Jag behöver lite tips och hjälp.
Har påbörjar mitt altanbygge. Det blir en ganska stor altan, ca 18 me lång och 7 m djup. Det är framförallt djupet som jag funderar på just nu.
Har börjat sätta ut bärlinor (45*195). Det blir 4 st rader med ca 2,1m mellanrum. Första ca 40 cm från väggen, och sista ca 40 cm från början på gräsmattan. Golvreglarna är 45*170, och trallen är 145*34.
Jag började mäta ut lite och insåg at tjag inte riktigt tänkt igenom längden på golvreglarna, och bord enog eventuellt beställt specifika längder. Jag har fått 3,6 m längder. Detta skapar ju lite problem då altanen är 7 m. 3,6*2 = 7,2.
Hur löser jag denna skarv? Finns de en lösning som är enklare/smartare och ev billigare än andra? Min första tanke var att palla upp med tex lecablock under skarven, och ha skarv på samma ställe. Är det ett alternativ? Andra alternativ jag fick för mig var att sätta en extra bärlina, antingen direkt under skarven eller på ett avstånd som gör att jag kan utnyttja 1 fullängsregel utan skarv.
Tog lite bilder som kanske underlättar.
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot alla tips och råd. Ingen erfarenhet av att bygga vilket jag märkte nu på ett tydligt sätt
Skarven går nästan exakt mellan två bärlinor.
Ett test med lecablock i mitten. Blir ju en väldans massa med cc 60 dock?
Har påbörjar mitt altanbygge. Det blir en ganska stor altan, ca 18 me lång och 7 m djup. Det är framförallt djupet som jag funderar på just nu.
Har börjat sätta ut bärlinor (45*195). Det blir 4 st rader med ca 2,1m mellanrum. Första ca 40 cm från väggen, och sista ca 40 cm från början på gräsmattan. Golvreglarna är 45*170, och trallen är 145*34.
Jag började mäta ut lite och insåg at tjag inte riktigt tänkt igenom längden på golvreglarna, och bord enog eventuellt beställt specifika längder. Jag har fått 3,6 m längder. Detta skapar ju lite problem då altanen är 7 m. 3,6*2 = 7,2.
Hur löser jag denna skarv? Finns de en lösning som är enklare/smartare och ev billigare än andra? Min första tanke var att palla upp med tex lecablock under skarven, och ha skarv på samma ställe. Är det ett alternativ? Andra alternativ jag fick för mig var att sätta en extra bärlina, antingen direkt under skarven eller på ett avstånd som gör att jag kan utnyttja 1 fullängsregel utan skarv.
Tog lite bilder som kanske underlättar.
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot alla tips och råd. Ingen erfarenhet av att bygga vilket jag märkte nu på ett tydligt sätt
Skarven går nästan exakt mellan två bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett test med lecablock i mitten. Blir ju en väldans massa med cc 60 dock?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut att det håller. Men det håller ännu bättre
ifall du förskjuter skarvarna så gott det går. Det allra bästa är om du kan ha skarvarna så nära varsin ytterände som det går. Då får du inte all belastning mitt på skarven.
Har aldrig varit med om att varken Bauhaus eller K-rauta nekat mig öppet köp på trä, då jag själv har råkat ut för att köpa fel längder av trall. Möjligtvis att Pelles såg på hörnet eller en XL-bygghandlare gör det, men där hoppas jag att ingen är så dum att det går på tugget om att de har bättre kvalite(efterfrågar än idag labbrapport från mitt lokala XL-bygg att deras trall till dubbla priset håller högre kvalite, dock har de under 3 år inte kunnat ordna med det) och går dit och handlar. Så bara att lasta på ett släp och tillbaka med det och hämta nytt.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det är väldigt stor skillnad på olika leverantörer av trall, Bauhaus trall brukar vara av den sämre.K Kojak skrev:Har aldrig varit med om att varken Bauhaus eller K-rauta nekat mig öppet köp på trä, då jag själv har råkat ut för att köpa fel längder av trall. Möjligtvis att Pelles såg på hörnet eller en XL-bygghandlare gör det, men där hoppas jag att ingen är så dum att det går på tugget om att de har bättre kvalite(efterfrågar än idag labbrapport från mitt lokala XL-bygg att deras trall till dubbla priset håller högre kvalite, dock har de under 3 år inte kunnat ordna med det) och går dit och handlar. Så bara att lasta på ett släp och tillbaka med det och hämta nytt.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Dessa beslagen kan du också använda, men då bör skarven i ditt fall ligga ca 0,5m från bärlinan, men det kanske inte fungerar med dina längder? http://www.strongtie.se/products/detail/gerberbeslag/534