Jag spikade upp en X-krok i gipsväggen i min hall igår. Det var lite mjukt motstånd efter ca 1 cm in i gipset, och jag vet inte om det är dubbelgips här och att det helt enkelt var orsaken. Jag är smärre livrädd just nu att jag har kommit åt någon ledning, och hur vet jag det isåfall?
Jag har ingen lägenhet ovanför mig, om det spelar roll för hur ledningarna går.
Jag har ingen lägenhet ovanför mig, om det spelar roll för hur ledningarna går.
Det ser ut som en inspirationslucka för något. Så något kan ju finnas där. Öppna luckan och kolla vad som finns där.
Edit ser ett skvallerrör under luckan, det är något vattenburet värmesystem eller någon annan vattenförgrening där. Så om du nu skulle ha spikat i ett vattenrör så vill man veta fort.
Edit ser ett skvallerrör under luckan, det är något vattenburet värmesystem eller någon annan vattenförgrening där. Så om du nu skulle ha spikat i ett vattenrör så vill man veta fort.
En X-krok med ett spik på en cm ska inte göra någon skada på ledningar etc.
Spiken lär inte gå igenom väggen. Om det går sk VP-rör i väggen så kan inte spiken tränga genom röret utan ett extremt spikande och en helt fixerat och orörligt rör.
Du kan ju öppna luckan och se om det går att avgöra väggens tjocklek.
Spiken lär inte gå igenom väggen. Om det går sk VP-rör i väggen så kan inte spiken tränga genom röret utan ett extremt spikande och en helt fixerat och orörligt rör.
Du kan ju öppna luckan och se om det går att avgöra väggens tjocklek.
Vilken sorts ledning tror du det rör sig om? Det låter som att du har enkelgips. Om du menar att det är mer motstånd än gips, kan det vara OSB.
Öppna luckan nedanför och lägg upp bild på hur det ser ut där inne. Ta även en bild på kanten i skåpet, då kan man troligen se vilken uppbyggnad väggen har. Ta även en bild på spiken du använde med en tumstock så vi ser skalan.
Det lilla hålet till höger nedanför skåpet är antagligen ett så kallat skvallerrör. Skåpet är byggt så att det vid läckage rinner ut vatten där för att man ska upptäcka läckor så tidigt som möjligt. Om det är torrt där känns det väldigt onödigt att oroa sig.
Öppna luckan nedanför och lägg upp bild på hur det ser ut där inne. Ta även en bild på kanten i skåpet, då kan man troligen se vilken uppbyggnad väggen har. Ta även en bild på spiken du använde med en tumstock så vi ser skalan.
Det lilla hålet till höger nedanför skåpet är antagligen ett så kallat skvallerrör. Skåpet är byggt så att det vid läckage rinner ut vatten där för att man ska upptäcka läckor så tidigt som möjligt. Om det är torrt där känns det väldigt onödigt att oroa sig.
OSB bakom kan det mycket väl ha varit men jag vet verkligen inte säkert. Luckan kan jag inte öppna då jag inte har nyckel och det är därför jag känner mig så bekymrad i allt det här.
Postar bild på krok och tumstock. Det är helt torrt i och runt skvallerrör.
Postar bild på krok och tumstock. Det är helt torrt i och runt skvallerrör.
Om man har dragit rör-i-rör uppåt i bild... Annars rinner det bara ut i skvallerröret om det blir läckage inne i själva skåpet.jonmo skrev:
Hmm, jag tänker att även om man inte dragit rör-i-rör (vilket man väl typ alltid gör om man har en sån låda?) så rinner vattnet ofta längs med röret nedåt och det kommer därmed skvallra oavsett. Men visst, det finns en risk att det inte syns.useless skrev:
Om tråden handlar om att stilla TS oro (det är ju trots allt ett rop på hjälp) så tycker jag att man kan säga att man kan vara ganska säker på att inget vatten penetrerats om skvallerröret är torrt.
Till TS: hur gammalt är huset?
Tack snälla för ditt lugnande. Huset är från 2012. Jag har sett via mäklarannonser på identiska hus (även om byggdetaljer förstås kan ha förändrats) att folk har alltifrån helkroppsspegel till brandfilt upphängt på samma vägg som jag spikat i, men det kan förstås vara fäst på andra vis.jonmo skrev:
Hmm, jag tänker att även om man inte dragit rör-i-rör (vilket man väl typ alltid gör om man har en sån låda?) så rinner vattnet ofta längs med röret nedåt och det kommer därmed skvallra oavsett. Men visst, det finns en risk att det inte syns.
Om tråden handlar om att stilla TS oro (det är ju trots allt ett rop på hjälp) så tycker jag att man kan säga att man kan vara ganska säker på att inget vatten penetrerats om skvallerröret är torrt.
Till TS: hur gammalt är huset?
Klicka här för att svara