Hej. Vi har en inbyggd kamin, som byggdes med huset runt 1990. När min sambo flyttade in och renoverade, lagades en spricka som satt en bit upp i själva murbruket runt skorstenen. Sprickan hade från början kommit utav värme expansion, därför borrades två mindre hål på varje sida, kanske 15-20 cm i diameter, för att leda ut lite värme. Vi eldade en gång och det tog inte mer än fem minuter innan det sprack igen, på samma ställe.
Sotaren har varit här och kontrollerat + godkänt skorstenen, så det är inget fel på den.
Jag vill så gärna kunna elda i den och att den håller sig hel. Har funderat på om man kan knacka ut ytterligare en ”ventil”, fast på framsidan eftersom de två som redan finns inte verkar vara tillräckliga? (Bifogar bilder)
Eller vart är det smartast att slå ut fler lufthål? Känns ändå lite risky att elda som fan när den har spruckit.
Tacksam för precis alla tips