4 265 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
HJÄLP ! Jag får inte primern att fästa
Hej svejs !
Jag är på gång med tätskiktsbehandling i badrummet. Det är ett mycket gammalt hus där väggarna är tegel. Teglet är nyputsat ( 1,5 mån ) med någon form av gipsbruk. Jag gjorde som det står i beskrivningarna och primade väggarna med Maxit 550, lät det torka, sedan två lager med tät Maxit 554. Låter det torka och börjar planera för kaklingen. Nu kommer katastrofen !! Jag känner lite på en liten bula på väggen, och märker att det " fjädrar " När jag griper tag i tätskiktet i ett hörn så går det att riva av hela köret i ett helt stycke. Allt följer med, både tät och primer. Fästet i väggen är obetydligt. Jag vågar inte sätta kakel i detta. Så nu är hela tätköret bortrivet på alla väggar :-[
Igår gjorde jag ett par provytor där jag slipade med 40-papper, dammsög noga, primade, och la på ett lager tätskikt. När jag känner på det så sitter det något bättre än tidigare men är fortfarande väldigt lätt att riva bort allting.
Vad gör jag för fel ? Primer har jag köpt ny så den är det inte. Tätmassan är perfekt. Nu är jag desperat och vet inte vad jag ska göra.
Snälla, kan någon ge mig något tips ?
Jag är på gång med tätskiktsbehandling i badrummet. Det är ett mycket gammalt hus där väggarna är tegel. Teglet är nyputsat ( 1,5 mån ) med någon form av gipsbruk. Jag gjorde som det står i beskrivningarna och primade väggarna med Maxit 550, lät det torka, sedan två lager med tät Maxit 554. Låter det torka och börjar planera för kaklingen. Nu kommer katastrofen !! Jag känner lite på en liten bula på väggen, och märker att det " fjädrar " När jag griper tag i tätskiktet i ett hörn så går det att riva av hela köret i ett helt stycke. Allt följer med, både tät och primer. Fästet i väggen är obetydligt. Jag vågar inte sätta kakel i detta. Så nu är hela tätköret bortrivet på alla väggar :-[
Igår gjorde jag ett par provytor där jag slipade med 40-papper, dammsög noga, primade, och la på ett lager tätskikt. När jag känner på det så sitter det något bättre än tidigare men är fortfarande väldigt lätt att riva bort allting.
Vad gör jag för fel ? Primer har jag köpt ny så den är det inte. Tätmassan är perfekt. Nu är jag desperat och vet inte vad jag ska göra.
Snälla, kan någon ge mig något tips ?
Hej !Plattsattaren skrev:
Primern är ju redan tunn som vatten, så jag tror inte det hjälper. Jag har provat med torktider från 20 min till ett dygn. Jag har provat att måla en liten bit med Nordsjö Häftgrund och den biter på väggen. La på primer på färgen och det är mycket bättre vidhäftning. Men det går fortfarande att ta bort primer och tätskikt. Hur väl måste det sitta på väggen för att det ska funka med kakling ?
Du har absolut helt rätt i ditt resonemang, när jag primade golvet vid en liten gjutning så spädde jag ut MD16. Så jag ska testa med att tunna ut primern. Hur tjockt ska man lägga första lagret av tätguckan tro ? Det kanske blir bättre fäste om man lägger första lagret ganska tunt på primern, eller ?Plattsattaren skrev:Saken e den att ifall du primar golv te.x så ska du blande det med 3 delar vatten och 1 del primer, För annars så blir det som du beskriver, Du kan dra bort stora delar av primen eftersom det inte ha fäst, Sen att primen redan e tunnsom vatten har ju inte någon betydelse...
Så föreslår att du testar det, men ta istället kanske 3 delar primer och 1 del vatten...
När jag la tätskickt på små ytorna i badrummet och fick skräp under på ett ställe så märkte jag att guckan lätt lossnar då den är så seg. Vet inte om det är fel utan det bara är så. Lite som att man drar undan en plastmatta. Testa på ett underlag som du är hundra på och se hur det ser ut eller ring leverantören.
Jag har provat med utspädd primer (3:1) idag. Jag lät det torka ca 1 tim och har nu rollat på ett tunt lager med gucka. Har även rollat på en liten yta utspådd som torkat 3 dygn. Så jag får se imorgon hur det sitter. :-/Plattsattaren skrev:Låt först primen torka så att den e helt torr och sen gummar du på tätkiktet, och första gången behöver du inte ha speciellt tjockt utan bara att det täcker alla ytor och låt det sen torka, Andra gången däremot så måste du få på betydligt mer gummi än första gången, Men då gummit fäster lättare på gummit så ska det inte vara några problem...
Ja, det lutar åt att det blir gips på tre av väggarna. Den sista väggen får jag inte plats med något gips pga det blir för trångt för muggstolen. Får jag inte tätskiktet att fästa på denna vägg, ja då blir det inget tätskikt på denna vägg. Jag vet, det är generalfel men va f-n ska jag göra ?smidifix skrev:
Klicka här för att svara