9 476 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Hjälp! Hur gör jag nu? (Skarvnings-problem)
Hörsägen räknas ej, Därmed labbrapport. Stackare som kommit till Bauhaus och plockat den trall som folk rensat bort, ja de får också skeva brädor. Men det är inte kvalité för mig då XL rensar bort sådana, medans Bauhaus låter dom ligga kvar tills någon tomte köper dom. Nej kvalité är efter 10-15 år om de har drabbats av röta sprickbildning etc. Och det är vad som är intressant att se ett test på där man utsatt virket för samma behandling under ett antal år. Det är alltid bra att be om en labbrapport av fackhandlare när de kör det vanliga tugget om att de har högre kvalité och därmed dubbla priset. Trall byter man oftast inom 15 år då de flesta inte orkar behandla det då det spricker och blir grått och trist. Så det är knappast något att betala dyrt för denna typ av produkt
Jag skulle lägga i en bärlina till som "Polos" föreslår, sen fördelar du de andra så avstånden blir lika, då vinner du stabilitet i hela konstruktionen, blir väl knappa 160 istället. Sen var det inte så bra att ha så lika långa oavsett blir ju skarven på samma ställe.
Och vad ska en labbrapport säga?K Kojak skrev:Hörsägen räknas ej, Därmed labbrapport. Stackare som kommit till Bauhaus och plockat den trall som folk rensat bort, ja de får också skeva brädor. Men det är inte kvalité för mig då XL rensar bort sådana, medans Bauhaus låter dom ligga kvar tills någon tomte köper dom. Nej kvalité är efter 10-15 år om de har drabbats av röta sprickbildning etc. Och det är vad som är intressant att se ett test på där man utsatt virket för samma behandling under ett antal år. Det är alltid bra att be om en labbrapport av fackhandlare när de kör det vanliga tugget om att de har högre kvalité och därmed dubbla priset. Trall byter man oftast inom 15 år då de flesta inte orkar behandla det då det spricker och blir grått och trist. Så det är knappast något att betala dyrt för denna typ av produkt
Skit virke är skit virke och då spelar en labbrapport ingen som helst roll.
Men du har väl ögon du med? Räkna kvistar, kvistutslag och årsringar. Sen har du fundamentalt fel, att sortera ut och inte säljs skev trall är precis vad kvalitet handlar om. Det är en vedertagen och beprövad metod inom kvalitetsarbete. Eller du kanske skall ha labbrapport på det medK Kojak skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden