K
T Polos skrev:
Det är väldigt stor skillnad på olika leverantörer av trall, Bauhaus trall brukar vara av den sämre.
Labbrapport på det tack.

K Kojak skrev:
Labbrapport på det tack.
Varför ska du ha en labbrapport?
Behöver ingen labbrapport för att se att virket är av sämre kvalité.

F
K Kojak skrev:
Labbrapport på det tack.
Labbrapport? När och hur fick nån en labbrapport på trall?

Kolla vilken sortering det är, det räcker i princip.

Byggmax som troligtvis ligger i den lägre skalan på både pris och kvalite tillåter inte heller retur på virke.

K
Hörsägen räknas ej, Därmed labbrapport. Stackare som kommit till Bauhaus och plockat den trall som folk rensat bort, ja de får också skeva brädor. Men det är inte kvalité för mig då XL rensar bort sådana, medans Bauhaus låter dom ligga kvar tills någon tomte köper dom. Nej kvalité är efter 10-15 år om de har drabbats av röta sprickbildning etc. Och det är vad som är intressant att se ett test på där man utsatt virket för samma behandling under ett antal år. Det är alltid bra att be om en labbrapport av fackhandlare när de kör det vanliga tugget om att de har högre kvalité och därmed dubbla priset. Trall byter man oftast inom 15 år då de flesta inte orkar behandla det då det spricker och blir grått och trist. Så det är knappast något att betala dyrt för denna typ av produkt

Jag skulle lägga i en bärlina till som "Polos" föreslår, sen fördelar du de andra så avstånden blir lika, då vinner du stabilitet i hela konstruktionen, blir väl knappa 160 istället. Sen var det inte så bra att ha så lika långa oavsett blir ju skarven på samma ställe.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Hörsägen räknas ej, Därmed labbrapport. Stackare som kommit till Bauhaus och plockat den trall som folk rensat bort, ja de får också skeva brädor. Men det är inte kvalité för mig då XL rensar bort sådana, medans Bauhaus låter dom ligga kvar tills någon tomte köper dom. Nej kvalité är efter 10-15 år om de har drabbats av röta sprickbildning etc. Och det är vad som är intressant att se ett test på där man utsatt virket för samma behandling under ett antal år. Det är alltid bra att be om en labbrapport av fackhandlare när de kör det vanliga tugget om att de har högre kvalité och därmed dubbla priset. Trall byter man oftast inom 15 år då de flesta inte orkar behandla det då det spricker och blir grått och trist. Så det är knappast något att betala dyrt för denna typ av produkt
Och vad ska en labbrapport säga?
Skit virke är skit virke och då spelar en labbrapport ingen som helst roll.

K
Det är den som avgör om det är skitvirke eller ej...

F
K Kojak skrev:
Det är den som avgör om det är skitvirke eller ej...
Men du har väl ögon du med? Räkna kvistar, kvistutslag och årsringar. Sen har du fundamentalt fel, att sortera ut och inte säljs skev trall är precis vad kvalitet handlar om. Det är en vedertagen och beprövad metod inom kvalitetsarbete. Eller du kanske skall ha labbrapport på det med ;) Fö så är det 20 eller 25 års garanti mot röta på svensk NTR AB oavsett hur skev skiten är.

Enda gången jag råkat ut för reglar som slagit sig var virke från xl bygg. Hade köpt för lite och var lat. Priset var det dubbla mot byggmax men det gick snabbast. Bortkastade pengar och bortkastad tid.

• Gilla
Kojak
  • Laddar…
K
Vad bra att vi är överens att om de är raka och med få kvistar så är det samma kvalité

Om man ska gå efter den vanligaste trallen med NTR AB med en g4-2 sortering så handlar jag själv och det företaget jag jobbar åt inte våran trall av Bauhaus och byggmax för den trallen är sämre.

var köpte ni dem dära svarta justeringsblocken? vad gick dem på?

2 2433711 skrev:
var köpte ni dem dära svarta justeringsblocken? vad gick dem på?
Just dessa är köpta på Hornbach, kostar strax över 50kr st. Finns liknande på Bahaus och Biltema för ungefär samma peng.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.