Hej,

detta forum är fantastiskt och alla verkar så himla hjälpsamma. Jag har en ny spis och hoppas att någon kan hjälpa mig reda hur jag skall koppla in den.

I centralen finns två säkringar på 16A som är markerade med spis, kabeln från spisen har fyra kablar (två ledare, nolla och jord).

Jag bifogar bild på urtaget till spisen och bild på dekal som sitter under spisen.

Fem hål i urtaget men bara 4 kablar.

Snälla hjälp mig att klura ut hur jag skall koppla detta.

bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svaret finns i Bo Siltbergs heliga skrift, spisbibeln.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det vore intressant att veta vad den svarta kontakten driver, om det är en ugn, och den "lånar" en av de två faserna så kan det vara risk att säkringen löser ut om den används samtidigt med nya spisen.

Om du skall göra det här och följa "spisbibeln". Så ärdet två allvarliga misstag du måste undvika.

Koppla jorden rätt, och när du gjort det så funderar du på vad du skulkle kunna gjort fel. Felkopplad jord är det enda som kan bli akut livsfarligt här.

Sedan gäller det att sätta nollan rätt, gör du fel där så kan du riskera att få 400V över elementen i spisen, itället för 230V. Och den blir förstörd.

Mindre allvarligt fel är om du kopplar någon av fasledarna fel så den hamnar på den oinkopplade fasen i uttaget. Då fungerar det inte, men inget blir skadat, ingen risk för personskada.

Man skall också tänka på att det är stora strömmar till en spis. Var nogrann med koppliingen. När du skalar av isoleringen på en tråd så får inte kardelerna (koppartrådarna) bli skadade, ordentligt åtdragna skruvar, men inte överdrivet, alltför hårt åtdragna skruvar i en koppling klämmer sönder ledarna. Provryck i tråden efter inkoppling, det inträffar att skruvens gängor är skadade så att skruven dras åt hårt, men det är den dåliga gängan som tar emot, inte tråden man försöker klämma fast.

En dålig kontakt med 10 eller 16A ström, ger brand.

hempularen skrev:
Det vore intressant att veta vad den svarta kontakten driver, om det är en ugn, och den "lånar" en av de två faserna så kan det vara risk att säkringen löser ut om den används samtidigt med nya spisen.
Nu är det troligtvis en häll och den ska kopplas tvåfas så då ska det inte vara någon vara att ha ugnen på den tredje fasen, MEN det är bra att du nämner det för att det gäller att kontrollera vilken fas som ugnen ligger på så att man inte råkar kopplar in hällen på just den upptagna fasen också. Min gissning skulle vara att ugnen ligger på L3 och hällen på L1 och L2, men man vet ju aldrig.

//Patrik

Tack! Det löste sig! Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.