2 553 läst ·
53 svar
3k läst
53 svar
Hjälp, hur kopplar jag den här lampan ?
Kravet på CE märkning är inte retroaktivtuseless skrev:
Jag har en ännu äldre och fin gammal kristallkrona. CE märkning finns inte ursprungligen var den trådad för krontändning. Numera är den omtrådad och jordad.
Som Alfredo skriver så var det kvalitet förr. Nu för tiden är väldigt mycket billigt smäck
Men hur vet du att kristallkronan är säkrare än TS lampa?U Uffe A skrev:
Den är för övrigt UL-märkt vilket betyder att den är testad av ett oberoende testorgan till skillnad från CE-märket som tillverkaren själv klistrar dit...
Kravet gäller för att få sälja produkten, inte att inneha den eller montera upp den hemma.U Uffe A skrev:
Så länge den är ”säker” så är det bara att koppla och vara glad över sin fina lampa.
Det finns inte heller några regler Som säger att du måste CE-märka ett hemmabygge så länge du inte säljer eller avyttrar den.
Det finns väl knappast någon elektriker som inte klarar av att bedöma huruvida en ganska simpel armatur är ”säker” allra helst som den dessutom är UL-märkt; vilket i många fall garanterat är avsevärt ”säkrare” eftersom den faktiskt testas i lab-miljö mot ganska hårda krav.
Bifogar länk till Elinstallatören.se
Kanske den artikeln bringar lite klarhet i den här diskussionen.
https://www.elinstallatoren.se/2021/02/hur-ska-jag-hantera-att-kunden-kopt-tveksamt-material/
Sätter jag upp ett lamputtag som är CE märkt bryr jag mig inte om vad kunden ansluter till detta. Däremot installerar jag aldrig något fast som inte är CE märkt
Förstår ni inte detta så är det inte lönt att fortsätta den här diskussionen
Jag hoppas att det löser sig för TS
https://www.elinstallatoren.se/2021/02/hur-ska-jag-hantera-att-kunden-kopt-tveksamt-material/
Sätter jag upp ett lamputtag som är CE märkt bryr jag mig inte om vad kunden ansluter till detta. Däremot installerar jag aldrig något fast som inte är CE märkt
Självklart ska man inte installera saker av dålig kvalitet. Men jag förstår inte varför CE-märkning är så viktigt och hur du kan bedöma att TS lampa är underlä utifrån bilderna.U Uffe A skrev:Bifogar länk till Elinstallatören.se
[länk]
Det låter mer som en principsak.
Klicka här för att svara