333 302 läst ·
467 svar
333k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag undrar inte om man med stöd av lagen kan flytta den är troligen en trafik fara för den ser ut att ligga precis efter en sväng.
Saker som inte hör hemma på vägen och är trafik fara får man ju faktiskt flytta utan att begå något lag brott.
Att flytta den är inte svårt.
Bara koppla ena hörnan av den till en bil och vända den så den tar mindre plats.
En anmälan till polisen att den är ett trafik hinder och att den står trafik farligt kanske fått väck den.
Saker som inte hör hemma på vägen och är trafik fara får man ju faktiskt flytta utan att begå något lag brott.
Att flytta den är inte svårt.
Bara koppla ena hörnan av den till en bil och vända den så den tar mindre plats.
En anmälan till polisen att den är ett trafik hinder och att den står trafik farligt kanske fått väck den.
Jag tror ni har en övertro på vad polis och räddningstjänst har för synpunkter på utplacerade hinder.
På allmän vägar stämmer det säkert, men om det här är sista snutten till en enskild bostad är nog snarare resonemanget "skyll dig själv".
På allmän vägar stämmer det säkert, men om det här är sista snutten till en enskild bostad är nog snarare resonemanget "skyll dig själv".
Fy fan vilken situation! 
Om det gått så långt att grannen går in på tomten och vandaliserar egendom kan det nog vara vanskligt att anta att granne är "feg". Helt uppenbart mår han inte bra psykiskt, han är inte fullt tillräknelig. Att ge sig fan på att han inte skulle kunna ta till våld är nog farligt. Att han flyttade saker från allmänningen till TS tomt kan ju vara p g a att han ger TS skulden för att vägföreningen satte ned foten.
Ni löser inte det här själva eftersom grannen inte resonerar som en vanlig människa, och det har redan gått för långt. Ni behöver hjälp. Att slå upp ett högt staket är ju inte säkert hjälper och inget man vill ha till utsikt om man inte absolut måste. Vill inte myndigheterna hjälpa till inom rimlig tid måste det ju till något drastiskt. Antingen flyttar ni eller han, det löser sig nog inte annars.
Om det gått så långt att grannen går in på tomten och vandaliserar egendom kan det nog vara vanskligt att anta att granne är "feg". Helt uppenbart mår han inte bra psykiskt, han är inte fullt tillräknelig. Att ge sig fan på att han inte skulle kunna ta till våld är nog farligt. Att han flyttade saker från allmänningen till TS tomt kan ju vara p g a att han ger TS skulden för att vägföreningen satte ned foten.
Ni löser inte det här själva eftersom grannen inte resonerar som en vanlig människa, och det har redan gått för långt. Ni behöver hjälp. Att slå upp ett högt staket är ju inte säkert hjälper och inget man vill ha till utsikt om man inte absolut måste. Vill inte myndigheterna hjälpa till inom rimlig tid måste det ju till något drastiskt. Antingen flyttar ni eller han, det löser sig nog inte annars.
Tyvärr har du nog helt rätt, säkert ganska länge sen "folkhemmet" kunde antas funka så.Nyfniken skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Tyvärr kan det vara så.
Själv hade jag sett till att den försvunnit på lämpligt sett.
Laglig nej men tyvärr kan det vara det ända språk grannen förstår
Känns lite som det är en sån där som bara förstår om man slår tillbaka hårt och bestämt genom att kasta tillbaka skiten, slita upp lycktstolpen och slänga in den på tomten.
Trolla bort skopan för gott osv.
Att gör så här är inte laglig men tyvärr kanske det ända språket han förstår
Tråkig sits att sitta i men hoppas det löser sig på ett bra sett
Själv hade jag sett till att den försvunnit på lämpligt sett.
Laglig nej men tyvärr kan det vara det ända språk grannen förstår
Känns lite som det är en sån där som bara förstår om man slår tillbaka hårt och bestämt genom att kasta tillbaka skiten, slita upp lycktstolpen och slänga in den på tomten.
Trolla bort skopan för gott osv.
Att gör så här är inte laglig men tyvärr kanske det ända språket han förstår
Tråkig sits att sitta i men hoppas det löser sig på ett bra sett
Redigerat:
Jag skulle ändå se till att skicka en formell anmälan som blir diarieförd enligt konstens alla regler. Då har man åtminstone prövat och borde ha ryggen lite mer fri ifall det blir process längre fram.
Men visst svaret kanske blir "tråkigt men vi flyttar inte på skopan" och då ringer man en kompis som har jeep eller lastbil och flyttar skiten. Det kan ju inte vara ett större brott att flytta den än att placera den där.
Men visst svaret kanske blir "tråkigt men vi flyttar inte på skopan" och då ringer man en kompis som har jeep eller lastbil och flyttar skiten. Det kan ju inte vara ett större brott att flytta den än att placera den där.
Intressant tråd, själv hade jag lagt ut skopan till vrakpris på blocket och bara sett till att den försvann, om det nu var så att den inte finns omnämnd i några papper hos någon myndighet.
Hur bevisar man att man hade en skopa?
Det som är tråkigt i såna här fall är ju att den som ställer till bråket är tämligen svår att komma åt och han kan ställa till med en massa utan att det blir direkt jobbigt för honom, vad kan liksom ända, han får ett papper i brevlådan där han ombeds flytta skopan typ.
Det som är tråkigt i såna här fall är ju att den som ställer till bråket är tämligen svår att komma åt och han kan ställa till med en massa utan att det blir direkt jobbigt för honom, vad kan liksom ända, han får ett papper i brevlådan där han ombeds flytta skopan typ.
Sir Duke skrev:Jag skulle ändå se till att skicka en formell anmälan som blir diarieförd enligt konstens alla regler. Då har man åtminstone prövat och borde ha ryggen lite mer fri ifall det blir process längre fram.
I ett smått större perspektiv, både på dessa ageranden och min egen "kapa upp i småbitar"-metod lär man ju med stor sannolikhet, med tanke på tidigare agerande från grannen, väcka en ännu större drake som kanske mosar in på tomten och rakt genom huset med hjullastaren eller skogsmaskinen. Tyvärr.Pumba skrev:Intressant tråd, själv hade jag lagt ut skopan till vrakpris på blocket och bara sett till att den försvann, om det nu var så att den inte finns omnämnd i några papper hos någon myndighet.
Eller så lever grannen på att andra tror just så...
Ja, jo.
Om TS ska ge upp och flytta, så måste han ju bygga en ny infartsväg. Eller förklara för spekulanter att man får trixa sig runt skopan för att komma till huset.
Bättre då att vinkla den där den ligger så att det går att köra förbi.
Om TS ska ge upp och flytta, så måste han ju bygga en ny infartsväg. Eller förklara för spekulanter att man får trixa sig runt skopan för att komma till huset.
Bättre då att vinkla den där den ligger så att det går att köra förbi.
Å andra sidan så lär ju ett sånt utfall lösa problematiken då grannen får "resa bort" ett tag.MaxPax skrev:I ett smått större perspektiv, både på dessa ageranden och min egen "kapa upp i småbitar"-metod lär man ju med stor sannolikhet, med tanke på tidigare agerande från grannen, väcka en ännu större drake som kanske mosar in på tomten och rakt genom huset med hjullastaren eller skogsmaskinen. Tyvärr.
Eller så lever grannen på att andra tror just så...
För ett problem kan ju faktiskt vara så att grannen gör lagom stora grejer för att ändå inte riskera några större konsekvenser, efter att ha läst tråden känns det ju inte direkt som grannen fått det så värst jobbigt av det TS gjort.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag beundrar TS tålamod.
Om jag blivit utsatt för det som hänt TS hade nog inte grannjäveln levt vid det här laget.
Om jag blivit utsatt för det som hänt TS hade nog inte grannjäveln levt vid det här laget.
Jag hade nog gjort så, att jag hade beställt en borttransport av skopan, och bett transportören förvara den åt mig. Jag hade meddelat grannen att jag har flyttat hans skopa då den stod uppställd på min mark, att den var i vägen och att den var trafikfarlig. Han får tillbaka den mot ersättning för mina utlägg för förvaring och transport. Om så inte sker inom tre månader kommer jag att sälja den och ge honom det som blir kvar av försäljningspriset efter avdrag för mina utlägg, om intäkten inte täcker utgiften kommer jag kräva honom på mellanskillnaden. Jag hade informerat grannen skriftligen och överlämnat brevet personligen, om möjligt med ett vittne närvarande
Om grannen sedan vill anmäla mig för egenmäktigt förfarande med hans skopa så är han välkommen att göra det. Mitt försvar blir då så klart ovanstående, och han är så klart redan själv anmäld för detsamma. Det bör, om det blir något av hans anmälan, i så fall slås ihop med min anmälan av honom om det går till domstol, och jag har då svårt att se att han skulle kunna få rätt, och han kommer nog ha svårt att hävda rätt till skadestånd, medan jag däremot kan visa upp kvitton på omkostnader jag åsamkats till följda av hans egenmäktiga förfarande.
Men jag undrar så klart fortfarande om/varför inte kronofogden tagit ett interimistiskt beslut om handräckning i detta ärende.
Om grannen sedan vill anmäla mig för egenmäktigt förfarande med hans skopa så är han välkommen att göra det. Mitt försvar blir då så klart ovanstående, och han är så klart redan själv anmäld för detsamma. Det bör, om det blir något av hans anmälan, i så fall slås ihop med min anmälan av honom om det går till domstol, och jag har då svårt att se att han skulle kunna få rätt, och han kommer nog ha svårt att hävda rätt till skadestånd, medan jag däremot kan visa upp kvitton på omkostnader jag åsamkats till följda av hans egenmäktiga förfarande.
Men jag undrar så klart fortfarande om/varför inte kronofogden tagit ett interimistiskt beslut om handräckning i detta ärende.
Redigerat:
Ja det är ju extremt beklagligt om allmänheten skulle uppfatta det som att man själv blir ett större skithål.elpaco skrev:
Varför liksom? För att man gör det man har lagligt rätt till? Att sätta upp ett plank, staket eller dylikt på sin egen mark? Det har man ju full rätt till.
Var exakt därför jag skrev "så fort man märker att "motståndaren" inte är respektfull på ett normalt sätt eller inte har ett normalt disciplinerat uppträdande."
Ovan citat betyder att den andra parten, som uppför sig dåligt, faktiskt ej respekterar lagar och regler. Om då allmänheten tycker att man är ett stort skithål när man inte låter det fortgå utan snarare sätter stopp för dumheterna, så visar det ju i så fall enbart på hur slappt och mjäkigt detta samhälle är och att de flesta faktiskt vill ha ett samhälle där man skall kunna köra över folk hur som helst för egen vinning. Men det kanske är så då? Jag hoppas innerligt inte det.
Jag hoppas och tror ju ändå att allmänheten i det fall ändå ställer sig på den "godes" sida, som blir överkörd, och inte på den "ondes" sida som kör över folk. Fast jag kan ju ha fel
För övrigt, alla tips om att kapa ner skopan, gräva ner i grus, eller på annat sätt förstöra den, låter ju en underbar tanke och jag hade mer än gärna velat se det på video, och särskilt då grannens vansinniga reaktion på detta. Men för mig känns det ändå som att det är ett önsketänkande, eller en underbar fantasi, än något man skulle eller borde göra i verkligheten. Jag skulle gissa på brottsrubriceringen för det är egenmäktigt förfarande, även om grannen är rikitgt överjävlig.
Jag är mycket hellre för mer lagliga alternativ, som inte innebär förstörelse av grannens egendom. Dvs. anläggning av ett rejält staket eller något som man har laglig rätt till att göra utan att tillfråga grannen (högt plank kanske man måste tillfråga grannen om ifall det uppförs närmare än 4,5m från tomtgräns, dock vet jag ej vad som gäller på fastigheterna i fråga).
På så sätt skulle man ju kunna förstöra "grannens" fina parkeringsplats, utan att förstöra något som är grannens. Parkeringsplatsen är ju ändå bara grus, så det kan väl ändå ingen mena på att man förstör genom att inhängna det så det hamnar på ens egen sida av inhängnaden. Och bygge av staket måste ju vara tillåtet då det görs på ens egen tomt.
Sedan är det bara att gå ut och filma när man ser att grannen börjat köra sönder staketet och rycka upp stolparna, sedan skicka materialet till polisen. Sen är ärendet klart.
Jag är mycket hellre för mer lagliga alternativ, som inte innebär förstörelse av grannens egendom. Dvs. anläggning av ett rejält staket eller något som man har laglig rätt till att göra utan att tillfråga grannen (högt plank kanske man måste tillfråga grannen om ifall det uppförs närmare än 4,5m från tomtgräns, dock vet jag ej vad som gäller på fastigheterna i fråga).
På så sätt skulle man ju kunna förstöra "grannens" fina parkeringsplats, utan att förstöra något som är grannens. Parkeringsplatsen är ju ändå bara grus, så det kan väl ändå ingen mena på att man förstör genom att inhängna det så det hamnar på ens egen sida av inhängnaden. Och bygge av staket måste ju vara tillåtet då det görs på ens egen tomt.
Sedan är det bara att gå ut och filma när man ser att grannen börjat köra sönder staketet och rycka upp stolparna, sedan skicka materialet till polisen. Sen är ärendet klart.