Hej,
Har köpt en LED-armatur från Svedbergs att montera ovanpå badrumsskåpet som är i plåt.
Står på märkningen att armaturen är dubbelisolerad, se foto.
Tre frågor:
1. Har jag förstått märkningen om dubbelisolering korrekt?
2. Om den är dubbelisolerad behöver ingen skyddsjord anslutas?
3. Om ingen jord ska anslutas varför har den då en ingång i kopplingsdosan?
Tack!
Hälsning Patrik
Har köpt en LED-armatur från Svedbergs att montera ovanpå badrumsskåpet som är i plåt.
Står på märkningen att armaturen är dubbelisolerad, se foto.
Tre frågor:
1. Har jag förstått märkningen om dubbelisolering korrekt?
2. Om den är dubbelisolerad behöver ingen skyddsjord anslutas?
3. Om ingen jord ska anslutas varför har den då en ingång i kopplingsdosan?
Tack!
Hälsning Patrik
Det är min killgissning också…D Dilato skrev:
Har redan en väggmonterad lampa i badrummet som jag tar matning från. Uppmärkt som en blå och en brun ledare. Den matningen kommer i sin tur från badrumsfläkten.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Trafon är märkt med dubbelisolering. Jag ser ingen sådan märkning på armaturen och tycker heller inte den verkar utformad så att den skulle kunna vara det.
Det finns ingen plåtflärp från chassit som går in i kopplingsplinten nerifrån?
Ibland är jordanslutning till chassiet utförd på det sättet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack, ska kika på det.Alfredo skrev:
Trafon är märkt med dubbelisolering. Jag ser ingen sådan märkning på armaturen och tycker heller inte den verkar utformad så att den skulle kunna vara det.
[bild]
Enkelisolerade har bara ett lager isolering utanför kopparkardelerna. T.ex. en lampsladd SKX är dubbelisolerad med en yttre mantel på. Har man bara lösa FQ/FK från flexrör i väggen som ska till anslutningsplinten bör man träda på en bit PVC-slang eller motsvarande eller vira el-tejp så det blir dubbelt.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vad står det i monteringsanvisningen? Armaturen är inte märkt som dubbelisolerad, och skall därmed jordas. Men det ser inte ut som plinten har någon jordanslutning till plåthöljet.
Ser ut som en tveksam produkt.
Ser ut som en tveksam produkt.
Tack då är jag medJ Josth skrev:Enkelisolerade har bara ett lager isolering utanför kopparkardelerna. T.ex. en lampsladd SKX är dubbelisolerad med en yttre mantel på. Har man bara lösa FQ/FK från flexrör i väggen som ska till anslutningsplinten bör man träda på en bit PVC-slang eller motsvarande eller vira el-tejp så det blir dubbelt.
Jag pratade nyss med kundtjänst hos Svedbergs som sa att ”chassit är jordat” och att det därför inte behöver dras fram en jordkabel.H hempularen skrev:
Stämmer det att jordkabel då inte behövs?
Nej detta är ett missförstånd eller rent skitsnack. Om "chassit är jordat" så är det det just därför att man på ett korrekt sätt anslutet en gulgrön tråd för skyddsjord till chassit.H Hjälpmedrenovering skrev:
Men har du kollat efter eventuell "plåtflärp" på undersidan av plinten som jag skrev om i #6?