2 120 läst ·
53 svar
2k läst
53 svar
Hjälp, hur kopplar jag den här lampan ?
Du får gärna tycka att jag är dryg.V Vera Ique skrev:
Jag berättar bara vad som gäller för mig när jag installerar elmateriel till en kund.
Hade en kund velat att jag skulle installera något som inte är CE märkt hade jag bett denne att leta efter en elektriker som inte bryr sig om gällande regelverk eller att göra det själv.
Tyvärr kan jag inte ge dig det svar du efterfrågar och du får gärna kalla mig dryg om det får dig att känna dig bättre 😉
Men Alfredo vad menar du med ett litet skrutt företagAlfredo skrev:
Ikea är precis som många andra svenska företag inget litet skrutt företag. de är stora skrutt företag
om dom säljer icke CE märkta produkter
Men det står ju var och en fritt att få en produkt godkänd för att användas i vår grandiosa europeiska union.
Antingen så är det tillverkaren eller importören som står för kostnaden.
Om konsumenten skulle stå för det skulle det bli ohemult dyrt , men det skulle vara ett sätt att få produkten godkänd 😉
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag bävar...men jag ska inte måla fan på väggen, ännu.V Vera Ique skrev:
En elektriker skulle kunna gör en fast anslutning, men jag tar gift på att den inte kommer att utföras på det sätt som jag anser framtidssäkert, dvs när det är dags för flytt. Eller tänker du anlita en elektriker då också? Det kan bli svårt när allt är packat och endast lampan återstår att plocka ned...
Det går nog bra även när man ska plocka ner lampan också. Bara man kommer ihåg att skruva ur rätt gruppsäkring först. Pannlampa är en bra uppfinning.Bo.Siltberg skrev:
En elektriker skulle kunna gör en fast anslutning, men jag tar gift på att den inte kommer att utföras på det sätt som jag anser framtidssäkert, dvs när det är dags för flytt. Eller tänker du anlita en elektriker då också? Det kan bli svårt när allt är packat och endast lampan återstår att plocka ned...
Tillägg: F.ö. så tycker jag att det är lite småsnålt att inte låta fast inkopplade taklampor sitta kvar när man flyttar. (Såvida det inte är en fin lampa i form av arvegods, eller liknande).
Redigerat: