39 103 läst ·
103 svar
39k läst
103 svar
Hjälp.. Mäklaren vill ha betalt för inget
Det där tar jag med en nypa salt. Det är precis lika lätt att förfalska ett skickat e-mail som ett skickat fax. Det grejar varje normalbegåvad datanörd i 16-årsåldern.Nisken skrev:
Det här kan jag instämma på, men likväl är t.ex ett mail bindande trots att det är hur enkelt som helst att förfalska. Samma gäller alla typer av dokument egentligen. Förfalskning är en kompetens det också 😊
Se bara på 'Catch me if you can' 😄
Se bara på 'Catch me if you can' 😄
Enligt 1 paragrafen andra stycket definieras det såhär:martin_jonsson skrev:
"Med förmedling avses en verksamhet som grundar sig på ett uppdragsavtal och som syftar till att anvisa en motpart med vilken uppdragsgivaren kan träffa avtal om överlåtelse eller upplåtelse."
Men inget är ju sålt innan ett köpekontrakt är skrivet...Tompamannen skrev:Jag tycker samma som du! Lägger jag upp något till salu på blocket.se och någon ringer och säger "jag tar den" utan att komma och titta först och sedan ångrar sig när denna ser objektet så vill jag ju ha kompensation för detta. Försäljningsprocessen har ju som du skriver startat. Att jag sedan kan se mig i himlen efter nån form av rätt till ekonomisk kompensation är ju en annan sak![]()
Skulle du ge mig ägarbytespappret om jag tittade på din bil och sa att jag ska funderapå saken och slänger in pengar på ditt konto imorgon?(vet att du inte skulle det, men en jämförelse)
Man kan ha många olika saker att jämföra med... Men just nu har nog mäklaren funderat och lagt ner sin praxis☺️
Redigerat:
Jo, men jag kan faktiskt hålla med en och annan här på forumet. Berätta vem denna människa är så kanske just du kan hjälpa en annan medmänniska som ska sälja sin bostad, att undvika denna "praxis".Weckis skrev:Men inget är ju sålt innan ett köpekontrakt är skrivet...
Skulle du ge mig ägarbytespappret om jag tittade på din bil och sa att jag ska funderapå saken och slänger in pengar på ditt konto imorgon?(vet att du inte skulle det, men en jämförelse)
Man kan ha många olika saker att jämföra med... Men just nu har nog mäklaren funderat och lagt ner sin praxis☺️
Kan man lägga på "i örat" på en kund som ställer dom rätta frågorna, ska man inte dölja dennes namn!
Mäklaren har grävt lite av sin egen grav med det beteendet!
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Gamla vill oftast inte säga ifrån i onödan utan betalar för att vara "till lags". Enligt gammal uppfostring från förr.Fixartanten skrev:
Dock så är det en uppfostring som dagens politiker/tjuvar/telefonförsäljare/mäklare använder sig av till sin egen vinning.
Dom som surt betalade med svett och blod, är inte värda mycket i dagens Sverige. Men skatt har dessa personer betalat i alla år. En skam är vad det är.
Heder åt folket som byggde vårat samhälle. Skam åt dom som urholkar det mer och mer för varje dag!
Gamla är ett relativt begrepp och i detta fall avses 40-talister, alltså yngre pensionärer. Beskrivningen att vara till lags stämmer definitivt inte på denna grupp, möjligen på betydligt äldre personer.krilleman_215 skrev:
Inlägget, som du skrivit i all välmening, bidrar tyvärr till den åldersdiskriminering som breder ut sig allt mer!
Pensionär eller inte, det "relativa begreppet" pensionär, är fortfarande inte mycket värt idag, oavsett vilka fina ord du kommer med.Henri skrev:Gamla är ett relativt begrepp och i detta fall avses 40-talister, alltså yngre pensionärer. Beskrivningen att vara till lags stämmer definitivt inte på denna grupp, möjligen på betydligt äldre personer.
Inlägget, som du skrivit i all välmening, bidrar tyvärr till den åldersdiskriminering som breder ut sig allt mer!
Och just ordet åldersdiskriminering är inte att likställa som gammal. Kan likväl drabba en ungdom.
http://www.do.se/sv/Fakta/Fragor-och-svar/FAQ-om-alder/
Men det var inte jag som började märka ord.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu är du ute och svamlar!Henri skrev:
Medellivslängden för män är nu ca 80 år.
En 74-åring, med 9 års pensionering bakom sig, och en förväntad återstående livslängd av 6 år,
kan väl knappast betecknas som en "yngre" pensionär.
Hur kan du få en subjektiv kvalitativ beskrivning, som du troligen inte har några mätdata om, för diskrimering?Henri skrev:
Vad som däremot tillämpar solklar åldersdiskriminering är vår lokala sparbank, som i sina stadgar säger att endast kund, yngre än 70 år, kan utses till "huvudman".
Först som sist - en mäklare ska ha ett försäljningsuppdrag för att kunna ha krav på ersättning.
Det som förvånar mig i detta är varför mäklaren påbörjade arbetet utan att ha ett påskrivet uppdrag.
Såvida inte säljaren och mäklaren var överens om att mäklaren skulle ta hand om det.
Oftast har inte mäklaren ett färdigt avtal med sig ut vid ett första besök utan återkommer t ex dagen efter med ett avtal (som man kanske har diskuterat innehållet med säljaren vid första besöket). Vem vet, det kanske var ett antal mil mellan mäklarkontoret och objektets adress?
Om säljaren vid första besöket då uttryckt att det verkade bra så kände kanske mäklaren att här blir det ett avtal.
Dumt nog så erbjöd då mäklaren att han skulle ta bilder etc innan avtalet var påskrivet.
Ibland får mäklare lära sig att inte vara så godtrogna.
Det händer ibland att mäklare kommer ut till en säljare och där säljaren önskar få mäklarens värdering samt arvodesbelopp mailat till sig. Det visar sig sedan att säljaren tagit dit 3-4 mäklare som mailat sina värderingar - sedan lägger säljaren ut det själv på Blocket och kan då visa intressenter vilken värdering mäklarna gjort.
Det som förvånar mig i detta är varför mäklaren påbörjade arbetet utan att ha ett påskrivet uppdrag.
Såvida inte säljaren och mäklaren var överens om att mäklaren skulle ta hand om det.
Oftast har inte mäklaren ett färdigt avtal med sig ut vid ett första besök utan återkommer t ex dagen efter med ett avtal (som man kanske har diskuterat innehållet med säljaren vid första besöket). Vem vet, det kanske var ett antal mil mellan mäklarkontoret och objektets adress?
Om säljaren vid första besöket då uttryckt att det verkade bra så kände kanske mäklaren att här blir det ett avtal.
Dumt nog så erbjöd då mäklaren att han skulle ta bilder etc innan avtalet var påskrivet.
Ibland får mäklare lära sig att inte vara så godtrogna.
Det händer ibland att mäklare kommer ut till en säljare och där säljaren önskar få mäklarens värdering samt arvodesbelopp mailat till sig. Det visar sig sedan att säljaren tagit dit 3-4 mäklare som mailat sina värderingar - sedan lägger säljaren ut det själv på Blocket och kan då visa intressenter vilken värdering mäklarna gjort.
Fixartanten skrev:
Det jag menar är att vissa, eller övervägande äldre är godtrogna och vill göra rätt för sig. Och i detta fall så skulle dom nog betala summan då det är en "respekterad" tjänsteman i deras ögon, och inte orka strida..
Sen oavsett om det är 30-40-50 talister så håll dig till ämnet.