U Uffe A skrev:
Den armaturen jag ser på bilderna är enligt mig något som absolut inte ska sättas upp i något hem utan att den fått ett godkännande att den uppfyller kraven som vi har här.
Vilka krav är det den inte uppfyller som t ex en kristallkrona från -93 uppfyller?

Den är nytillverkad och importerad utan att ha blivit CE märkt
Kravet på CE märkningen började gälla 1 januari 1994 😉

U Uffe A skrev:
Ok. Så en ny lampa som inte är CE-märkt är farlig, men en gammal lampa som inte är CE-märkt är ok att koppla in. Då förstår jag.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så en ny lampa som inte är CE-märkt är farlig, men en gammal lampa som inte är CE-märkt är ok att koppla in. Då förstår jag.
Det var kvalitet på prylarna förr i tiden. Då funkade de även utan CE-märken. Något annat vi kan hjälpa dig med? 🤓😂🙃

useless useless skrev:
Kravet på CE märkning är inte retroaktivt
Jag har en ännu äldre och fin gammal kristallkrona. CE märkning finns inte ursprungligen var den trådad för krontändning. Numera är den omtrådad och jordad.
Som Alfredo skriver så var det kvalitet förr. Nu för tiden är väldigt mycket billigt smäck

U Uffe A skrev:
Kravet på CE märkning är inte retroaktivt
Jag har en ännu äldre och fin gammal kristallkrona. CE märkning finns inte ursprungligen var den trådad för krontändning. Numera är den omtrådad och jordad.
Som Alfredo skriver så var det kvalitet förr. Nu för tiden är väldigt mycket billigt smäck
Men hur vet du att kristallkronan är säkrare än TS lampa?

Den är för övrigt UL-märkt vilket betyder att den är testad av ett oberoende testorgan till skillnad från CE-märket som tillverkaren själv klistrar dit...

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
J
U Uffe A skrev:
Kravet gäller för att få sälja produkten, inte att inneha den eller montera upp den hemma.
Så länge den är ”säker” så är det bara att koppla och vara glad över sin fina lampa.

Det finns inte heller några regler Som säger att du måste CE-märka ett hemmabygge så länge du inte säljer eller avyttrar den.

Det finns väl knappast någon elektriker som inte klarar av att bedöma huruvida en ganska simpel armatur är ”säker” allra helst som den dessutom är UL-märkt; vilket i många fall garanterat är avsevärt ”säkrare” eftersom den faktiskt testas i lab-miljö mot ganska hårda krav.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Bifogar länk till Elinstallatören.se
Kanske den artikeln bringar lite klarhet i den här diskussionen.
https://www.elinstallatoren.se/2021/02/hur-ska-jag-hantera-att-kunden-kopt-tveksamt-material/
Sätter jag upp ett lamputtag som är CE märkt bryr jag mig inte om vad kunden ansluter till detta. Däremot installerar jag aldrig något fast som inte är CE märkt
Förstår ni inte detta så är det inte lönt att fortsätta den här diskussionen
Jag hoppas att det löser sig för TS

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Bifogar länk till Elinstallatören.se
Kanske den artikeln bringar lite klarhet i den här diskussionen.
[länk]
Sätter jag upp ett lamputtag som är CE märkt bryr jag mig inte om vad kunden ansluter till detta. Däremot installerar jag aldrig något fast som inte är CE märkt
Förstår ni inte detta så är det inte lönt att fortsätta den här diskussionen
Jag hoppas att det löser sig för TS
Självklart ska man inte installera saker av dålig kvalitet. Men jag förstår inte varför CE-märkning är så viktigt och hur du kan bedöma att TS lampa är underlä utifrån bilderna.
Det låter mer som en principsak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.