333 305 läst ·
467 svar
333k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Vad var det jag sa, skulle man ju lugnt kunna säga.
Att bli påhoppad av en gudfader gör mig besviken, trodde att dessa barnsligheter och bullyism inte hörde hemma här.
Om ingen ifrågasätter, så är vi ty inget annat än djur. Läs George Orwell's animal farm.
Att bli påhoppad av en gudfader gör mig besviken, trodde att dessa barnsligheter och bullyism inte hörde hemma här.
Om ingen ifrågasätter, så är vi ty inget annat än djur. Läs George Orwell's animal farm.
Även om det finns vissa saker som kan väcka en misstanke, blir jag alltid misstänksam när någon kläcker sina allra första inlägg i den form som wolf gör. Medlem i nästan tio år och det enda att bidra med är att kalla TS troll!?!?
Men ja, även jag undrar över den totala avsaknaden av faktisk info, dvs, bild på ritningar, lm-gubbar, tomtpinne m.m. m.m.
Något har du väl att visa oss, jobbigt?
Under antagandet att du inte alls är något troll, några frågor
Har du några planer på att polisanmäla nedtagningen av träden? Det är ju skadegörelse, och kan ge dig rätt till stora skadeståndsbelopp. Ett träd på tomt/parkmark etc. kan värderas till hundratusentals kronor.
Om inte, varför inte?
Men ja, även jag undrar över den totala avsaknaden av faktisk info, dvs, bild på ritningar, lm-gubbar, tomtpinne m.m. m.m.
Något har du väl att visa oss, jobbigt?
Under antagandet att du inte alls är något troll, några frågor
Har du några planer på att polisanmäla nedtagningen av träden? Det är ju skadegörelse, och kan ge dig rätt till stora skadeståndsbelopp. Ett träd på tomt/parkmark etc. kan värderas till hundratusentals kronor.
Om inte, varför inte?
Redigerat:
TS: Det jag reagerar på är att trots alla råd (alla säger "Ta dina 170 kvadrat i besittning NU") så envisas du med att invända: ja men tänk om han blir arg på mig eller inte vill städa upp eller inte vill betala etc etc etc. Det är en alltför passiv och defensiv hållning. Antinger släpper du de 170 kvadraten och blundar för vad grannen håller på med och lever så bra du kan på resten av din tomt. Eller så släpper du sargen och agerar. Skit i vad grannen eventuellt skulle kunna göra. DU ska styra nu. Ber om ursäkt om det verkar oartigt men du ber om, och får hjälp, hoppas du kan ta till dig den också. Lycka till!
Det som jag tycker är det allra mest beklagliga på forum som detta, är folk som först hoppar på någon och anklagar dem för något, t.ex. för att vara troll, och sedan beklagar sig ännu mer när de själva blir ifrågasatta.
Även om medlemen jobbigt är relativt ny så har jobbigt bidragit i några trådar och även nämnt sina grannproblem i andra liknande trådar.
Även om medlemen jobbigt är relativt ny så har jobbigt bidragit i några trådar och även nämnt sina grannproblem i andra liknande trådar.
Tvivlen blir väldigt klara här. Någon agerar troll. Hur kommer det sig att det just är du?wolf skrev:Ny och ny, det vet jag inte om man kan säga. Första inlägget bara.
Varför? Jo byggahus.se är en av dom seriösa forumen som vi har tillgång till. Som sagt var en snyftis om en granne om en annan granne. Tror mig förstå att folk har problem med dessa grannar mer än någonting annat. Att då sakna objektivitet och analysering av vad man läser är för mig en gåta. Har läst hela tråden, och från första stund så förstod jag att detta var ett troll. Men som sagt var, att komma och skriva det på näsan på er, är ju förmodligen det bästa för trollet.
Älskar att läsa en bra bok, men hänger på forumet för att få goda råd och tips, inte falsarier.
Sen att hoppa på mig som en flock hyenor, låt gå. Jag vet att dom kommer.
jag har i varje fall lyckats med mitt uppsåt, att väcka tvivel.
wolf
Man skulle också kunna se ditt första inlägg både i tråden och på BH som ett påhopp på TS där du oreserverat pekar ut TS som ett troll. Det finns olika sätt att ifrågasätta och jag kan väl tycka att ditt sätt inte var det mest konstruktiva jag sett.wolf skrev:
Efter att ha hängt med här ett tag så är det i praktiken alltid bara en sida av en historia som kommer fram och det är i sig inte särskilt konstigt. Personligen så utgår jag från att det som skrivs är sant och seriöst och svarar därefter, allt annat blir både besvärligt och ganska tråkigt. Jag kanske är lite skadad efter många år här på BH, men det TS beskriver är inte i närheten av det konstigaste som beskrivits och visat sig vara sant. Så absolut tycker jag man kan ifrågasätta, men ska man hoppa på och utpeka någon som troll tycker jag man ska ganska bra på fötterna.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Snälla du, ingen tycker mer synd om dig för att du tar på dig offerkoftan! Påhoppad?wolf skrev:
Så nu är vi alla, förutom du Wolf, som har bestämt dig för att samla poäng, djur?
Men vi ifrågasätter ju ditt agerande. Får vi finnas till då?
För övrigt är väl alla som figurerar i djurfarmen just djur, i själva verket grisar.
Får jag till sist ge dig ett råd i all välmening, Wolf?
Du säger ju att du läser mycket här på Bygga Hus; ta då och skriv din mening också i de trådar du läser, så vi får lära känna dig. Och då menar jag inte bara att bedöma andra kommentatorers inlägg som du gör här, utan försök att tillföra något till fakta i diskussionen. Allt handlar ju inte om längden på spik och dimensionen på reglar. Även om man inte är expert på byggteknik kan man ge meningsfulla bidrag till en diskussion. De berör ju ofta rena smakfrågor.
Och det kan kanske hjälpa dig att bli av med lite frustration,
och samtidigt träna upp dina sociala färdigheter
Ja du jag hade gärna bytt sits med dig för detta är inte alls kul med tanke på hur min kära granne beter sig så samlar jag en massa fakta och han har hållit sig undan hela veckan efter det att lm varit här. Hur en lantmäteriet ser ut ja du som en helt vanlig person. Denna hade varselkläder och en metalldetektor som han letade efter den försvunna pinnen med. Sen hade han ett instrument som jag inte fattade så mycket om hur det fungerade men ser ut som en 2meters stav med en förvuxen miniräknare på samt en topp som liknade en svamp med en massa kopparfärgade speglar på. Till denna så kopplade han även in någon form av gsm som va direkt kopplad till någon mätstation dessa 2 tillsammans kunde få mätresultat på 1cm felmarginal. Självklart så skall jag gå över till min granne och säga som det är annars har jag ju tagit ut lm i onödan då han struntar i vart gränsen går. Har varit i kontakt med kronofogden och fått hjälp med vilket beslut som passar mig bäst och vad jag måste skriva i ansökan för att dom inte ska begära mera uppgifter utan kunna gå vidare direkt. Har pratat med kommunen och hans parkering är ett svartbygge. Han har rätt att bygga hur mycket parkering han vill men bara på sin egen tomt sen behövs bygglov vilket han saknar. Jag söker hjälp tips och råd om hur man ska hantera detta vilket jag tacksamt fått. Å ingen tvingar dig att följa tråden :\
Tycker inte det är rätt att att lägga ut bilder som pekar ut min granne då det finns många i närheten som kanske inte vet att han är som han är. Skulle själv bli fly förbannad om någon gjorde så mot mig då detta är grannen och jag som är i tvist. Har erbjudit en annan på denna tråd att maila bilder då han va nyfiken. Då många verkar intresserade av hur detta slutar så kommer jag hålla dem uppdaterade under resans gång...
Jag tycker det är väldigt klokt av TS att samla info, iaktta, kontakta myndigheter i godan ro osv för att bygga upp en hög med tvivelröjande information. Att besinningslöst agera direkt på något sätt kan ju ofta betyda att myndighetskontakter plötsligt måste till akut istället.
Om man nu skall se detta som en strid så i alla strider vinner i slutändan den som studerat sin fiende mest. Jag vet att jag skrev att grannen behövde ett redigt kok stryk och det tycker jag fortfarande, men det kan också för mig betyda att slå till med stämning, skadeståndsanspråk, kronofogde osv. vilket oftast är bättre lösningar långsiktigt så klart...
Om man nu skall se detta som en strid så i alla strider vinner i slutändan den som studerat sin fiende mest. Jag vet att jag skrev att grannen behövde ett redigt kok stryk och det tycker jag fortfarande, men det kan också för mig betyda att slå till med stämning, skadeståndsanspråk, kronofogde osv. vilket oftast är bättre lösningar långsiktigt så klart...
Flikar in med ett litet Forumtips till Jobbigt: Prova att använda "Citera" istället för "Svara", så flikas inlägget på den du svarar in i ditt inlägg. Ibland kan det vara lite svårt att direkt snappa upp vems inlägg du svarar på.
Jag lider verkligen med dig 
Eftersom vi lever i ett rättsamhälle så är den enda vägen i liknande fall det är att kontakta våra myndigheter som kommun polis, kronofogden mm, Dessa har till sin uppgift att se till att våra lagar efterföljs.
Men, se upp så din granne inte redan mutat någon i den kommunala ledningen.
Polisanmälan = din offentliga protest mot intrång och skadegörelse.
Polisanmälan är ungefär som när man bestrider en faktura. Även om polisen tyvärr lägger ner fallet snabbt, men stå på dig om du har rätt.
Därefter kan du förhandla med grannen om den kan acceptera hur du återställer marken efter intrång och skadegörelse.
Alla kostnader du drabbas av blir ett civilrättsligt mål då förövaren är din granne..
Om inte får rättsväsendet ta hand om grannen.
Ansök om handräckningen hos Kronofogden vilket ger dig utrymme civilrättsligt, och kriminalmässigt, att kunna kräva ut skadestånd av grannen
Förenklad handräckning = din snabbaste enklaste metod att få bort annans egendom från din mark
Rättsväsendet är starkare än du själva kan åstadkomma. Luta dig tillbaka å iaktta / njut av hur rättsväsendet väljer att skapa jämnvikt.
Odla dina personliga kontakter med polis och tjänstemän i kommunen innan du agerar - man tjänar på att ha dem välvilligt inställda.
Beklagar djupt det du får gå igenom.

Eftersom vi lever i ett rättsamhälle så är den enda vägen i liknande fall det är att kontakta våra myndigheter som kommun polis, kronofogden mm, Dessa har till sin uppgift att se till att våra lagar efterföljs.
Men, se upp så din granne inte redan mutat någon i den kommunala ledningen.
Polisanmälan = din offentliga protest mot intrång och skadegörelse.
Polisanmälan är ungefär som när man bestrider en faktura. Även om polisen tyvärr lägger ner fallet snabbt, men stå på dig om du har rätt.
Därefter kan du förhandla med grannen om den kan acceptera hur du återställer marken efter intrång och skadegörelse.
Alla kostnader du drabbas av blir ett civilrättsligt mål då förövaren är din granne..
Om inte får rättsväsendet ta hand om grannen.
Ansök om handräckningen hos Kronofogden vilket ger dig utrymme civilrättsligt, och kriminalmässigt, att kunna kräva ut skadestånd av grannen
Förenklad handräckning = din snabbaste enklaste metod att få bort annans egendom från din mark
Rättsväsendet är starkare än du själva kan åstadkomma. Luta dig tillbaka å iaktta / njut av hur rättsväsendet väljer att skapa jämnvikt.
Odla dina personliga kontakter med polis och tjänstemän i kommunen innan du agerar - man tjänar på att ha dem välvilligt inställda.
Beklagar djupt det du får gå igenom.
Redigerat:
Jag har full förståelse för att inte vilja lägga upp bilder som kan känna igen platsen ifråga. Men att lägga upp en bild på en tomtgränspinne avslöjar väl varken dig själv eller din granne?MaxPax skrev:Jag tycker det är väldigt klokt av TS att samla info, iaktta, kontakta myndigheter i godan ro osv för att bygga upp en hög med tvivelröjande information. Att besinningslöst agera direkt på något sätt kan ju ofta betyda att myndighetskontakter plötsligt måste till akut istället.
Att du vill skydda din granne genom att inte låta andra runt omkring få veta hur han här har jag någon förståelse för måste jag säga, varför tycker du det är viktigt att skydda din granne på det viset? Du skulle bli fly förbannad säger du om någon gjorde så mot dig, jo visst, men det är ju det som är hela grejen, du är ju redan fly förbannad för det din granne gör dig. Tänk om han börjar göra likadant mot någon annan som inte vet hur han är, och så har du inte sagt något till dina grannar så de vet!?