148 läst ·
4 svar
148 läst
4 svar
Kondens mellan tak
Vi har en lite annorlunda takkonstuktion.
Vi har dubblaplåttak direkt på takstolar. I vinter har vi noterat att de droppat mellan plåtarna vid tö. Jag antar att det är kondens. Fenomenet är enbart på norrsidan. Mellan plåten sitter ju bärläkt. Taket byttes 1998 (tidigare ägare). Vi har aldrig sätt kondens på vinden, alltså på insidan av inre plåten. Är de här väldigt dåligt, att de kommer kondens mellan plåten? Offerbrädan har ruttnat på flera ställen pga detta, så den ska bytas i vår. Kondens åker ju ej ut i hängränna så de är väl därför offerbrädan tagit stryk(den är kopplad till övre plåten utan droppar fritt på marken (dock inga mängder).
Vi har dubblaplåttak direkt på takstolar. I vinter har vi noterat att de droppat mellan plåtarna vid tö. Jag antar att det är kondens. Fenomenet är enbart på norrsidan. Mellan plåten sitter ju bärläkt. Taket byttes 1998 (tidigare ägare). Vi har aldrig sätt kondens på vinden, alltså på insidan av inre plåten. Är de här väldigt dåligt, att de kommer kondens mellan plåten? Offerbrädan har ruttnat på flera ställen pga detta, så den ska bytas i vår. Kondens åker ju ej ut i hängränna så de är väl därför offerbrädan tagit stryk(den är kopplad till övre plåten utan droppar fritt på marken (dock inga mängder).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Man brukar ju ha en duk under för att fånga upp kondens.N Norlino skrev:Vi har en lite annorlunda takkonstuktion.
eller så kanske du kan isolera direkt mot (tex limma eps/frigolitskivor) för att minska problemet
Men de är ju Mellan plåtarna de droppar. Alltså mellan undre (den gamla, den som syns vid vinden) samt den nya plåten. Så kommer ej åt att lägga kondensskydd eller isolera. De kommer ingen fukt på vinden men min oro är läkten mellan plåtarna.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Ah, slarvade i min läsning. Så andra lagret plåt är kondensskyddet, men man har tyvärr lagt trä mellan som i vissa fall tar skada?N Norlino skrev:
Normalt skall ju läkten monteras längsmed så att vaten inte samlas upp på den utan rinner längs med, vilket bör göra att den hinner torka. Men om den inte ligger så nu och tar skada så får man nog göra om det...
Jag vet inte om de är skada men de är min oro. De droppar aldrig vid kallare väder utan enbart noterat vid tö, aldrig sätt typ istappar etc mellan taken. Jag vet inte hur läkten ligger. Men vattnet droppar ju i dalen så då kanske de inte är i kontakt med läkten?klaskarlsson skrev:
Ah, slarvade i min läsning. Så andra lagret plåt är kondensskyddet, men man har tyvärr lagt trä mellan som i vissa fall tar skada?
Normalt skall ju läkten monteras längsmed så att vaten inte samlas upp på den utan rinner längs med, vilket bör göra att den hinner torka. Men om den inte ligger så nu och tar skada så får man nog göra om det...
Klicka här för att svara