333 302 läst ·
467 svar
333k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Du missförstår mig. Jag menar på att 9 av 10 konflikter inte går så här långt. Utan de flesta kommer med all säkerhet att backa när man som TS visar att man inte tänker ge sig, utan ta dit Lantmäteriet, koppla in myndigheter osv. I det tionde fallet så är ett snabbt och hårt bemötande säkert vettigt, men hur vet man att det är på sin plats i förväg?Martin_B skrev:
Löser du alla dina (grann)konflikter genom att slå först, slå hårt och med allt du har i artilleriet och laglig rätt till? Jag menar att man just då blir en skitstövel när man först inte provar vettiga sätt att lösa problemen på.
Fråga dig själv: Grannens hund skäller. a) martin skaffar tio högtalare och krämar ut frekvenser hunden mår dåligt av. b) pratar med grannen. Grannens barn leker på din tomt. a) martin preparerar hela tomten med musfällor. b) martin talar med barnen. Osv ..
Nja, fast du missförstår nog mig snarare.elpaco skrev:
I mitt ursprungliga inlägg menade jag att man skulle agera kraftigt "så fort man märker att "motståndaren" inte är respektfull på ett normalt sätt eller inte har ett normalt disciplinerat uppträdande."
För vid det laget så har det ju redan gått så långt att man ju haft kontakt med motparten men att denne inte respekterar de regler som finns. Och då tycker jag i alla fall att man gott kan köra på hårt för att visa att "detta beteende är inte okej".
Jo men exakt av ovan beskrivna anledning. Om ens motpart inte är respektfull och inte har normalt disciplinerat beteende (och hur vet man det? så klart genom att ha haft kontakt med motparten), så vet man redan då att det inte kommer gå bra om man låter motparten köra på som den vill.Jag menar på att 9 av 10 konflikter inte går så här långt. Utan de flesta kommer med all säkerhet att backa när man som TS visar att man inte tänker ge sig, utan ta dit Lantmäteriet, koppla in myndigheter osv. I det tionde fallet så är ett snabbt och hårt bemötande säkert vettigt, men hur vet man att det är på sin plats i förväg?
Självklart inte, men när jag haft kontakt med min granne och talat med den och den fullkomligt skiter i vad jag säger och bara kör på respektlöst fast den inte har laglig rätt, fast jag har bett denne snällt, så kommer jag naturligtvis att lösa de uppkomna problemen på de lagliga sätt som finns. Sedan får andra tycka vad de vill, och andra får naturligtvis göra som de vill också när det kommer till deras egna problem.
Tyvärr är det lite så i detta land, att det skall daltas och mjäkas in i absurdum. Jag personligen tror att det mycket är just detta daltande som bidrar till att många av dessa fall kan uppstå, då de jävliga redan från början vet att de förmodligen inte får något motstånd. Hade alla varit mer prompta, på ett trevligt sätt, redan från början, så hade dessa bråkstakar kanske lärt sig var gränsen går redan från tidig ålder.
En ganska vanlig mentalitet är tyvärr följande:
Det är inte den som är otrevlig, som lånat verktyg av en annan utan att efter upprepade vänliga uppmaningar vägrat lämna tillbaka verktygen.
Utan det är dessvärre den stackars ägaren till verktygen som uppfattas som jävligt dryg när han för femtioelfte gången snällt ber om att få tillbaka de. "jaaa jaaa, du skall få tillbaka dina så otroligt kära verktyg"
Argument som: "Ja men det var ju så länge sedan, det är ju glömt nu" är inte helt ovanligt
Redigerat:
Martin_B får jag vänligen be dig läsa tråden från start så du slipper skriva pinsamheter om saker som redan både sagts och gjorts för länge sedan, och tro och påstå att det sim salabim skulle lösa allt. När det nu de facto inte har gjort det.
Haha där kom det! thomasx till undsättningthomasx skrev:
Hoppas du inser att du är en aning pinsam, när du gång på gång letar efter minsta öppning för att kunna trycka ner mig? Du verkligen letar efter varje tillfälle du kan
Ännu mer pinsam är du när skriver att jag "tro och påstå att det sim salabim skulle lösa allt".
Så innan du påstår sådant kanske du kan vara så vänlig och citera vad jag skrivit där det framkommer att jag tror att magi (sim salabim borde väl ha med magi att göra?
...märker du själv inte hur du beter dig? Eller är det en ofrivillig handling på något sätt? För i så fall så ber jag så mycket om ursäkt, då du ju i så fall ej kan hjälpa det.
Personligen är jag glad för allt "daltande och mesande" med grannar och övrigt som vi har här i Sverige. Om man nu känner att det är maktspråk istället för att använda de lagliga/mesiga metoderna som finns kan man alltid flytta till Palestina/Israel.
Men det sagt, jag ser gärna att denna tråden väntar på TS fortsatta inlägg. Det ser ut som det finns ljus i slutet på tunneln och jag skulle gärna se att vi kan få fortsatta uppdateringar från honom. Så all heder åt TS för uppdateringarna och ett stort lycka till!
Men det sagt, jag ser gärna att denna tråden väntar på TS fortsatta inlägg. Det ser ut som det finns ljus i slutet på tunneln och jag skulle gärna se att vi kan få fortsatta uppdateringar från honom. Så all heder åt TS för uppdateringarna och ett stort lycka till!
Det man möjligen kan oroa sig för är att den jobbiga grannen förr eller senare upptäcker den här tråden. Jag tror att det är smart av TS att ligga lite lågt med vad som är hans nästa steg. Vår nyfikenhet till trots. Det behövs ju bara att en vän till grannen, om han nu har några, upplyser om att den här tråden finns.
/Mats
/Mats
pettervikman skrev:
Och här följer min tanke om detta. Personligen är jag är inte glad för "daltande och mesande" då det leder till lägre moral, som i sin tur underminerar gällande lagar och regler. Det gynnar nästan enbart de som kan tänkas, och vill, utnyttja det, och gynnar väldigt sällan de som står för daltandet, dvs de som tillåter mer än de behöver/borde.
Maktspråk är bedrövligt och skall ej blandas ihop med att utöva sin lagliga rätt. Jag är helt emot maktspråk och menar just på att det är just maktspråk som måste snabbt mötas med motstånd innan det kan eskalera till okontrollerbara nivåer.
Och istället för länder i Mellanöstern, vilka du nämner, skulle jag snarare vilja ta upp Japan som exempel, dock som ett mycket gott sådant. Brottsligheten är minimal där. Moralen är extremt hög. Likaså respekt mot andra människor. Discpilinen skall vi inte ens tala om. Landet är exemplariskt när det kommer till "rättvisa" i den mening. Sedan kan man säkert ha olika syn på rättvisa också. Lika så kan man tycka att det är tråkigt att man inte kan göra lite hur som helst och bete sig lite hur som helst utan påföljder.
Jag själv väljer nog dock snarare Japans modell, eller åtminstone något starkt åt det hållet, än det som pågår i Sverige med den brottsligheten vi har här och de straffskalorna vi har här.
Och då återkommer vi just till det jag menar, att det är så att väldigt många inte håller med mig utan hellre vill ha det såpass slappt som det är i Sverige, då de själva vill kunna "ta ut svängarna" utan några särskilda påföljder. Men då skall man ju i så fall också tolerera exempelvis det som TS granne gör, för annars är man hycklare.
TS granne verkar för övrigt vara en sådan som vill kunna "ta ut svängarna", medan TS verkar vilja ha rättvisa, varken mer eller mindre, så som jag också tänker.
Tack.thomasx skrev:
Har bara några invändningar mot det citatet.
För det första kom ditt inlägg inte förrän flera andra inlägg efter jag skrivit det du nu citerade. Och eftersom du ju ej citerade mig, så antog jag ju att ditt inlägg var ett svar på inlägget (också ett inlägg av mig) precis före ditt eget. Så nästa gång du svarar på ett av mina inlägg eller har invändningar mot vad jag skriver i en tråd där (särskilt jag inte är TS), så vore det ju väldigt bra om du kunde citera mig i ditt svar redan från början, så jag vet vilket inlägg ditt svar gäller.
För det andra kan jag ej minnas att TS hade satt upp ett staket på sin del av tomten, varefter han hade filmat när grannen gick ut och rev ner det. En videoinspelning som TS sedan skickade till polisen. Eller har det verkligen hänt? För i så fall ber jag om ursäkt för att jag kommer med en "lösning" som redan har gjorts för länge sedan. Om det nu verkligen var så fruktansvärt att jag gjorde det. Oavsett så tyckte du det var "pinsamheter" från min sida enl. ovan citat från ditt inlägg - på vilket sätt kan jag ej förstå.thomasx skrev:
Och för det tredje, så är den här "lösningen" som jag nämner ovan, ej ett tips som jag skrev till TS att han skulle prova, eftersom jag naturligtvis känner till att han är lååååångt förbi det stadiet (jag har läsförmåga och inte många inlägg upp står det ju klart och tydligt att Kronofogden är inblandad osv.). Utan min "lösning" är snarare ett svar på hur man bör agera i en situation, som TS situation var från allra första början, i kontrast till att man faktiskt tar lagen i egna händer och börjar kapa ner andras egenom och skrotar, eller begraver i grus eller på annat sätt förstör, då det ju inte leder till annat än att man ju själv blir anmäld för att man förstört någon annans egendom, även trots att egendomen i fråga befinner sig på egen mark. Alltså bara lite tips till andra läsare om vad man kan göra istället för att djävlas och förstöra.
Jag skrev helt enkelt inlägget för att få lite kontrast till alla tips om förstörelse av TS grannes egendom, vilket jag faktiskt inte förespråkar (även om det ju faktiskt, med tanke på det man hört om grannfan, hade varit väldigt roligt att få se).
Jag kommer hellre med helt lagliga lösningar som motparten inte kan attackera (och vinna) på rättslig väg, så som att, återigen, sätta upp staket på sin egen sida av tomtgräns, varefter man tar sin egen mark i besittning på ett eller annat sätt, planterar buskar, träd, bygger något, eller whatever.
Eller som jag nämnt en gång, ställa upp skrotbilar på sin egen sida av tomtgräns, för att på så sätt jävlas med grannen. Eller betonggrisar eller precis vad som helst som man har lagligt rätt till, bara det sker på den egna marken. För om man själv gör intrång hos grannen så är man ju inte så mycket bättre än grannen eller hur? Även om anledningen är att "ge igen".
Sådan är jag. Jag tränger mig inte på hos grannen utan tillstånd. Men gör grannen det mot mig trots att jag vänligen bett denne att sluta upp med sina intrång, så kommer inte jag stå och dividera och dalta med människan vid tio fler tillfällen, utan jag kommer utan förvarning att utöva min fulla lagliga rätt, på ett artigt, disciplinerat och oklanderligt sätt.
Sedan kan man tycka precis vad man vill om min metod. Och återigen, väldigt många är tyvärr på "andra sidan" och tycker säkert jag är jobbig och jävlig som tar tillbaka det som är mitt, och det är just sådana personer som vill ha det väldigt fritt, de vill kunna knalla in till sina grannar och kunna göra lite som de behagar, även fast deras grannar inte gillar det. Jag är inte sådan och det ber jag ej om ursäkt för heller. Däremot kommer aldrig någon granne ha något problem med mig och att jag gör intrång, eller orsakar olägenheter för den, för jag behandlar mina grannar som jag vill bli behandlad av de.
Långt svar på ett kort svar från dig, men skall man kunna förtydliga hur saker och ting är menat så behövs det utförlig beskrivning ibland.
Som trådskapare har man inget som helst ansvar till någonting annat än att följa forumreglerna. Du har ingen som helst aning om varför trådskaparen är tyst. Kanske har motparten fått nys om tråden och någon jurist som tagit sig an TS avrått honom att skriva något på forumet. Det finns ingen som helst moralisk aspekt på detta.stefaner skrev:
På ett forum som detta är det fritt att skriva fritt att läsa fritt att fråga, fritt att svara och fritt att avstå från allt detta.
/Mats
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic och instämmer helt i det senmathal säger här ovan.
TS meddelade dessutom här att han lovar att berätta om det händer något nytt i ärendet.
TS meddelade dessutom här att han lovar att berätta om det händer något nytt i ärendet.
jobbigt skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Raderat inlägg igen.
/Moderator
/Moderator
Nu har jag läst igenom hela tråden på 30 sidor. Jävligt nyfiken på hur det har gått!