A Anders1st skrev:
Krävs både bygglov och miljöbov för dylik uppställningsplats.
Är det dessutom någon som ska tjäna på det är det företagsregistrering.
Miljölov :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Satsuki och 16 till
  • Laddar…
A Anders1st skrev:
Krävs både bygglov och miljöbov för dylik uppställningsplats.
Är det dessutom någon som ska tjäna på det är det företagsregistrering.
Det är inte en uppställningsplats det handlar om. En uppställningsplats är för långtidsförvaring. En ställplats är för att stanna enstaka nätter.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jämför med campingplats, ska väl finnas möjlighet att tömma slamtanken. Camping nämns i PBF och miljöanmälan gäller då det ska tömmas slam.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
PBF kap.6 § 1 . 1
 
Nej, efter som det är en parkering, inte camping finns inte krav på slamtömning.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Finns det en parkeringsplats där idag som dem tilltänkta ställplatsen är tänkt att anläggas?
 
P-plats P-plats skrev:
Finns det en parkeringsplats där idag som dem tilltänkta ställplatsen är tänkt att anläggas?
Gissningsvis inte då TS pratade om att de planerade att anlägga en väg dit.
Utan väg känns behovet av parkering tämligen lågt.
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Finns mer att läsa men hittade denna från Mariestads kommun (borde vara saxat länsstyrelsen eller annat verk)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gissningsvis inte då TS pratade om att de planerade att anlägga en väg dit.
Utan väg känns behovet av parkering tämligen lågt.
Sorry men det har varit många oklarheter i denna tråd så jag var lite nyfiken om det fanns något på platsen idag.
 
Det finns ingenting på platsen idag
 
  • Gilla
Enannananna och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Jag och sambon har träffat säljarna och diskuterat saken närmare. Säljaren har varit lite för otydlig över telefon, Det handlar om några få i samfälligheten som vill försöka få till det här med ställplatsen och tydligen har dom ingen majoritet i styrelsen och tidigare ville man enbart varna mig för att dom här var i farten men något beslut är inte fattat.
Ställplatsen dom pratar om kommer dessutom inte vara för allmänheten utan dom hade tänkt ha en bom som medlemmar i samfälligheten fick betala för att ha tillgång till så då har jag väldigt svårt att se hur dom skulle få dispans för strandskyddet och bygglov av kommunen för detta.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 11 till
  • Laddar…
De lär inte få dispans för en sådan privatisering. Om tanken var att öka tillgängligheten för allmänheten skulle nog möjligheten varit större.
 
  • Gilla
Spongebob92 och 3 till
  • Laddar…
OM vi nu antar att detta är en "riktig" registrerad samfällighet. Så kanske det vore bra att tipsa säljaren (som tydligen är med i samfälligheten) om den troliga begränsningen i anläggningsbeslutet för föreningen. Kan inte tänka mig att detta skulle inrymmas i samfällighetens syfte.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Detta kommer troligen inte att gå igenom då det krockar med strandskyddet där man dessutom inte får sätta upp bommar som hindrar allmänheten. TS bör kunna vara lugn.
 
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Uppdatering: Jag och sambon har träffat säljarna och diskuterat saken närmare. Säljaren har varit lite för otydlig över telefon, Det handlar om några få i samfälligheten som vill försöka få till det här med ställplatsen och tydligen har dom ingen majoritet i styrelsen och tidigare ville man enbart varna mig för att dom här var i farten men något beslut är inte fattat.
Ställplatsen dom pratar om kommer dessutom inte vara för allmänheten utan dom hade tänkt ha en bom som medlemmar i samfälligheten fick betala för att ha tillgång till så då har jag väldigt svårt att se hur dom skulle få dispans för strandskyddet och bygglov av kommunen för detta.
Och är dom i minoritet så kommer det aldrig att hända, så se till att samla "likatänkande" och gå på möten.
 
  • Gilla
Pucco och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.