Hej!
Hoppas jag valde rätt forum.
Jag bifogar en bild och hoppas få kloka svar på mina funderingar. Jag har fått en kulvert nedgrävd mellan två byggnader men hålet i väggen där kulverten kommer in i byggnaden tätades aldrig innan diket grävdes igen, resultatet blev att mycket vatten rinner in i byggnaden genom det upptagna hålet.
Min fråga, vilket bruk bör jag använda för att täta detta från insidan och är det något speciellt jag bör tänka på?
Byggnaden ska dräneras och tätning utifrån får göras i samband med det, jag vill dock få det så tätt som möjligt så jag slipper alltför mycket vatten i källaren vid kraftiga regn.
Tacksam på tips för vilket/vilka murbruk och metoder som är mest lämpliga för att få det så tätt som möjligt inifrån!
Mvh
Jon
Hoppas jag valde rätt forum.
Jag bifogar en bild och hoppas få kloka svar på mina funderingar. Jag har fått en kulvert nedgrävd mellan två byggnader men hålet i väggen där kulverten kommer in i byggnaden tätades aldrig innan diket grävdes igen, resultatet blev att mycket vatten rinner in i byggnaden genom det upptagna hålet.
Min fråga, vilket bruk bör jag använda för att täta detta från insidan och är det något speciellt jag bör tänka på?
Byggnaden ska dräneras och tätning utifrån får göras i samband med det, jag vill dock få det så tätt som möjligt så jag slipper alltför mycket vatten i källaren vid kraftiga regn.
Tacksam på tips för vilket/vilka murbruk och metoder som är mest lämpliga för att få det så tätt som möjligt inifrån!
Mvh
Jon
Ja, fogskummet expanderar och fyller därför ut alla små håligheter. Det blir nog till och med tätare än att du putsar eftersom det är svårt att få in bruk så det blir tätt från insidan. Varför man inte tätade ordentligt innan man återfyllde schakten kan man ju undra. Bara täta inifrån blir aldrig bra.
Hålet för PEM-slangen ser för tight ut för att täta på vettigt vis, men det kanske går hjälpligt med nån tätfog, tex. tec7 men hålet borde som sagt varit större.
Hålet för PEM-slangen ser för tight ut för att täta på vettigt vis, men det kanske går hjälpligt med nån tätfog, tex. tec7 men hålet borde som sagt varit större.
Tack för tips, ska kolla upp! Behöver man göra mer förberedelse än att ta bort allt löst betong innan? Och kan man lägga ett lager puts på expanderbetongen för att få en snyggare yta invändigt?D Drburr skrev:
Klicka här för att svara

