Huvudsaken är att du så småningom berättar hur det gick.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
...och att du tog med hårdhandskarna!

Annars är både lantmäteri och sådana här trådar meningslösa...

;)

• Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Haha ja ska jag vara ärlig så är jag faktiskt riktigt sugen på att få honom att brusa upp och bli otrevlig igen så jag bara kan vända mig om och gå och skicka alla papper vidare å se hans min då för han har ändå fått en chans att lösa det på ett vänskapligt sätt ;)

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Reta honom inte för mycket så du/ni blir skadade bara.
Vore ju synd att behöva besöka sjukhus nu när det är bra väder. :)

Som jag förstår det så verkar alla parter utom grannen vara överens om att ni har rätt vilket borde det göra det enklare att driva ärendet den officiella vägen om grannen fortsätter krångla.

Jag kanske har missat det eftersom tråden blivit rätt lång, men har grannen några som helst sakliga skäl till att ha tagit en del av er mark i anspråk? Ryms inte parkeringen på hans tomt eller måste han använda er tomt för att ta sig in på sin egen mark? Och finns det något annat utom någon belysningsstolpe på er tomt som inte enkelt går att ta bort och inte innebär någon stort problem eller ekonomisk förlust för grannen om man då räknar bort det han lagt ner för att fixa parkeringen på er tomt?

Ja det är intressant att försöka förstå *varför* grannen verkar tycka att gränser inte spelar någon roll. Han brusar upp och säger något otrevligt - men finns det några argument bakom?

Sedan tänker jag att om det är svårt att stå där på plats och diskutera så kan man ju kommunicera skriftligen i stället. Och då menar jag inte överdrivet formellt utan på en enkel och icke-konfrontatorisk nivå.

Sa lantmäteriet något om hur de tänkte fördela kostnaderna nu när det stod klart att du hade rätt?
Vet du något om när grannen anlade parkeringen på den tomt som nu är din? Även om han rimligen måste bort från din tomt och på lämpligt sätt återställa marken har jag lite svårt att tänka mig att du skulle kunna få ersättning för träd som tagits bort innan du var på husvisning.

Nja vet inte när han började bygga sin parkering bara att den blivit större under tiden som jag bott här och träden fälldes för inte allt för länge sen kom hem när han hade fällt dom precis så jag har kört på när han står med motorsågen i handen vid träden. Det va därför jag tog ut lantmäteriet för att han ska förstå vart gränsen går exakt.

Ja du det är en gåta men tror att det är för att jag kommit på honom att han tar ner mina träd och bygger parkering på min mark och nu så måste det åtgärdas så han får lite panik när han inte kommer få plats med allt skit han har på tomten ;)

Egentligen ganska enkelt.

Du får ju som nämnts tidigare i tråden inte göra vad som och hur som på det han byggt på din tomt. Men eftersom han nu har besittningsrätt på delar av din tomt är det inte mer än rätt att han betalar hyra för den ytan. Dessutom så kan du ju lägga med kostnader för ex nedtagning av träd. osv.

Vill han inte betala så får han helt enkelt säga upp avtalet och sluta använda din tomt.

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Polisanmäl den jobbige grannen för egenmäktigt förfarande och begär handräckning från kronofogden så anlitar kronofogden någon på hans bekostnad som återställer området.

;)

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstår det har han inte byggt något på tomten, bara gjort viss markberedning, en grusad P-plats. Därmed är det inget bekymmer.

Dennis_Larsson:

Hur kom besittningsrätt och avtal in i bilden.

Exakt det jag ska göra om han fortsätter att vägra och vara otrevlig :)

Ja för något avtal har han inte så..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.