U Uffe A skrev:
Spännande företag som tillverkar armaturer, möbler, textilier och så vidare.
Som det där lilla skruttföretaget IKEA med andra ord...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
V Vera Ique skrev:
Många som köpt den och recenserat har använt e27 glödlampa från ikea, max 40 Watt står det eller LED
IKEA säljer inga glödlampor längre, endast LED lampor.

R roli skrev:
IKEA säljer inga glödlampor längre, endast LED lampor.
Haha, tror man fattar i sammanhanget vad som menas.. det står ”eller LED” i slutet som jag menade

V Vera Ique skrev:
Precis som Zara home, H&M Home osv. Men mest ungdomar som handlar där…. Du verkar tragisk som ska dryga dig när någon bara frågar om hjälp✌️
Du får gärna tycka att jag är dryg.
Jag berättar bara vad som gäller för mig när jag installerar elmateriel till en kund.
Hade en kund velat att jag skulle installera något som inte är CE märkt hade jag bett denne att leta efter en elektriker som inte bryr sig om gällande regelverk eller att göra det själv.
Tyvärr kan jag inte ge dig det svar du efterfrågar och du får gärna kalla mig dryg om det får dig att känna dig bättre 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som det där lilla skruttföretaget IKEA med andra ord...
Men Alfredo vad menar du med ett litet skrutt företag
Ikea är precis som många andra svenska företag inget litet skrutt företag. de är stora skrutt företag
om dom säljer icke CE märkta produkter
Men det står ju var och en fritt att få en produkt godkänd för att användas i vår grandiosa europeiska union.
Antingen så är det tillverkaren eller importören som står för kostnaden.
Om konsumenten skulle stå för det skulle det bli ohemult dyrt , men det skulle vara ett sätt att få produkten godkänd 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att det gick upp ett...? 😀
Tror att du är ungefär i min ålder eftersom du också vet vad det betyder 😆

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Men det står ju var och en fritt att få en produkt godkänd för att användas i vår grandiosa europeiska union.
Och vem menar du godkänner en CE-märkt produkt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tror att du är ungefär i min ålder eftersom du också vet vad det betyder 😆
Inte omöjligt. 😀

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska under inga omständigheter använda de röda tomtehattarna för att ansluta.
Det med inga omständigheter. Varför inte, det finns inget som hindrar det. men kanske lättare att koppla med ubåt ( skruvförband ) eller en wago kanske.

J jonaserik skrev:
Det med inga omständigheter. Varför inte, det finns inget som hindrar det. men kanske lättare att koppla med ubåt ( skruvförband ) eller en wago kanske.
Det är bara erfarna yrkesmän som du som klarar av att använda dem på ett bra sätt. Jag kan det inte...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Vera Ique skrev:
Jag fick tag på en elektriker som kommer imorgon. Får väl se
Jag bävar...men jag ska inte måla fan på väggen, ännu.
En elektriker skulle kunna gör en fast anslutning, men jag tar gift på att den inte kommer att utföras på det sätt som jag anser framtidssäkert, dvs när det är dags för flytt. Eller tänker du anlita en elektriker då också? Det kan bli svårt när allt är packat och endast lampan återstår att plocka ned...

Alfredo Alfredo skrev:
Inte omöjligt. 😀
Jag är säkert yngre än er.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
P
V Vera Ique skrev:
Många som köpt den och recenserat har använt e27 glödlampa från ikea, max 40 Watt står det eller LED
Inte "eller". Det är nog max 40 Watt oavsett om det är LED eller inte i lampan man stoppar i armaturen.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elektriker skulle kunna gör en fast anslutning, men jag tar gift på att den inte kommer att utföras på det sätt som jag anser framtidssäkert, dvs när det är dags för flytt. Eller tänker du anlita en elektriker då också? Det kan bli svårt när allt är packat och endast lampan återstår att plocka ned...
Det går nog bra även när man ska plocka ner lampan också. Bara man kommer ihåg att skruva ur rätt gruppsäkring först. Pannlampa är en bra uppfinning.

Tillägg: F.ö. så tycker jag att det är lite småsnålt att inte låta fast inkopplade taklampor sitta kvar när man flyttar. (Såvida det inte är en fin lampa i form av arvegods, eller liknande).

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Eller konvertera till Liljeholmens kanske.
Bor inte så många mil ifrån fabriken i Oskarshamn, handlar direkt i fabriksbutiken.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.