82 644 läst ·
75 svar
83k läst
75 svar
HJÄLP! Har 25 A som huvudsäkring men betalar för 16 A prislista!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har hört att det ibland säkras upp tillfälligt av tex hantverkare som har någon apparat som drar multum (och inte har lust att gå den officella krångliga vägen), sen har det kanske inte säkrats tillbaka...imported_Tessan skrev:
(bara ett exempel som jag hört)
Tack tio_Pepe och Snailman. Jaja, har beställt grejor så snart blir det till att byta =)
Det har påpekats i tidigare inlägg, men tål att förtydligas:
När man byter passdelar så gör man det MED SPÄNNING PÅ!!!
Den går INTE att stänga av själv.
Elbolagets ledning går normalt direkt till säkringarna.
Huvudbrytare och elmätare kommer efter säkringarna.
Stoppa INTE in nåt finger eller mejsel och pilla med passdelarna, tänk på att det du nu pillar med är osäkrat. (Ja, det sitter ju en servissäkring vid nån transformator nånstans av okänd sort). Du kan få mycket hög ström genom kroppen och det kan bli överslag och ljusbågar och smält metall och elände.
Med det sagt så vet jag att vissa hantverkare förr i tiden täljde till en träpinne och använde som passdelsnyckel och tryckte in i passdelen för att byta den tillfälligt när de använde större elverktyg.
När man byter passdelar så gör man det MED SPÄNNING PÅ!!!
Den går INTE att stänga av själv.
Elbolagets ledning går normalt direkt till säkringarna.
Huvudbrytare och elmätare kommer efter säkringarna.
Stoppa INTE in nåt finger eller mejsel och pilla med passdelarna, tänk på att det du nu pillar med är osäkrat. (Ja, det sitter ju en servissäkring vid nån transformator nånstans av okänd sort). Du kan få mycket hög ström genom kroppen och det kan bli överslag och ljusbågar och smält metall och elände.
Med det sagt så vet jag att vissa hantverkare förr i tiden täljde till en träpinne och använde som passdelsnyckel och tryckte in i passdelen för att byta den tillfälligt när de använde större elverktyg.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Minns att det i nån tråd för ett tag sedan kom fram att i nåt område betalade man samma avgift från 16 till 63A. Hittar dock inte nu.
Men hon har ju informerat dem! Och de verkade reagera ganska ljummet.-MH- skrev:
Om nätbolaget ålägger henne att ordna det så får hon lov att engagera en elektriker.
Och tro inte att de glömt, bara för att du inte hört något på ett par dagar. Det ärendet ligger nog och jäser i en pappershög och poppar upp om några månader eller år.
Redigerat:
Jag skulle också ....-MH- skrev:
... se till att dom blev bytta på något mystiskt vis... eller tja... bytta och bytta... det har nog alltid varit sådär... Och det är ju inte lätt att hålla reda på alla ampere hit och dit .. :S
Med TS effektbehov finns det ju absolut ingen anledning att fuska på något vis.
Lika bra att ordna till och få det ur vägen så snabbt som möjligt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om du byter själv; tänk på att bryta spänningen till huset med huvudbrytaren (så att du inte skruvar ut huvudsäkringarna med last på) , skruva åt både bottenplatta och säkring lagom/ganska hårt (så att det inte kan glappa).
//Patrik
//Patrik
Och som någon i tidigare inlägg nämnde. Dra åt passdelarna lagom hårt. Ta en titt på den där lilla gängan och fundera på hur hårt du kan dra. För du vill INTE dra av den. DÅ blir det krångligt. Om det händer och säkringarna sitter före HB så måste en elektriker begära servis brytning av elbolaget.
Tänkte bara nämna det här efter som jag själv just fick fixa detta efter att en påhittig person skruvat med passdelarna själv och dragit av en gänga.
Tänkte bara nämna det här efter som jag själv just fick fixa detta efter att en påhittig person skruvat med passdelarna själv och dragit av en gänga.
Tack för alla svar. Vad glad jag blir över att så många är så engagerade!! Jag får se om jag vågar mig på att byta själv, annars får jag ringa min elektriker jag brukar anlita.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Nu vet jag inte om du är säkrare än vad det låter på elområdet - men om du dessutom har en elektriker som du har anlitat då och då så ring honom/henne !!imported_Tessan skrev:
Det är tre st faser, 400 V spänning i elskåpet - och om du byter passdelen till propparna så har du ett par mm mellan de strömförande polerna. Med rätt verktyg är det inte så svårt- men har man inte gjort det förut och/elelr känner sig osäker så anlita någon !
Pillar man fel på något sätt så kan man dö av dessa spänningar&strömmar !
Det kan inte kosta mkt att komma ut och byta - och du kanske t.o.m har ngt annat småjobb som denne kan ta samtidigt så transportkostnaden delas upp på flera projekt ?
/K
Precis, jag skulle tro att man har ryggen fri om man har rätt säkring men fel passdel.tio_Pepe skrev: