Mikael_L skrev:
Ja det tycker jag är lämpligt. Det ger dig en liten liten chans att upptäcka tidigt ifall 16A skulle vara för lågt.
Dessutom kan elbolagen antagligen idag, med de fjärravlästa mätarna, kontrollera momentanlast, så byter du till 16A så ser inget onormalt ut ifall dom börjat bevaka ditt abonnemang.

Vi hoppas på det.
Det var ju jag som tog kontakt med mitt elbolag och de svarade med att om vi hade annat än 16 A borde elektrikern upptäckt detta när han bytte elmätaren till fjärravläst.

Förre ägaren "bytte upp sig" själv? Undrar om det märks av elbolaget på deras utrustning.

Lär ju bli dyrt och jobbigt om det upptäcks förstås.

-MH- skrev:
Förre ägaren "bytte upp sig" själv? Undrar om det märks av elbolaget på deras utrustning.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?? Jag har av en slump upptäckt detta och kommer åtgärda det så fort som möjligt igen.

-MH- skrev:

Sorry, fattar visst, förlåt :)

Mikael_L
imported_Tessan skrev:
Det var ju jag som tog kontakt med mitt elbolag och de svarade med att om vi hade annat än 16 A borde elektrikern upptäckt detta när han bytte elmätaren till fjärravläst.
Dom där prao-eleverna?
Det var inte många elekriker som bytte mätare, det var mest extra projektanställd outbildad arbetskraft som fick lära sig en enda sak, hur man skruvar ur och sen i 11 st skruvar.
Men dom kan givetvis blivit instruerade att kontrollera huvudsäkring och lite annat.

Men elbolagets svar tyder ju på att dom släppt frågan för sin del.

Det it-snubben skriver måste väl däremot kollas upp.
Normalt (skriver jag utan egentligen veta vad som är normalt :O) sitter huvudsäkringarna bredvid elmätaren, men det finns nog andra sätt.

Mikael_L skrev:
Dom där prao-eleverna?
Det var inte många elekriker som bytte mätare, det var mest extra projektanställd outbildad arbetskraft som fick lära sig en enda sak, hur man skruvar ur och sen i 11 st skruvar.
Men dom kan givetvis blivit instruerade att kontrollera huvudsäkring och lite annat.

Men elbolagets svar tyder ju på att dom släppt frågan för sin del.

Det it-snubben skriver måste väl däremot kollas upp.
Normalt (skriver jag utan egentligen veta vad som är normalt :O) sitter huvudsäkringarna bredvid elmätaren, men det finns nog andra sätt.
Ja, det måste ha varit en prao-elev :S

Mina huvudsäkringar, tre till antalet sitter under elmätaren.

Vet någon varför vi har 25 A när vi inte förbrukar mer än max 6000 kWh per år? Kan väl inte finnas någon mening med det?

Snailman
Ren juridiskt så har man en högre fast avgift för 25A jämfört med 16A, så om de skulle upptäcka det så skulle de ju kunna begära in skillnaden vad man borde betalat (25A) jämfört med vad man betalat (16A), Så behöver du inte mer än 16A så skulle jag i ditt ställe byta till 16A och slippa eventuella kallduschar i framtiden...

imported_Tessan skrev:
Ja, det måste ha varit en prao-elev :S

Mina huvudsäkringar, tre till antalet sitter under elmätaren.

Vet någon varför vi har 25 A när vi inte förbrukar mer än max 6000 kWh per år? Kan väl inte finnas någon mening med det?
Oj vad jag klyddar!! Jag vet ju inte alls om de säkringarna som sitter utomhus är huvudsäkringarna men de borde ju rimligtvis vara det eller?

imported_Tessan skrev:
16A räcker säkert, om ni nu inte har en spis som drar 20A.

Snailman skrev:
Ren juridiskt så har man en högre fast avgift för 25A jämfört med 16A, så om de skulle upptäcka det så skulle de ju kunna begära in skillnaden vad man borde betalat (25A) jämfört med vad man betalat (16A), Så behöver du inte mer än 16A så skulle jag i ditt ställe byta till 16A och slippa eventuella kallduschar i framtiden...
Varför är det så att man betalar olika avgifter? Jag förbrukar ju samma mängd el.

mycke_nu skrev:
16A räcker säkert, om ni nu inte har en spis som drar 20A.
Vi har en gammal spis som inte har ett vanligt uttag, ska snart kasta ut den för att vi ska renovera köket. Kanske ska jag ta kontakt med elektrikern ändå och be honom komma och titta???

Mikael_L
imported_Tessan skrev:
Oj vad jag klyddar!! Jag vet ju inte alls om de säkringarna som sitter utomhus är huvudsäkringarna men de borde ju rimligtvis vara det eller?
Nu måste iaf jag passa, för jag har inte riktigt koll på detta med servis-säkringar, mätarsäkringar och huvudsäkringar och tariffsäkringar.
Och allt vad dom heter och inte heter, (den sista sorten finns nog t.ex. inte ... tror jag) ...

Men vänta du lite, det häckar jätteduktiga forumister här, som snart kan hjälpa dig med vilka säkringar du ev ska leta efter.

Redigerat:
Snailman
imported_Tessan skrev:
Varför är det så att man betalar olika avgifter? Jag förbrukar ju samma mängd el.
De måste ju dimensionera för den maximala mängd ström som kan tas ut, så om en massa folk har högre säkringar än som behövs så blir det dyrare ledningsnät i onödan...

Mikael_L
imported_Tessan skrev:
Elbolaget måste sätta upp kraftigare och dyrare infrastruktur.
Om det står 100 hus med 20A vardera jämfört med 25A vardera så måste elbolaget byta till en större transformator och grövre ledningar i marken. Kanske också uppgradera nätet på högspänningssidan. Det blir mao dyrt att lova att kunna leverera höga effekter.

För det är ju det som det handlar om. "Köper" du ett 20A abb så lovar ju samtidigt elbolaget att du ska kunna nyttja 20A även då strömförbrukningen i nätet är som värst, kl 7.00 en måndag morgon i -25gr kallt i januari. Och köper du ett 63A abb så ska du kunna ta ut 63 A.

Mikael_L skrev:
Elbolaget måste sätta upp kraftigare och dyrare infrastruktur.
Om det står 100 hus med 20A vardera jämfört med 25A vardera så måste elbolaget byta till en större transformator och grövre ledningar i marken. Kanske också uppgradera nätet på högspänningssidan. Det blir mao dyrt att lova att kunna leverera höga effekter.

För det är ju det som det handlar om. "Köper" du ett 20A abb så lovar ju samtidigt elbolaget att du ska kunna nyttja 20A även då strömförbrukningen i nätet är som värst, kl 7.00 en måndag morgon i -25gr kallt i januari. Och köper du ett 63A abb så ska du kunna ta ut 63 A.
OK! Jag förstår men jag förstår fortfarande inte varför vi har 25 A när vi förbrukar så lite el. Kanske var så från början innan fjärrvärmen kom att det behövdes starkare säkringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.