Du har väl LVVP?
Då borde du inte ha behov av att värma VV med elpatron, speciellt inte nu när det är såhär milt.
Du har angivit i ett tidigare inlägg att elpatronen är ifrånslagen.
Eller har jag missförstått? Du värmer kanske inte VVB överhuvudtaget med VP?
Då kanske du ska fundera på om hur det egentligen är kopplat. Det mest ekonomiska är ju att låta LVVP ta hand om all uppvärmning.

Nja, LVVPn är enbart kopplad till acktanken (500L).
Acktanken är 35ºC och förvärmer VVB via en slinga till samma temp. Upp till 65ºC värms i dagsläget med elpatron. Denna styrs separat, dvs VPn har inget med VVB att göra egentligen.

Där verkar finnas en möjlighet att värma VVB upp till 65ºC med VP, men det kräver ombyggnad av systemet och jag är osäker på vilken besparing det hade gett.

Ja, det tål att räknas på.
Som jag uppfattar det så värmer du upp hela acctanken även under sommarhalvåret bara för att kunna förvärma VV med LVVP:en?
Det känns som en onödig omväg eftersom du knappast behöver värme till golvet under denna period?

När det gäller din elpatron så bör du nog kolla om termostaten fungerar OK. Överhettningsskyddet är där för att undvika ångkokning om termostaten fallerar. Så i normal läget skall den, som du mycket riktigt noterat, inte lösa ut.

Ok, jag får ringa en elektriker låter det som. Överhettningsskyddet som kanske har gått sönder (eller glappar) med andra ord?

Som en parentes; Ja, egentligen behöver jag värma upp 500L vatten i sommar för att kunna hålla VVB på 65ºC. Eller så värmer jag den helt och hållet med direktverkande el. Tänkte kolla vilket som blir billigast när det blir lite varmare ute.

Therm-o-disc 59T/66T heter termostaten. Visade sig vara sådär enkelt att få tag på här i Sverige. Ahlsell hade inte varumärket. Gullberg Jansson (som tanken är såld av), hade ingen på lager heller.

Har mailat den norske tillverkaren i hopp om hjälp...

Hej!
Svårt med uddamärken när det gäller reservdelar.
Sök på internet 59T thermostat så får du massor av träffar.
Det blir kanske till att köpa en på ebay.

http://www.ebay.com/itm/White-Rodge...Heater-Thermostat-Limit-Control-/370961701859

http://www.ebay.com/itm/THERMODISC-...LE-W-RESET-9000509-40A-59T-4090-/360684399876

Ett annat alternativ kan vara att byta elpatronen till en med dykrör och termostathus påmonterat. Om det finns till liten gänga förståss.
Trist att det ska strula så fort man går utanför "svensk standard".

Detta var en klen hjälp

Urban

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.