cecar33 skrev:
Kul med nya medlemmar som i sitt första inlägg är så partiska att man lätt kan tro det är mäklaren själv som skriver.
;) jag är inte mäklare, jobbar inom el/tele. det jag säger är att jag förstår att mäklaren vill ha betalt för tiden han lagt ner. Jag skulle själv inte vilja betala om det var som i detta fall. Jag har heller ingen aning om vad lagar och sånt säger om sånt här.

Redigerat:
Nisken skrev:
Skillnaden är att faxen ger ett legalt dokument med högt bevisvärde (att du skickat det och att mottagaren fått det) om du sparar faxrapporten med tillhörande bild av vad du skickat och när, det gör INTE e-mail.
I en förhandling i tingsrätten måste det göras rimligt att avsändaren har skickat dokumentet via mail och vid den tid denne påstår. Om avsändarens påstående känns rimligt måste motparten styrka att avsändaren inte skickat mailet vid den tid denne angav. Och detta bör vara svårt styrka för en utomstående som inte kommer åt datorn där mailet skickades ifrån...
Fax har den uppenbara fördelen att allt detta med datum, tid och mottagande telefonnummer finns "på papper".
Dock har inte alla tillgång till en fax.

martin_jonsson skrev:
Det muntliga avtalet uppkom när du kontaktade mäklaren. Sen vet inte jag vad som avtalades och vad som är "lagligt". Säger bara att jag förstår att han vill ha betalt för tiden han lagt ner. Självklar förstår jag att du inte vill betala det skulle inte jag heller vilja göra, jag hoppas att det går bra för dig
Hur skulle det ha kunnat ingås ett avtal i samband med att säljaren tog kontakt, då avtalsförfarandet ska vara skriftligt? Glöm det, som säljare vill jag kunna jämföra mäklare, avtalet ingås först då jag satt min namnteckning på det.

C
martin_jonsson skrev:
Säger bara att jag förstår att han vill ha betalt för tiden han lagt ner.
Det har man full förståelse för, även om mäklare liksom många andra får räkna med att inte alla uppslag leder till uppdrag. Samtidigt kan man tycka att eftersom mäklaren var fräck nog att kräva 16 000 rakt av för det lilla jobb som trots allt verkar ha lagts ner så kan han lika gärna stå sitt kast. Ett ödmjukare upplägg hade kanske varit mer framgångsrikt?

martin_jonsson skrev:
Det muntliga avtalet uppkom när du kontaktade mäklaren.
Nu är du väl ute och seglar?
Hur kan ett avtal uppstå enbart vid kontakt?
Många som skall sälja sina fastigheter kontaktar flera mäklare för att dels få ett pris som motsvarar det man tycker att man får utfört och även om personkemin fungerar. Har jag då ringt fem mäklare, så skulle jag enligt ditt resonemang få betala fem mäklararvoden.

Mäklaren skall ha ett underskrivet uppdrag innan det finns rätt att ta ut några avgifter.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Weckis skrev:
Hej Martin.
Trevligt att du gjorde ditt första inlägg i min tråd, smickrade...
Men om mäklaren nu börjar med att värdera, ta bilder, göra beskrivning mm mm. Varför påbörja ett sådant arbete när inget avtal finns underskrivet? Han vet ju själv att ett avtal måste upprättas.
Innebär detta att mäklaren kan ta 30% i provision vid en försäljning istället för 3-5% som är brukligt. Inte ens så långt kom vi att jag fick reda på det, frågade men otydligt svar.. 2-3,5%och moms tillkommer men är helt avdragsgillt även mäklar arvodet . Jag vet inte vad en mäklare gör och tar betalt för om ett avtal inte upprättats på plats vid ett första besök...

Kanske du kan ge mig ett föredrag om hela historien?
Jag har ingen aning om hur det fungerar i mäklarbranschen, enda kontakten jag har haft med mäklare är när jag köpte min bostad för ca 14 år sedan. Däremot har jag varit med om att jag har påbörjat jobb innan avtalet är påskrivet (nu jobbar firman mest mot företag) för att kunden har muntligt bett om det för att det är bråttom att det blir klart.

Mikael_L
cecar33 skrev:
Kul med nya medlemmar som i sitt första inlägg är så partiska att man lätt kan tro det är mäklaren själv som skriver.
Medlem sedan dec 2009, tycker jag inte är en så väldigt ny medlem ...
Äldre än dig, t.ex. ;)

Nu är jag mäklare... undanber mig påhopp för detta. Tänkte berätta lite om hur jag ser på saken. Det är inte helt ovanligt att en säljare vill att man skall börja arbeta med objektet innan förmedlingsuppdraget skrivs under, allt för att korta ner tiden innan objektet kan läggas till försäljning. Ibland bokas fotografering innan allt kommit på plats,
Om säljaren låtit mäklaren, eller mäklarens fotograf komma och ta bilder av bostaden, då menar jag att man har ett muntligt avtal om att starta en försäljningsprocess.

C
Skulle vara intressant att höra din syn på 9 § Fastighetsmäklarlagen då förstås...!

thomas33 skrev:
Nu är du väl ute och seglar?
Hur kan ett avtal uppstå enbart vid kontakt?
Många som skall sälja sina fastigheter kontaktar flera mäklare för att dels få ett pris som motsvarar det man tycker att man får utfört och även om personkemin fungerar. Har jag då ringt fem mäklare, så skulle jag enligt ditt resonemang få betala fem mäklararvoden.

Mäklaren skall ha ett underskrivet uppdrag innan det finns rätt att ta ut några avgifter.
Eftersom jag inte vet hur det muntliga avtalet i detta fall är upplagt kan jag inte yttra mig. Jag har varit med om jobb där vi har fått betalt för att ta fram en offert/skriftligt avtal.

När det gäller avtal så blir det ett avtal så fort du ber "säljaren" att göra något. Sen finns det säkert ett antal praxis om hur det ska vara, t.ex om du begär en offert så räknar du med att det är gratis om inte annat avtalas.

Krilleman
Men är det inte då seriösare att mäklaren diskuterar detta redan vid första kontakt och får det på papper redan när mäklaren är på plats vid objektet första gången, innan fotografering och dylikt dras igång?

Det borde ju underlätta för både mäklaren och säljaren. Eller är det för "seriöst beteende" enligt mäklaren själv?

OT:
Jag har varit i kontakt med mäklare otaliga gånger innan vi hittade vårat hus. Jag har inget bra att säga om någon. Ingen upplevde jag som seriös, utan snarare sugen på pengar för så lite jobb som möjligt.

Och då ska vi inte tala om idioten som sålde min lägenhet. Men hon kunde kränga lägenheten fort vilket var prioritet hos mig (hade redan köpt huset) Alltså var jag i behov av låsta pengar. Såhär efteråt vet jag varför hon kunde åta sig uppdraget så fort. Ingen ville ha henne. Efter en lång brevväxling (skriftligt såklart) till hennes chef om hennes beteende så slutade hon "på egen begäran". :thumbdown:

martin_jonsson skrev:
Eftersom jag inte vet hur det muntliga avtalet i detta fall är upplagt kan jag inte yttra mig. Jag har varit med om jobb där vi har fått betalt för att ta fram en offert/skriftligt avtal.

När det gäller avtal så blir det ett avtal så fort du ber "säljaren" att göra något. Sen finns det säkert ett antal praxis om hur det ska vara, t.ex om du begär en offert så räknar du med att det är gratis om inte annat avtalas.
Det är stor skillnad på att arbeta mot företag och privatpersoner.
Har du kontakt med privatpersoner, gäller det att ha papper och avtal klara, innan du ens tänker tanken att utföra något jobb,om du vill vara säker på att få betalt.

Företag kan däremot välja att det skall gå fort och accepterar att betala redan när de kontaktat dig, men då bör man redan ha en affärsrelation och vara överens om detta förfarande.

• Gilla
husa550
  • Laddar…
martin_jonsson skrev:

I normala fall har du rätt, muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Det som är speciellt för mäklaruppdrag är att de MÅSTE vara skriftliga och undertecknade för att vara giltiga. Det framgår uttryckligen av fastighetsmäklarlagen som jag skrev på sid 1. Det är alltså samma formkrav som för att köpa fastigheter och det gör man ju inte muntligen.

Säjer "Mäklaren" att detta är praxis, så namnge verderbörande här, för att varna andra att anlita d:o. Några kanske tom har möjlighet kräva tillbaka pengar på liknande fall. Anmäl fallet till branschorganisationen, då man alltid skall kräva in minst tre offerter på alla större uppdrag, kallas konkurrens och sparar tusentals nettokronor. Grattis till försäljningen.

Gör nu alla dina medmänniskor en tjänst och:

1. Berätta för oss vilken mäklare det rör sig om.

2. Berätta om honom för FMI. Inte anmäla utan bara informera.

Jag sätter en slant på att det inte är varken första eller sista gången han försökt det här tricket och FM har tillräckligt dåligt rykte som yrkesgrupp som det är så det är bra att upplysa berörda parter.

Som bonus och om du har den läggningen kan du även tipsa lokaltidningen om det hela. De är alltid sugna på lokala stories där det onda kapitalister försöker snuva stackars löntagare. Nedsidan är att du får visa upp både hus och nuna i blaskan :)

• Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.