mlkjhr skrev:
Precis, jag skulle tro att man har ryggen fri om man har rätt säkring men fel passdel.
Jag börjar med att byta säkringar.

Rikard Ågren skrev:
Minns att det i nån tråd för ett tag sedan kom fram att i nåt område betalade man samma avgift från 16 till 63A. Hittar dock inte nu.
Jag tror nog det handlade om nyanslutningsavgifter som kan vara samma inom vissa intervall på säkringen.

imported_Tessan skrev:
Ja, det måste ha varit en prao-elev :S

Mina huvudsäkringar, tre till antalet sitter under elmätaren.

Vet någon varför vi har 25 A när vi inte förbrukar mer än max 6000 kWh per år? Kan väl inte finnas någon mening med det?
Nätbolaget brukar normalt säkra ner till 16A när fjärrvärme installeras. Så görs det iallafall i vårt område. Det kan vara så att det ändrades i deras system men missades att göras ute på plats. Kolla med nätbolaget om det i deras system skedde nån säkringsändring när FjV installerades.

Olika nätbolag har sannolikt gett olika direktiv till dem som bytt mätarna om vad de ska kontrollera hos kunden tex säkringssorlek, olovlig kraftavledning osv.

Jag skulle se till ordna upp detta för att inte riskera att nätbolaget kräver in staffavgifter för detta.

och som ni skriver...det brukar räcka med 16A när man har fjärrvärme

klaskarlsson skrev:
Det kan inte kosta mkt att komma ut och byta - och du kanske t.o.m har ngt annat småjobb som denne kan ta samtidigt så transportkostnaden delas upp på flera projekt ?
Vad betyder "inte kosta mkt" för en elektriker? Jag skulle kunna tänka mig att betala högst 50 kr för ett sånt här jobb. Men jag misstänker att en elektriker vill ha minst 1000 kr.

Tony2 skrev:
Vad betyder "inte kosta mkt" för en elektriker? Jag skulle kunna tänka mig att betala högst 50 kr för ett sånt här jobb. Men jag misstänker att en elektriker vill ha minst 1000 kr.
Det är ju framför allt transporten som kostar i det fallet. Själva jobbet blir nästan försumbart.

Fluidistor skrev:
Och som någon i tidigare inlägg nämnde. Dra åt passdelarna lagom hårt. Ta en titt på den där lilla gängan och fundera på hur hårt du kan dra. För du vill INTE dra av den. DÅ blir det krångligt. Om det händer och säkringarna sitter före HB så måste en elektriker begära servis brytning av elbolaget.
Tänkte bara nämna det här efter som jag själv just fick fixa detta efter att en påhittig person skruvat med passdelarna själv och dragit av en gänga.
Skulle jag ringa kraftbolaget och säga att jag ville få bruten strömmen till ett mätarskåp för att byta en trasig passdel så hade de förmodligen skrattat mig i örat för att sen slänga på luren :D

Trasig passdel byter man med en speciell passdelsnyckel. Alternativt en tång (förslagsvis isolerad)

disclaimer: Föreslår inte att någon annan ska göra så här, ström är farligt!

Varför krångla, ring din nätägare och kräv att de byter till rätt om det är detta du vill så blir problemet löst. Du är säker att det är mätarsäkringen du kollar så det inte sitter servissäkring före, är det vid mätaren du kollar nu? Servissäkring kan även sitta före mätaren och denna kan vara både 25 och 35 men det är mätarsäkringarna du betalat för.

Tony2 skrev:
Då är du inte realistisk !
1000 kr eller strax därunder får nog betecknas som billigt - om inte elektrikern är i området för annat jobb ändå...Det var ju därför jag föreslog att man skall ta det då man ändå behöver annat gjort...

Men vänd på det: Om man nu är osäker och inte van vid el och inte har ngn utbildning/kunskap: Ställ ca 1000 kr mot att dö eller bränna bort fingrarna/handen !

Har man vana så kan man väl göra det själv, även om jag inte vill uppmana ngn att göra det !

/K

:x:x

Föreslå INTE att någon skall pilla i mätarskåpet! Vad tror ni händer om TS kortsluter servisen och det uppstår en ljusbåge på 1000 A??

Syntetkläder insmälta i huden är ingen vacker syn. SKÄRPNING!!

Börja med att byta till 16 A säkringar och kör så en månad. Fungerar det utan att säkringarna går så ring en elektriker sen. Skruva inte själv om du känner dig osäker. Det tar en elektriker några få minuter att göra det korrekt så det kostar inte så mycket om du inte bor långt från civilisationen, men då du nämner fjärrvärme är det väl knappast en stuga i bergen det är frågan om.

Mikael_L
Ja har ni ändå en elektriker på väg dit för något annat jobb i närtid så ...

Glöm inte att säga till han att ta med sig 3 st 16A passdelar bara ... ;)
(Det borde i princip ligga skramlades i västen på alla elektriker, men man vet aldrig)

mycke_nu skrev:
:x Vad tror ni händer om TS kortsluter servisen och det uppstår en ljusbåge på 1000 A??
Jag har svårt att se vad man ska man göra för att det ska hända? Gängorna i hålet är ju oanslutna om man brutit huvudsäkringen. Sticka in en lång skruvmejsel i hålet efter att man tagit bort passdelen kanske? Eller sticka in ena änden på en sax?

Förresten skulle jag inte ens betala 50 kr för att få jobbet gjort. Jag skulle vilja göra det själv med en tång för spänningens skull. :D

Rrrrr skrev:
Skulle jag ringa kraftbolaget och säga att jag ville få bruten strömmen till ett mätarskåp för att byta en trasig passdel så hade de förmodligen skrattat mig i örat för att sen slänga på luren :D

Trasig passdel byter man med en speciell passdelsnyckel. Alternativt en tång (förslagsvis isolerad)

disclaimer: Föreslår inte att någon annan ska göra så här, ström är farligt!
Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va?
Är gängan avdragen på passdelen så hjälper det inte med vare sej tång eller passdelsnyckel för trasig keramik.

Tony2 skrev:
Jag har svårt att se vad man ska man göra för att det ska hända? Gängorna i hålet är ju oanslutna om man brutit huvudsäkringen. Sticka in en lång skruvmejsel i hålet efter att man tagit bort passdelen kanske? Eller sticka in ena änden på en sax?

Förresten skulle jag inte ens betala 50 kr för att få jobbet gjort. Jag skulle vilja göra det själv med en tång för spänningens skull. :D
Det kan hända är att man försöker lossa passdelen med en spetstång och den går sönder. Man blir lite stressad och lyfter på kåpan, helt plötsligt finns det ALLA möjligheter att fördärva resten av livet..

Tony2 skrev:

Finns ingen anledning att vara för styv i korken i dessa fall, måhända har du erfarenhet och kunskap att undvika farorna men många som läser här har det definitivt inte.
Ett av få ställen där en hempulare kan ställa till det lite mer är just här i botten på en mätarsäkring som kanske inte kan (ska inte kunna numera) göras spänningslös.

Jag känner själv till ett fall där en erfaren och kompetent montör felsökte hos en kund med fasfel i gruppcentralen. Mätarsäkringarna var hela och han spänningsprovade i säkringshållaren med en korrekt provare (Duspol), problemet var att porslinet i hållaren spruckit så när spetsen trycktes in kom skenan i kontakt med plåten i botten av skåpet.

Trots att servissäkringen endast var på 50A uppstod en klen och relativt långvarig ljusbåge som brände höger underarms insida, kortärmad tröja och känslig tunn hud där. Han hade besvär av skadan under ganska lång tid, så visst kan olyckor hända även vid anläggningar som verkar beskedliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.