Intressant tråd det här. Får man gissa, förre husägaren har vid konvertering till fjärrvärme säkrat ner huset till 16 A för att få billigare elabonnemang, men ev. övertygat elfirman som gjorde färdiganmälan om detta till kraftbolaget åt honnom, att han redan gjort detta själv.(bytt säkringarna) så han garderade sig mot överuttag genom att behålla sina 25-or..

Tripod Tripod skrev:
Jag tror nog det handlade om nyanslutningsavgifter som kan vara samma inom vissa intervall på säkringen.
Göteborg.

Enhetstaxa för "fasta avgiften" för egnahem, max 3 x 63A. Finns ingen orsak att säkra ner där.

Olika anslutningsavgift för "kabeln" om man vill få installerat 16-40A eller 40-63A.

Jag gissar att man har den realistiska synen att om någon har en elspis som drar hög ström så kokar kaffet upp snabbare, och stängs snabbt av. Grannen kokar inte sitt kaffe EXAKT samtidigt...

S Soltorp40 skrev:
Göteborg.

Enhetstaxa för "fasta avgiften" för egnahem, max 3 x 63A. Finns ingen orsak att säkra ner där.

Olika anslutningsavgift för "kabeln" om man vill få installerat 16-40A eller 40-63A.

Jag gissar att man har den realistiska synen att om någon har en elspis som drar hög ström så kokar kaffet upp snabbare, och stängs snabbt av. Grannen kokar inte sitt kaffe EXAKT samtidigt...
Ganska bra trådlyft, 9 år sedan senaste inlägget......;)

Hur gick det för dig trådstartaren? Jag har 1fas men elektrikern upptäckte idag att i elskåpet är det 3fas. Vad gör man????

Mikael_L
P Peter Eriksson7067 skrev:
Hur gick det för dig trådstartaren? Jag har 1fas men elektrikern upptäckte idag att i elskåpet är det 3fas. Vad gör man????
Bor du i lägenhet då?
Börja med att kolla vilka tariffer din nätägare har.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bor du i lägenhet då?
Börja med att kolla vilka tariffer din nätägare har.
detta gällen en liten gammal stuga i en stugby.

Mikael_L
OK, det är lite ovanligt med enfasmatningar till fristående hus och stugor, men det fanns, framförallt förr.

I dina kläder skulle jag först kolla vad jag betalar i säkringstariff och sen på nätbolagets hemsida vad 3x16A kostar.
Är det samma är det väl bara att anmäla att det är 3x16A.

Sen kan man ju även kolla ifall det verkligen är trefas, inte bara en mätarravla för trefas med endast endast genom.

• Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, det är lite ovanligt med enfasmatningar till fristående hus och stugor, men det fanns, framförallt förr.

I dina kläder skulle jag först kolla vad jag betalar i säkringstariff och sen på nätbolagets hemsida vad 3x16A kostar.
Är det samma är det väl bara att anmäla att det är 3x16A.

Sen kan man ju även kolla ifall det verkligen är trefas, inte bara en mätarravla för trefas med endast endast genom.
Tack. På fakturan står det att jag betalar för Enkel1 x 20A

I imported_Tessan skrev:
Men mitt elbolag tror ju att jag redan har 16A, känns onödigt att anlita en elektriker då om man kan göra det själv.
Byt säkringarna till 16A, skulle nätägaren mot förmodan kolla vad du har för passdelar så har du naturligtvis aldrig kollat, bara konstaterat att du har rätt säkringar. Jag tror inte någon kommer att slänga dig i fängelse.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Prata med elektrikern ? Om det behövs sätter han i nya passkontakter och gör en anmälan till nätbolaget, sedan är saken ur världen. Det tar honom tio minuter samt lika länge på kontoret med anmälan.

Fairlane
Tråden är från 2010. Jag tycker det är vettigast att hålla diskussionen i en tråd, lämpligen denna

Fairlane Fairlane skrev:
Tråden är från 2010. Jag tycker det är vettigast att hålla diskussionen i en tråd, lämpligen denna
Ja, det är min tråd, men jag ville veta hur trådstartaren i från 2010 tog itu med problemet!

Fairlane
Ja, det är min tråd, men jag ville veta hur trådstartaren i från 2010 tog itu med problemet!
Jo jag förstår det, men när man lyfter en så gammal tråd, som egentligen inte ens hanterar samma fråga, så kommer folk försöka lösa TS ursprungsproblem, som förhoppningsvis inte är aktuellt.

Skillnaden mellan de två situationerna är att i denna tråd så hade TS redan trefas, men det var för hög huvudsäkring, medan i ditt fall så är det inte klargjort än om det är enfas eller trefas du faktiskt har. Det vi vet är att det varit trefas och att en elektriker nu säger att det är trefas, men vi vet inte om det helt stämmer. Kanske stämmer det, kanske har han missuppfattat. Kanske har man bytt i matade ände, men du fortfarande bara använder en fas. Jag skulle börja med att ta reda på det, men du gör som du vill.

Vilket problem? 1. Du gör inget och sparar några hundra per år. 2 Du anlitar elektriker så att anläggningen överensstämmer med fakturan, vilket riskerar att huvudsäkringarna går, du kanske behöver 25 ampere, vad vet jag. Eller nummer 3 du ringer upp ditt elbolag så att dom kan ändra i uppgifterna så att du betalar rätt vid nästa faktura, som någon sa det är inte så att du kommer hamna i fängelse, i värsta fall så kanske du får betala en schablon avgift, men det rör sig om Max ett par tusen beroende på hur länge du har haft stugan.

• Gilla
Peter Eriksson7067
  • Laddar…
Fairlane
HeineA HeineA skrev:
Vilket problem? 1. Du gör inget och sparar några hundra per år. 2 Du anlitar elektriker så att anläggningen överensstämmer med fakturan, vilket riskerar att huvudsäkringarna går, du kanske behöver 25 ampere, vad vet jag. Eller nummer 3 du ringer upp ditt elbolag så att dom kan ändra i uppgifterna så att du betalar rätt vid nästa faktura, som någon sa det är inte så att du kommer hamna i fängelse, i värsta fall så kanske du får betala en schablon avgift, men det rör sig om Max ett par tusen beroende på hur länge du har haft stugan.
Nja,
Här är dilemmat med att lyfta en gammal tråd. Det är olika personer och troligen helt olika problematik också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.