Alfredo Alfredo skrev:
Nej detta är ett missförstånd eller rent skitsnack. Om "chassit är jordat" så är det det just därför att man på ett korrekt sätt anslutet en gulgrön tråd för skyddsjord till chassit.

Men har du kollat efter eventuell "plåtflärp" på undersidan av plinten som jag skrev om i #6?
Min reaktion också.

Är hemma om två timmar, kollar då.

J Josth skrev:
Hur kan chassit vara jordat utan det blir anslutet till jord?? Mycket dåligt svar tycker jag. Väljer man att jorda måste alla metalldelar i armaturen vara säkert anslutna till jord.
Som sagt, oklart. Damen jag pratade med kollade i sin tur med produktutvecklarna. Där finns förmodligen missförståndet

H Hjälpmedrenovering skrev:
Som sagt, oklart. Damen jag pratade med kollade i sin tur med produktutvecklarna. Där finns förmodligen missförståndet
Nja, nog inget missförstånd utan nivån på produktutvecklarna. Om de håller sig till att rita möbler i trä och spånskivor så blir nog mer rätt.
Men finns det ingen monteringsanvisning, som följer med produkten?
Om vi antar att plåtflärpen som det frågas om saknas. Att alltså den markerade jordanslutningen saknar förbindelse med lampans metalldelar. Då borde du kontakta elsäkerhetsverket. Även brister med monteringsanvisningen är allvarligt.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det kan finnas en sådan flärp som i detta exempel:

En elektrisk komponent med en utstickande flärp markerad med en röd cirkel.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej detta är ett missförstånd eller rent skitsnack. Om "chassit är jordat" så är det det just därför att man på ett korrekt sätt anslutet en gulgrön tråd för skyddsjord till chassit.

Men har du kollat efter eventuell "plåtflärp" på undersidan av plinten som jag skrev om i #6?
du har rätt, plåtflärp under som ser ut att ansluta till jordingång på plint.

drar du därmed slutsats att jag bör koppla in jordkabel?

• Närbild på en metallisk plåtflärp som ser ut att ansluta till en jordingång på en plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metallplåt som ser ut att ansluta till en jordningång på en elektrisk plint.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H Hjälpmedrenovering skrev:
drar du därmed slutsats att jag bör koppla in jordkabel?
Absolut! Sen kan jag inte tolka bilderna säkert men de verkar väldigt lika bilden @Bo.Siltberg la ut i inlägget strax före ditt. I verkligheten går det kanske att se jordförbindelsen mellan plint och chassi bättre. Jag skulle dock även mäta att plintens terminal för skyddsjord faktiskt har elektrisk kontakt med chassiet om man inte säkert ser att så är fallet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja, nog inget missförstånd utan nivån på produktutvecklarna. Om de håller sig till att rita möbler i trä och spånskivor så blir nog mer rätt.
Om vi antar att plåtflärpen som det frågas om saknas. Att alltså den markerade jordanslutningen saknar förbindelse med lampans metalldelar. Då borde du kontakta elsäkerhetsverket. Även brister med monteringsanvisningen är allvarligt.
H hempularen skrev:
bif hela anvisningen. Inget om inkoppling. Däremot att elektriker ska anlitas. Men även de bör väl ha rätt till en vettig instruktion?

• Öppnad instruktionsmanual med text och diagram som visar steg-för-steg monteringen av en enhet, detaljerad utan inkopplingsanvisningar.
    Skapa konto
  • Svedbergs monteringsanvisning för LED-belysning på flerspråkig instruktionsblad med säkerhetsikoner.
    Skapa konto
  • Monteringsinstruktioner med diagram över en apparat samt bilder på en el-felsökare med specifikationsetiketter.
    Skapa konto
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! Sen kan jag inte tolka bilderna säkert men de verkar väldigt lika bilden @Bo.Siltberg la ut i inlägget strax före ditt. I verkligheten går det kanske att se jordförbindelsen mellan plint och chassi bättre. Jag skulle dock även mäta att plintens terminal för skyddsjord faktiskt har elektrisk kontakt med chassiet om man inte säkert ser att så är fallet.

Tack. Jord ska koppas in. Samt mäta som du skriver.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Kontrollera att hela anslutningsplinten sitter fast ordentligt i plåten. Tycker det ser lite osäkert ut(?)

• Gilla
Hjälpmedrenovering och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontrollera att hela anslutningsplinten sitter fast ordentligt i plåten. Tycker det ser lite osäkert ut(?)
tack, ska göra d. Sitter ”fastknäppt” med plasthållare enbart, inga skruvar alltså

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.