 år om medellivslängden är 80 år..

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hoppas att TS anger denna mäklare till Mäklarsamfundet, kanske inte för sin egen skull, men för andra!

Mikael_L
gimmok skrev:
Nu är det fler som svamlar.. En 74-åring har en förväntad livslängd på mer än 6 år om medellivslängden är 80 år..
Du tänker alltså rent statistiskt?
Med svansar, percentiler och sånt?
:)

Men rent statistiskt så håller jag med. :cool:

xdigger skrev:
Jag hoppas att TS anger denna mäklare till Mäklarsamfundet, kanske inte för sin egen skull, men för andra!

Efter samtal med branschorganisationen som jag kontaktat, efter tips från läsare på forumet som hållt sig till frågan så kommer följande svar..

Ett muntligt avtal mellan en eventuell säljare också mäklare är inte bindande innan ett försäljningsupprdag upprättats.
Om mäklaren vill ha arvode för utgifter innan detta han fått uppdraget måste ett skriftligt uppdragskontrakt upprättas innan det riktiga försäljningskontraktet upprättats. Och beträffande mäklarens praxis att ta ut en summa på ett påbörjat objekt som han inte lyckas på signerat är inte branschorganisationens praxis, finns inget sådant...

Därför fick jag till uppgift att få mäklaren att skriva en specifikation på vad hans praxis skulle innefatta. Där han skulle få precisera vad jag skulle få för mina pengar och vad för utgifter han åtagit sig. Detta för att kunna ha ett "bevis" för att han tar ut en avgift som inte är lagstadgad eller skall finnas som grund för ett försäljningsuppdrag som mäklaren går miste om. Detta skulle eller ska ha används till att gå vidare i ärendet, men ser nu ut som att mäklaren lagt locket på och insett att denna gång fick han bita i det sura äpplet...
Oavsett mäklaren skulle ha anlitat fotograf, lagt ut objektet för försäljning på nätet eller han tryckt upp försäljningsmaterial så är det en chanstagning från mäklaren då det är ett skriftligt försäljningsuppdrag som är bindande.
Skall avvakta ett eventuellt svar från mäklaren denna vecka och sedan kontakta branschorganisationen igen för åtgärd.
Kommer efter detta beroende på utslag att lämna ut uppgifter på mäklare.. Men ogillar att hänga ut personer eller företag men i detta ärende tror jag nog att det skulle kanske hjälpa någon eller några..
Jag säljer inte hus på löpande band utan detta är en av dom största, viktigaste och känslosammaste sakerna man gör under sin livstid... Och sedan bli förd bakom ljuset av en mäklare man har förtroende för känns piss..

• Gilla
joodå och 8 till
  • Laddar…
Weckis skrev:
Det jag menar är att vissa, eller övervägande äldre är godtrogna och vill göra rätt för sig. Och i detta fall så skulle dom nog betala summan då det är en "respekterad" tjänsteman i deras ögon, och inte orka strida..
Sen oavsett om det är 30-40-50 talister så håll dig till ämnet.
OT men när du beskriver måttligt gamla personer som mer eller mindre dumma i huvudet kan jag inte bara låta det passera.

Fixartanten skrev:
OT men när du beskriver måttligt gamla personer som mer eller mindre dumma i huvudet kan jag inte bara låta det passera.

Ålder är ingen dumhet, ålder är vishet:)
Och mycket erfarenhet.

Redigerat:
Weckis: jag tycker inte att du behöver hänga ut mäklaren här, däremot tycker jag att du ska berätta för branschorganisationen så dom tar honom i örat!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Nisken skrev:
Skillnaden är att faxen ger ett legalt dokument med högt bevisvärde (att du skickat det och att mottagaren fått det) om du sparar faxrapporten med tillhörande bild av vad du skickat och när, det gör INTE e-mail.
Tekniskt sett är det ingen skillnad mellan fax och mail där. Du kan med ett fax-modem förfalska ett fax hur lätt som helst. Det är nästan enklare att förfalska ett fax än ett mail. Faxet är ju bara en bild.

• Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
Jag håller nog med om att iom. att mäklaren anser sig ha rätt att göra så här systematiskt. Så borde någon med rätt auktoritet påminna honom om de regler han är skyldig att följa.

Å andra sidan så har jag en viss begränsad förståelse för mäklaren här. Han har tydligen uppfattat att han muntligen fått uppdraget, han har därmed lagt ner en del tid utöver det vanliga säljarbetet (alltså säljarbetet för sin egen tjänst). Han har tagit bilder och tydligen iallafall påbörjat skrivning av en objektbeskrivning.

Mot det ligger att han tydligen inte har diskuterat vilken arvodesnivå han skall ha. Och självklart kan ju inte jag som kund ta ställning slutligen om jag inte vet vad det skall kosta. Detta är ju dessutom ännu mer tydligt att mäklaren nu påstår sig ha en arvodesmodelöl med någon form av minimum arvode på 18 000 som tydligen skulle betalas oavsett om hans mäklaruppdrag blir framgångrikt. En sådan arvodesmodell tror jag är tillåten att avtala, men det är inte en normal arvodesmodell i branschen. Och i normalfallet bör man inte acceptera en sådan modell som kund.

Dvs. OM det vore jag som var säljare av huset i detta fallet, så skulle jag nog ha känt mig lite skamsen över att ha bränt några timmar av mäklarens tid (om jag nu var helt inställd på att anlita den här mäklaren, och sedan ångrar mig). Men väl medveten om att lagen inte ger mäklaren rätt till arvode, utan färdigt avtal. Så skulle jag kanske erbjuda mig att betala en rimlig taxa för faktiska timmar, säg 1000kr/h, och det låter för mig som mäklarne kanske har lagt en timme på fotografering och en timme på objektbeskrivning.

Men när mäklaren kräver så mycket pengar i strid med lagen, så skulle han inte fått ett öre av mig.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Å andra sidan så har jag en viss begränsad förståelse för mäklaren här. Han har tydligen uppfattat att han muntligen fått uppdraget, han har därmed lagt ner en del tid utöver det vanliga säljarbetet (alltså säljarbetet för sin egen tjänst). Han har tagit bilder och tydligen iallafall påbörjat skrivning av en objektbeskrivning.
Men mäklaren borde å andra sidan vara väldigt kunnig om vilka regler som gäller, och borde ju då självklart ha sett till att följa reglerna och skriva ett skriftligt avtal om att ta fram ett prospekt.

Det är ju det hela lagstiftningen bygger på, mäklaren ska inte kunna utnyttja att säljaren är lite okunnig, därför ska allt vara skriftligt.

Lagen säger alltså att mäklaren aldrig får ta betalt för något utan att ha ett skriftligt avtal. Detta borde mäklaren mycket väl känna till.

Hemmapularen.
Därför ringde jag mäklaren för att få reda ut detta med utgifterna...
Men att få ett svar att praxis en är 16.000:- och det för 2 timmars arbete så lackade jag ur.. Samma mäklare var här och gjorde en värdering åt banken för 6 månader sedan.. Ha hade alla uppgifter således. Betalade då 4000 för detta.

Och bränt mäklarens tid? Tar det med ironi och tror att du skrev det med glimten i ögat:D.
Bor på ett område som är eftertraktat och finns inte ett hus till salu, och dom som kommer ut går åt som smör i solsken och står högt i pris...
Hans dyrbara tid skulle gett honom bra klirr i kassan och skulle han skött sina kort rätt så skulle han fått chansen att skriva köpekontraktet och fått in pengar på det viset.
Men nu anlitar jag någon annan fastighetsbyrå som får sköta den biten..
Sen att vår sons kompis fick reda på att vi var i sälj tankar och gjorde affär omgående är väl inte olagligt, men surt för mäklaren som skulle marknadsföra detta objekt.
Givetvis är det inte en trevlig sits jag försatt mäklaren i, men eftersom jag nu fick ut det jag tyckte och var ett rimligt bud samt snabbt avslut så blev det såhär... Men hade jag skrivit på ett försäljningsuppdrag så hade jag oavsett sålt till vår sons kompis, och mäklaren fått sin del enligt en giltig överenskommelse ...

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du tänker alltså rent statistiskt?
Med svansar, percentiler och sånt?
:)

Men rent statistiskt så håller jag med. :cool:
Medellivslängden är ju framräknad på alla män, en hel del stryker ju med tidigare än 74 år så skulle man ta medellivslängden enbart på de som blir äldre än 74 så lär det ju vara mer än 80 år som gällde för gruppen alla män.

/ATW

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Arne TW, du har naturligtvis rätt, det kallas förväntad återstående livslängd,
och finns väl uträknad för alla åldersklasser.
Men att plocka fram sådan statistik från SCB gör man inte på en kafferast.

Och lite genvägar får man väl ta när man ändå är helt off topic ;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
ArneTW skrev:
Medellivslängden är ju framräknad på alla män, en hel del stryker ju med tidigare än 74 år så skulle man ta medellivslängden enbart på de som blir äldre än 74 så lär det ju vara mer än 80 år som gällde för gruppen alla män.

/ATW
Ja det var ungefär så jag tänkte, ja.

Bedömer man på livslängden på en individ som redan har uppnått 74 år så har redan alla som inte nådde 74år blivit "bortrensade" ur det statistiska urvalet, dvs en bra bit av svansen mot det lägre spannet är borta, därför ökar medellivslängden för gruppen "alla som redan nått 74 år".

Ja, det är inget jag säger emot dig. Alla vi som reagerade över den meningen menar nog samma. :)

Först som sist - en mäklare har rent juridiskt inget uppdrag innan han/hon har ett påskrivet uppdrag.
Jag har dock svårt att förstå varför mäklaren skulle starta upp arbetet innan avtalet var påskrivet om han/hon inte hade blivit tillsagd att han/hon skulle få uppdraget. I regel har inte mäklaren ett färdigt avtal med sig när han/hon kommer ut första gången för att göra en värdering av objektet. I ett område där många objekt har sålts ska mäklaren redan då kunna placera in objektet i en någorlunda rätt värdering. Om det är ett antal mil mellan mäklarens kontor och objektet och mäklaren muntligen har lovats att få ta hand om det så kanske mäklaren utför en del arbete (fotografering etc) för att påskynda processen (dock med den risken att det ännu inte finns ett påskrivet avtal).
Det är inte heller ovanligt att säljare tar hem ett antal mäklare och ber de efter besöket att maila över deras värderingar och sedan visar det sig att säljaren självannonserar på Blocket och visar upp mäklarnas värderingar för de intressenter som dyker upp.
Men, först som sist - utan påskrivet avtal har mäklaren inget juridiskt uppdrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.