Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hakan_o skrev:
Håller med till 100% och har varit i samma sits, så tacksam att jag kunde slippa jobb hos privatpersoner...
Det här är ju också fantastiskt. Om alla elektriker skulle ha inställningen att de vägrar göra jobb hos privatpersoner så skulle vi kunder vara helt körda. Vi får inte göra något själv och elektrikerna vill inte ha med oss att göra. Ni ser inte själva att något är skevt i er bransch som gör att ni känner på det sättet?

Det är ju inte så att vi konsumenter har haft ett hemligt möte där vi enats om att det är just elektriker vi ska hoppa på och kritisera. Elbranschen har skapat detta själv genom sitt agerande. Hade ni agerat på ett annat sätt hade ni antagligen tyckt att det var toppen att göra jobb hos privatpersoner. Då blir ni bemötta av glada och trevliga människor, blir bjudna på fika, kanske en öl att ta med hem på fredagskvällen när kunden vill visa sin tacksamhet.

• Gilla
politby och 2 till
  • Laddar…
matteburk skrev:
Många hantverkare slutar göra jobb till privatpersoner då de tror att allt de kräver att få rabatt på kostnaderna hela tiden...
Men då kommer de fler polacker in så då löser det ju sig för rabattjägarna...
Vad är det som är löst då polackerna helt plötsligt är borta och inte går att få tag på och har lämnat en undermålig anläggning efter sig med påhittade eller inga protokoll alls?

B
Detta med protokoll, hur många riktiga elektriker gör protokoll om de kommer till någon och sätter in några extra uttag tex.... ingen! Så överdriv inte behovet av "protkoll" vid extrajobb på gamla anläggningar.

Det är en väldig skillnad vid nybyggnation...

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja jag ville bara belysa hur mycket säg 300:- + moms egentligen räcker till. Nu har vi en tråd här där det börjar svindla iväg till att det skulle bli 800 - 1200 kr/tim om materialvinsterna inte skulle kunna tas in ... :eek:

Just nu tar väl elbranschen kanske in bortåt 800:- per timme i snitt med materialvinster inräknade (detta är en gissning utav mig), och firmorna vill säkert helst inte ändra på sin avgiftsmodell utan att de får in samma pengar utan materialvinster.

Men självklart blir det inga 37' i månadslön utav 300:-/tim + moms. Som sagt, det är lite semester, sjukdom, utbildning och annan frånvaro, detta snor minst 10% av arbetstiden, troligen 15%
Sen finns det omkostnader i rörelsen, men håller man tummen hårt på utgifterna så kommer rörelseomkostnader (utom firmabilen) vara väldigt små jämfört med löneomkostnaden.
Bilen är ju populärt att få betalt för via en speciell bilavgift på varje uppdrag, så med lite tur blir det ett nollsummespel där.
Beläggningsgraden är omöjlig att hålla 100%, och en viss procent tid går alltid åt till administration, så det är lätt att det ramlar bort ytterligare 10-25% av tillgänglig arbetstid där.

Men det ska inte vara fattigt att driva elfirma åtminstone, då gör man något fel.
Jag driver eget utan någon mer anställd och håller med dig till 100%.
Min månadslön är på 30k före skatt. Jag har en firmabil som bara används i arbetet och en gammal skrutt som används privat. Frugan har en fin tjänstebil som jag använder mest... :cool:

Brukar ta 5 veckor semester på sommaren, är väldigt sällan sjuk och har mest småjobb. Företaget går bra med en liten vinst varje år som läggs på hög.
Jag måste göra något väldigt fel eftersom jag som elektrikerskrå inte kan köpa båt och husbil och leva i överflöd.

Vi kommer hela tiden tillbaka till höga materialkostnader och jag håller med om att det borde var mindre påslag och högre timpeng. Problemet är bara hur vi ska komma dit, det krävs nog nytänk av både kunder och elektriker.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det här är ju också fantastiskt. Om alla elektriker skulle ha inställningen att de vägrar göra jobb hos privatpersoner så skulle vi kunder vara helt körda. Vi får inte göra något själv och elektrikerna vill inte ha med oss att göra. Ni ser inte själva att något är skevt i er bransch som gör att ni känner på det sättet?

Det är ju inte så att vi konsumenter har haft ett hemligt möte där vi enats om att det är just elektriker vi ska hoppa på och kritisera. Elbranschen har skapat detta själv genom sitt agerande. Hade ni agerat på ett annat sätt hade ni antagligen tyckt att det var toppen att göra jobb hos privatpersoner. Då blir ni bemötta av glada och trevliga människor, blir bjudna på fika, kanske en öl att ta med hem på fredagskvällen när kunden vill visa sin tacksamhet.
Nu är det ju inte bara elektriker som tycker så här. Det går att hitta VVS:are och snickare som säger precis samma sak. Så skönt att slippa privatkunder. Och då undrar jag om det inte är så att det är privatkunderna som är den gemensamma nämnaren i det hela och inte elektrikerna som "skapat" situationen.

Så säkert som amen i kyrkan så vet man att man får ett telefonsamtal dagen efter man har skickat en faktura till en privatkund. Tiden skall diskuteras eftersom jag inte har stått innanför deras tröskel i 8 tim och "arbetat" utan bara 6 tim. Att jag skall beställa mtrl, ev. hämta detta mtrl också, resa till kunden, resa från kunden, åka till tippen med demonterat mtrl o.s.v. är för så gott som alla privatkunder helt oförståeligt fastän jag undrar vem som skall betala dom där 2 timmarna som fattas...jag skall alltså ägna mig åt att jobba gratis åt privatkunder 25% av arbetsdagen...

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Boan skrev:
Detta med protokoll, hur många riktiga elektriker gör protokoll om de kommer till någon och sätter in några extra uttag tex.... ingen! Så överdriv inte behovet av "protkoll" vid extrajobb på gamla anläggningar.

Det är en väldig skillnad vid nybyggnation...
Överdriv inte om att merparten av jobben är att sätta upp några extra uttag.

hakan_o skrev:
Nu är det ju inte bara elektriker som tycker så här. Det går att hitta VVS:are och snickare som säger precis samma sak. Så skönt att slippa privatkunder. Och då undrar jag om det inte är så att det är privatkunderna som är den gemensamma nämnaren i det hela och inte elektrikerna som "skapat" situationen.
Den stora skillnaden är att i princip hela ert verksamhetsområde är skyddat av lagen, så vi kunder har inget val. Mycket VVS får vi göra själva, och i princip allt snickrande är fullt tillåtet för vem som helst att göra. Det finns regler att följa även inom VVS och bygg, men det är inte olagligt för en privatperson att utföra jobbet om denne bara följer reglerna. Så är det inte när det gäller el, hur mycket privatpersonen än följer reglerna kring installation så är det olagligt ändå.

Det är nog så i alla branscher, att de som utför tjänster i jobbet tycker att privatkunder ofta är jobbiga. Det är ju bara att fråga vem som helst som jobbar inom detaljhandeln, de älskar sitt jobb om det inte vore för alla jobbiga kunder.

Vad är din uppfattning om anledningen till att just elektrikerbranschen får så mycket kritik här på BH, när inte VVS och bygg får det?

Har fått 85 prosent hos Grosisten på dosor och vägguttag. En helt sjuk prislista, då man kan handla i en affär typ Biltema billigare utan prosent.
Godkända delar Klart att elektrikern skall ha en slant på material . Men rätta till första leder . Har själv bilverkstad Har ca 20 prosent på delar

Jag tycker TS ska anlita en icke behörig elektriker som är billig och saknar försäkringar. Att denne kopplar allt enligt konstens alla regler är ju sekundärt. Eller varför inte drilla din chimpans att sköta jobbet.
Om du betalar för apparatdosor och fk/fq med 200-300% påslag så gör du en dålig affär/ett dåligt jobb att hitta rätt elektriker.
Eller varför inte främja svartjobben?

Har TS frågat klädbutiker/bilfirmor/hyesvärdar/hantverkare i allmänhet varför de har ett påslag på sina produkter? Kan det ha med att göra att det faktiskt finns kostnader som inte privatkunden ser? Den elektriker som tog 75kr för att använda bilen 12 mil varje ggn han kom till oss, tror du det var en förlust eller en vinst?

• Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Götes skrev:
Har fått 85 prosent hos Grosisten på dosor och vägguttag. En helt sjuk prislista, då man kan handla i en affär typ Biltema billigare utan prosent.
Godkända delar Klart att elektrikern skall ha en slant på material . Men rätta till första leder . Har själv bilverkstad Har ca 20 prosent på delar
För mig är det inte en självklarhet att en hantverkare ska ha procent på material, annat än för att täcka upp för svinn. Kostnader för att inhandla materialet osv ska läggas som andra poster på fakturan för tydlighets skull.

Men om vi ändå kan tillåta oss att hantverkaren får ta ut en del av sin vinst via materialpåslag, så vore det hederligaste att priset för material skulle vara samma som ut till konsument och "vinsten" till hantverkaren är skillnaden mellan konsumentpris och grossistpris. Då finns dessutom incitamentet för hantverkaren att förhandla med grossisten, istället för att skörta upp slutkunden.

Detta förutsätter givetvis att grossisten har en rimlig prislista. De hanterar stora mängder material och har stora centrallager, så det bör inte vara några problem att kunna ge hantverkaren ett pris som är rejält mycket lägre än till privatkunderna. Detta givet att vi pratar om exakt samma produkter, och inte jämför Biltema-grejer med grejer av högre kvalité.

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Den stora skillnaden är att i princip hela ert verksamhetsområde är skyddat av lagen, så vi kunder har inget val. Mycket VVS får vi göra själva, och i princip allt snickrande är fullt tillåtet för vem som helst att göra. Det finns regler att följa även inom VVS och bygg, men det är inte olagligt för en privatperson att utföra jobbet om denne bara följer reglerna. Så är det inte när det gäller el, hur mycket privatpersonen än följer reglerna kring installation så är det olagligt ändå.

Det är nog så i alla branscher, att de som utför tjänster i jobbet tycker att privatkunder ofta är jobbiga. Det är ju bara att fråga vem som helst som jobbar inom detaljhandeln, de älskar sitt jobb om det inte vore för alla jobbiga kunder.

Vad är din uppfattning om anledningen till att just elektrikerbranschen får så mycket kritik här på BH, när inte VVS och bygg får det?
Fast om hundra hemmapulare snickrar och installerar VVS själva så är det inte så relevant utan det relevanta är ju att dom hundra som väljer att inte göra det utan anlitar hantverkare istället uppvisar precis samma beteende. Anmärker på priser på packningar, golvbrunnar, vattenlås, skarvkopplingar, avstängningsventiler o.s.v. och dom har då som jämförelse att grejorna kostar "bara" x antal kr och ören på Rinkaby Rör på nätet...ingen skillnad på tidsgnället heller utan även VVS:are förväntas jobba 8 tim per dag åt privatkunder men där fakturan sen bara skall vara på 6 tim eftersom det var den tid det utfördes arbete innanför kundens tröskel, resor och annat skall företagaren tydligen bjuda på. (Detta är inget jag läst på BH utan det kommer från hantverkarbekanta)

Ang. din fråga kan jag inte svara på den eftersom jag inte är så aktiv på BH och följer med och läser det mesta här. Inte ens mycket. Utan ganska lite, jag läser nån gång i bland då jag snubblar över nån tråd som handlar om "el" då det är inom mitt eget område och intresserar mig mer.

Dock vet jag att jag har läst ett par precis likadana trådar om materialpriser, timpengar, påslag o.s.v. då det gäller VVS men jag har ingen uppfattning hurvida det är mycket eller lite kritik (mätt i antal trådar här på BH) i förhållande till elbranschen.
Rent logiskt borde väl det faktum avspegla sig här i att elektriker "måste" användas medan VVS:are bara används när man själv tycker så. Då finns det fler privatkunder som har med elektriker att göra och helt naturligt kan man ju då förmoda att det blir mer skriverier om dessa t.ex. just här på BH.

• Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
MRK skrev:
Får man betala 15:-/m för FK 1.5 då har man blivit rejält blåst. FK från en kvalitetstillverkare som t ex "Lapp Kabel" i Tyskland kan man köpa in för runt 1,5:-/m inkl moms som privatperson.
Håller med. Man har blivit blåst och kanske är blåst om man betalar ocker. Men ingen faktura är upplagd på forumet som visar vad det är,. Om det är 2,5mm2 börjar man närma sig rimligt pris på vad som är skäligt påslag. Är det 6mm2 så är det billigt.

elmont skrev:
DEt råder som VANLIGT lite konstiga uppfattningar om ELEKTRIKERS löner, elektriker har ungefär samma löner som andra i byggsvängen och i industrin och är inget höginkomst folk.
Upplys mig, hur ser spannet ut?

Brallan84 skrev:
Har TS frågat klädbutiker/bilfirmor/hyesvärdar/hantverkare i allmänhet varför de har ett påslag på sina produkter? Kan det ha med att göra att det faktiskt finns kostnader som inte privatkunden ser?
Det där är inte ett vettigt argument. Om min Volvo behöver en ny styrled så har jag ett antal alternativ:

1. Jag köper styrleden på t ex Bilia för X kr och byter den själv (vilket jag får göra). Då blir kostnaden X kr för reparationen.

2. Jag lämnar in bilen på Bilia och då kostar reparationen X kr + arbetskostnaden Y kr, dvs X+Y kr.

3. Jag köper styrleden på Bilia och tar med den till en mindre verkstad som gör jobbet för 0,5 Y. Reparationen kostar då X+0,5Y. (Den mindre verkstaden kan också ta hem delen, med de lägger inte på en massa procent på den.)

Med systemet som elbranschen använder så blir det X+Y+Z kr, där Z är påslaget elektrikern lägger på X. Alternativ 1 finns inte eftersom jag inte får göra jobbet själv, och 3 finns inte heller eftersom konkurrensen inte fungerar i elbranschen.

Bilverkstäder har också en väldigt massa kostnader "som kunden inte ser", men de fifflar inte med prislistorna på samma sätt. De tar ut sin vinst på arbetskostnaden. Självklart betalar inte Bilia samma pris på motorolja som t ex Mekonomen tar, men eftersom de köper in så stora mängder kan de ändå ge samma, eller ibland lägre, literpris som jag som kund kan handla samma olja för i butik.

Redigerat:
  • Gilla
Raptor50 och 2 till
  • Laddar…
Boan skrev:
Är det fel installerat är det elektrikern, är det fel på materialet är det produkten.. spelar ju ingen roll egentligen vem som köpt materialet. Finns väl ingen firma som INTE tar vidare produktrelaterade fel mot leverantören?!?
Självklart spelar det roll vem som har sålt materialet.

Har elektrikern sålt materialet får denne ersätta med nytt. Hur och om sen elektrikern och leverantören gör upp sinsemellan har ingenting med saken att göra.

Säljer man saker till privatpersoner är det här något man måste ha koll på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.