Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jo, så är det nog. Är lite osäker på om dom tar 400 eller 450 men det kan ju kvitta.Fakturorna är ju inte på småbelopp direkt. Det jag menade var mer att dom kör inte med dolda kostnader/orimliga påslag eller vad man nu vill. Många här verkar anse att elskrået med vilje blåser sina kunder för jämnan och så tror jag inte är fallet. Finns naturligtvis rötägg i elbranschen som i alla branscher.
 
Paxman skrev:
Bilverkstäder har också en väldigt massa kostnader "som kunden inte ser", men de fifflar inte med prislistorna på samma sätt.
Det stämmer inte.
Bildelsbranschen fungerar på samma sätt som elfirmorna, bildelar är dyrt i Sverige.

Alt 4: Du köper delen i England eller Tyskland till 30-60% av priset i Sverige*, frakten inräknad.

Mekonomen, Autoexperten och de andra har samma system som elgrossisterna, en prislista för privatkunder och rabatter för verkstäder.




*Tillägg: Samma del nb, inget lågprisalternativ!!
 
Exempel: Behövde en ny luftmassemätare i höstas. Mekonomen 4995 kr, från Tyskland 1567 med frakt.
Samma Bosch massmätare,, samma partnummer, samma del.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
sjukt trötsamt att läsa alla floskler och dierse ovidkommande inlägg.
Om du anser att en chimpans kan göra det bättre och att vissa moment inte kräver det minsta kunskap eller begåvning, ja då anser jag att du gör allt själv och slutar gnälla om att ingen vill göra ditt jobb.
Att ingen firma vill åta sig ditt jobb är inte så svårt att räkna ut. En kund som bevisligen har taskig attityd och i princip redan börjar vara bökig innan ens projektet börjat tackar man nej till. För man vet precis hur det slutar.

Tror du på fullt allvar att en fima ska avsätta sin tid till dig och göra ett helt komplett schema över ditt hus för att senspalta upp alla artiklar som kan tänkas gå åt helt gratis, så att du sen ska köpa alla produkter sälv?

Om ingen av alla firmor vill göra jobbet får du nog vara självkritisk och inse att felet ligger på dig och inte firmorna.
Antingen betalar du dem deras tid det tar att projektera allt och sen mer än villigt betalar för eventuellt stiltje som beror felköp eller leveranser medans de står och väntar.
Eller så låter du dem ta över projektet helt och låter det gå smidigt och blir bra gjort utan strul vilket alla vinner på.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Blund skrev:
Anledningen till att El är lagstadgat är för att en felaktig installation är lika dödlig som en 9mm pistol....
Angående VVS, vattenskador orsakade av felakiga installationer kostar miljarder för samhället varje år, och i dagsläget tittas det på samma system runt VVS som det redan finns inom EL.
Så att det skulle vara fel på systemet som reglerar elinstallationer är rent skitsnack, om någon dör av att du installerat ett felaktig uttag så är det lika jävla illa som att köra ihjäl någon med bil...
Så länge man får byta bromsar själv på sin bil så ekar det argumentet ganska tomt. Det är ju faktiskt lättare att få ett lagligt vapen i hemmet än rätten att dra VP-rör i en öppen vägg (!)

Om VVS-branschen tittar på samma system så beror det på att rörmokarna är avundsjuka på elektrikerna, inget annat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Blund skrev:
Anledningen till att El är lagstadgat är för att en felaktig installation är lika dödlig som en 9mm pistol....
Angående VVS, vattenskador orsakade av felakiga installationer kostar miljarder för samhället varje år, och i dagsläget tittas det på samma system runt VVS som det redan finns inom EL.
Så att det skulle vara fel på systemet som reglerar elinstallationer är rent skitsnack, om någon dör av att du installerat ett felaktig uttag så är det lika jävla illa som att köra ihjäl någon med bil...
I princip har du rätt, men du överdriver kraftigt. Det förutsätter jag att du är medveten, eller hur? Överdrifter för sällan en diskussion framåt. Du kan väl istället redogöra för hur du tycker att systemet som reglerar elinstallationsarbete är rätt, fast inte i denna tråd för här handlar det om elfirmornas prissättning.
 
denna tråd handlar inte om elfirmornas prissättning. Utan tråden handlar om ett projekt en kund vill ha gjort och ingen vill åtta sig det. Stor skildnad.
 
Tråden handlar om ett jobb ingen ville åta sig därför att kunden ville köpa material själv. Elfirmors prissättningsmodell är att tjäna pengarna på materialet så därför ville ingen ha jobbet.
Tråden handlar därför exakt om elfirmors prissättning.
 
Undrar lite varför man tar kontakt med över 20 firmor för ett jobb... ska man ha en offert räcker det ju med 3-4st för att se vad prisbilden hamnar. Men de e klart att med inbillningen att de ska dela med sig av sin vinst så lär man få ta kontakt med många fler. Om jag går in på Mekonomen o ska köp ett hjullager o frågar kassörskan om han kan tänka sig att ta lite av hans lön så jag får lagret lite billigare så lär killen i kassan dumförklara mig och undra vad jag är för ufo....
 
tommib
Blund skrev:
Anledningen till att El är lagstadgat är för att en felaktig installation är lika dödlig som en 9mm pistol....
Angående VVS, vattenskador orsakade av felakiga installationer kostar miljarder för samhället varje år, och i dagsläget tittas det på samma system runt VVS som det redan finns inom EL.
Så att det skulle vara fel på systemet som reglerar elinstallationer är rent skitsnack, om någon dör av att du installerat ett felaktig uttag så är det lika jävla illa som att köra ihjäl någon med bil...
Nåja, det kan eventuellt stämma att el är lika dödligt som en 9mm pistol(kula). Dvs inte särskilt. Man ska ha ganska stor otur för att dö av ett enstaka pistolskott (eller att skytten är skicklig och träffar det som dödar).

Så, dålig liknelse.

Ja, det är naturligtvis extremt illa om någon dör till följd av ett felinstallerat eluttag. Som tur är händer det inte särskilt ofta, eller egentligen alls. I trafiken däremot dör det hundratals årligen.


Angående trådens ämne, elektrikernas prissättning och affärsmodell, så tycker jag att den är åt helvete. Nu är detta avhandlat ungefär en miljon gånger redan men min åsikt är som följer:

Modellen är avsiktligt vilseledande med avseende på materielpriser.
Detta genererar överdriven vinst till elektrikern.
Detta i sin tur används för att underprissätta arbetet för att "vinna" anbud.

Alla diskussioner angående olika materiel är gravt ohederligt. Det är samma elkouttag från Ahlsell som från Elbutik.se. Vi diskuterar inte (vanligen) biltemas grejer, även om de säljer bl.a. ABB-dosor.

Garantiarbeten är bara dumheter. Om man tittar på kostnaden för den så kallade garantin så hamnar den i samma liga som elektronikkedjornas tilläggsförsäkringar för t.ex. TV-apparater. Vinsterna med dessa vevas med jämna mellanrum i kvällspressen...

Diskussionerna med ställtider mm. när kunden köper materiel är korkade. Om man är någorlunda normalbegåvad kommer man med lätthet införskaffa det som elektrikern behöver. Det rör sig om dosor, slang och FK/FQ. Centralen lämnar jag därhän eftersom den går utmärkt att göra t.ex. dag 2 om elektrikern tycker att något saknas. Apparater likaså, dessa kommer dessutom inte upp innan väggarna är igenslagna. Inte ens en central är särskilt svår att köpa alla delar till om man tänker till lite. Det rör sig om maximalt 20 artiklar, och då tar jag i.

Att många elektriker inte är intresserade av att jobba för privatpersoner är för mig bara ytterligare en anledning till att göra om behörighetssystemet och göra det möjligt att ta en hempularbehörighet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
tommib
Detta med att "ta av elektrikerns vinst" är ett otroligt korkat argument. TS kanske gillar att ha koll på kostnader eller vill ha en viss typ av apparatdosor osv. Det vet vi inget om. TS kanske erbjöd elektrikerna att ta ut ett högre timpris. Däremot tror jag att det är helt riktigt att de flesta elfirmor tackar nej när en kund har mer detaljerade önskemål än att "jag vill ha några uttag" eftersom de inser att det potentiellt kommer vara besvärligare med denna kund.


Jag kanske bara hade tur när jag bytte min central. Jag hade en överrenskommelse med en elektriker om att göra bytet och att jag skulle stå för merparten av materielen. Den elektrikern var initialt tveksam fram till att jag sa att jag förväntade mig en dyrare timtaxa och att materielen uteslutande kommer vara Hager. Tyvärr så gick det hela i stöpet då folk blev sjuka på firman och han inte hade möjlighet att komma (sa han). Då fick jag tag på en annan elektriker som också var tveksam men efter att ha kommit överrens om ett fast pris förutsatt att det inte fanns några jordfel i anläggningen så gick han med på det. Den timtaxan han kunde plocka ut var betydligt högre än normalt. Centralen byttes. Han var nöjd, jag var nöjd. Inga överraskningar i pris. Han var till och med lite imponerad av att det fanns gaffelskydd till oanvända anslutningar på fasskenorna.

Vitsen med denna historia är att det kan vara enklare också, inte bara jobbigare, för elektrikern när kunden är insatt och intresserad. Man kan komma överrens så att alla blir nöjda, även om modellen inte är det elektrikerna brukar köra. Det förutsätter dock en insatt kund och en elektriker som inte bara vill rulla på i gamla hjulspår.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Men hur stor del av "kunderna" är så pass insatt? 1 eller 2 % ?
 
Vi lever trots allt i ett fritt land med marknadsekonomi.
Vi har full avtalsfrihet och det gäller både köpare och säljare.
Uppstår inget avtal efter kontakt med 20 olika elfirmor beror det enbart på att dessa 20 firmor har bättre alternativ än det som erbjuds och i tillräcklig omfattning. Vill man trots det ändå uppnå ett avtal måste uppdragsgivaren alltså korrigera villkoren så att hen blir attraktiv. Det får varenda arbetsgivare göra om man vill ha kompetenta medarbetare i tillräcklig omfattning.

Så fungerar marknadsekonomin och det är väl fantastiskt att ingen tvingas ta jobb som är sämre betalda alternativen. Är det inte så vi vill ha det?

Den som vill ändra på detta är alltid fri att starta ett konkurrerande företag, anställa kompetent personal, och kommer då tydligen tjäna oförskämt mycket pengar. Var är problemet?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Kul kvällsläsning,
En fundering om firmor inte vill göra ett jobb där de inte får sälja sitt materiel så är väl det ok. De bestämmer väl själva vad de vill ta åt sig för arbeten.

Lika väl som att du kan fritt ta in priser från olika firmor. Och själv välja vilken firma utifrån inkomna offerter.

Vill ingen firma göra ditt jobb efter dina villkor. Ja då får du väl tänka om. Och kanske ändra dina villkor.

Så är livet. man får inte alltid som man vill.

Och inte vet jag om elfirmorna tjänar bättre än andra i byggbranschen.

Håller med om att prissättningen är konstig när det gäller materiel. Klart firmorna räknar med att sälja materiel. Och kan på så vis lägga en lägre timpenning. Om det är rätt eller fel. Så är det iaf.

Vad blir skillnaden i slutändan om de istället har hög timpenning och lite påslag på materielet.

Varför inte ta in offerter där de får sälja materiel och arbete.
Och sedan välja den man tycker är lämpligast. Då vet man vad det kostar iaf. Och desto bättre underlag du har när du tar in offert desto bättre pris kommer du att få.

Ps. Tänk om du hittar en firma med låg timdebitering som gör jobbet med ditt egen inköpta materiel. Och den firman jobbar sakta. Då blir du iallafall missnöjd.

Hoppas det ordnar sej i slutändan iaf.

Det finns bra och dåliga elfirmor. Precis som i all branscher.

Tur är väl att vi kan alla välja, likaväl att vi kunder kan välja vilken firma som inte ska göra jobbet, som att firman kan välja vilka kunder de inte vill jobba för.
 
  • Gilla
Per72 och 4 till
  • Laddar…
S
Snurrespratt skrev:
Detn elektriker som kommer och 'åtgärdar' ett garantifel i en dimmer gratis finns inte. Så garanti-snacket är en bluff.
Om dimmern går sönder inom garantitiden så jo, då lagar man den på garantin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.