Vi behöver råd. Har ett badrum på 4 kvm som vi gjort om efter en fuktskada. Vi hade tidigare badkar och valde att inte flytta brunnen för att vi hade golvvärme och var lite osäkra om vi skulle förstöra något och hade inte medel att lägga nytt. Vi använde min far som ska vara bra på badrum. Men det visade sig vara fel coh nu har vi fel på fallet. Undrar om det kan ha något med att vi inte flyttade brunnen att göra? Men nu för att rädda situationen så undrar vi om ni har några råd. Det är inte katastrof, men duschen ligger bredvid toaletten och vattnet rinner in under den. Den lägsta punkten är emellan brunnen och toaletten så det blir bassäng där och om man kör på ett tag så går vattnet vidare ut mot dörren. Min far säger att han kan rädda det hela genom att bara ta bort några plattor och höja upp där det är som lägst och lägga om plattorna bort mot dörren så det blir högre. Vi känner att det låter lite konstigt och vågar inte lita på honom igen. Vad tror ni, hur blir det med tätskiktet då? Vi funderar att enklast kanske är att köpa duschkamin/hörna eller badkar. Eller måste vi göra om hela golvet tro? Tacksam för svar..:(

Thomas59
Tråkigt att höra att det gick snett men sånt händer.

Att inte ha golvbrunnen vid duschen är väl ingen direkt lyckad lösning då ni ju få vatten rinnande över golvet även om ni ha korrekt fall.

Då man gör om våtrum är det ofta lämpligt att man också bilar upp och byter golvbrunnnen och då kunde ni även ha flyttat den. Skälet är att gamla brunnar SKALL bytas och att golvet ofta höjs då man flytspacklar och då måst också brunnen höjas.

Att enbart höja plattorna som din far föreslagit är ingen korrekt lösning. Fukt tränger direkt ner till tätskiktet då ni duschar och vandrar i (det felaktiga) fallets riktning.

Fallet måste således även vara korrekt avseende tätskiktet och det kan man inte ändra i efterhand.

Visserligen rinnner något mer av vattnet åt rätt håll om man bygger upp plattorna med fix men med tanke på att det lutar mot dörren kvarstår ändå risken att fukt vandrar under plattorna längst det felaktiga fallet på tätskiktet, mot dörren och det är ju inte så bra.

Sen är det en annan sak att risken finns att man skadar tätskiktet och man börja ta bort plattor. Med tätskiktsduk är risken mindre än med rollat tätskikt men någon garanti för att man inte skadar tätskiktet går aldrig att ge.

Sen finns ju också risken att din far missat andra saker vad gäller tätskiktet. Har man bristande kunskaper vad gäller flytspackling och hur man rättar till fel kanske man också har dålig koll på hur tätskikt appliceras, brunns och rör manschetter osv. Bara en tanke :cool:

Ska ni göra rätt ska ALLT göras om och det betyder såväl golv som väggar då det knappast går att i efterhand skarva tätskiktet mellan golv och vägg.

Nu är det väl ingen katastrof i sig och det går givetvis att leva med ett felaktigt fall tex om ni sätter in en duschkabin och det är nog den enklaste lösningen. Avloppsöret från duschen till den befintliga golvbrunnen kan ju bli knepigt att få till snyggt/dolt

Tänk dock på att den dagen ni eventuellt säljer bör ni upplysa köparen om bakfallet. Risken är ju då att potentiella köpare räknar med att badrummet måste renoveras i sin helhet och bjuder en läge summa.

I slutänden handlar det väl om huruvida ni orkar göra om allt nu och även ta den kostnaden nu eller om ni kan leva med kompromissen (duschkabinen) och skjuta upp problemet till en ev försäljning.

Tack för ditt svar :).
Anledningen till att vi tyckte det var ok med brunnen var att den ligger så den skulle kommit innanför duschväggen. Så om vi har en hörna som är minst 80x80 så är den inom det området.

Vi har gjort allting annat enligt bokens alla regler. Vi har både tätskiktsduken och rollat tätskikt. Det min man var osäker på var just fallet och plattsättningen, men det övriga vart ju mycket bra och även plattorna. Det är så tråkigt när man gjort allt annat så bra så blir det ändå dåligt. typiskt!

Om man har en duschhörn som är uppbyggd från golvet fast utan golv, vet inte vad de kallas exakt, men är risken om man har en sån att fukten ändå tränger under plattorna ut? Motverkar golvvärmen detta lite? Att det torkar upp en del menar jag?

Håller med Thomas att ni har egentligen bara två val. Antingen göra om o få ett korrekt badrum, då menar även jag både golv och vägg

Eller så får ni leta kompromisser att lösa det funktionellt sålänge men räkna med att badrummet är felkonstruerat och en del vattenskador inte kommer att omfattas via någon försäkring pga felaktigt fall utan ni får ta vattenskaderisken själv.

Hur menar du att ni har både rollat och duk?

Att ni har ett sånt bakfall att det rinner under toaletten och bort mot dörren är verkligen inte särskilt lämpligt men problemen är det som inte syns. Det korrekta fallet skall vara på tätskiktsnivå och inte på ytskiktnivå.

Ett kaklat badrum är konstant blött under plattorna. Våra undersökningar är att efter en dusch så tar det 4-7 månader utan användande för att torka ut skikten under kaklet. Därför är det så viktigt att tätskiktet är korrekt utfört och fallet likaså så att vattnet rinner i rätt riktning

Golvvärme kan hjälpa men ytterst lite

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643

Thomas59
En duschhörna är bätte än inget alls men det varierar beroende på konstruktion hur väl duschhörnan avgränsar vattenspridningen. En duschkabin vore väl kanske bäst.

Nu ska man inte överdriva risken för fuktskador. Är tätskiktet korrekt är det ingen större fara och visst, golvvärmen gör ju sitt till.

Kan ni leva med det så behöver ni nog inte oroa er.Problemen skjuter ni ju liksom framför er till en ev framtida försäljning då dom poppar upp igen.

Hade det varit en hantverkare som gjort jobbet skulle jag dock ha reklamerat men jag kan förstå om ni inte tar i med hårdhandskarna mot din pappa som ju faktiskt var snäll och hjälpte till.

EDIT: Såg nu då jag rättade ett stavfel Kinglolles kommentar om troligt bortfall av försäkringsskydd vilket är helt riktigt. Risken för fuktskador bör dock inte vara så stor om ni avgränsar duschutrymmet helst då med en duschkabin. Fukt har en otrolig fömåga att vandra under plattorna och som Kinglolle mycket riktigt påpekar så är blir det i stort sett aldrig torrt under plattor som utsätts för regelbunden vattenbegjutning.

Att tro att ytskiktet på något sätt är "vattentätt" är en vanlig missuppfattning som tex din pappa verkar lida av :o)

Redigerat:
Thomas Lundquist
Sätt i en duschkabin med avloppsrör anslutet till brunnen. Allt annat känns lite väl chansartat enligt din beskrivning, om ni inte gör om allt.

Tack så mycket allihop för all info. Det lutar ju åt en duschkabin, men det känns som en jättekoloss inne i ett så litet badrum, men vad gör man.

Tänker på om det är någon som vet, hur mycket vatten är det egentligen som sipprar igenom eller hur lång tid tar det från att jag spillt vatten till att det börjar tränga ned?

det sipprar inte igenom, det är fästmassan (fixet) som blir blött och suger åt sig så att efter ett tag så är det fuktigt under hela golvet
Det tar inte mer än någon minut förens vattnet har blött ner fixet

Thomas Lundquist
angelicamartell skrev:
Tack så mycket allihop för all info. Det lutar ju åt en duschkabin, men det känns som en jättekoloss inne i ett så litet badrum, men vad gör man.

Tänker på om det är någon som vet, hur mycket vatten är det egentligen som sipprar igenom eller hur lång tid tar det från att jag spillt vatten till att det börjar tränga ned?
Det som jag tycker är mest oroande är det vatten som rinner in under muggen.

Om den som fuktspärrat inte varit på tårna innan så kanske han även bommar ett hundraprocentigt tätskikt till toaavloppet då det inte "ska" rinna vatten konstant där.

Thomas Lundquist skrev:
Det som jag tycker är mest oroande är det vatten som rinner in under muggen.

Om den som fuktspärrat inte varit på tårna innan så kanske han även bommar ett hundraprocentigt tätskikt till toaavloppet då det inte "ska" rinna vatten konstant där.
Håller med, missade eller klantigt monterade manschetter mm hade oroat mig mest....

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

Har under dagen testat att hälla ut vatten och se vad som händer. Just i nuläget har vi inte någon duschvägg eller dyligt för att hålla inne vattnet. Den plats som ligger ca 20 cm från brunnen mellan duschen och toaletten är den lägsta punkten. Så när vi duschar rinner vattnet dit och om man inte fortsätter hälla vatten så rinner det mesta bort, men när man duschar vidare så blir det ett tryck som gör att vattnet åker vidare in under toaletten och sen vidare mot dörren, letar sig i fogarna.Skulle det även ske under kaklet är min fråga om man hade vattnet inuti en duschhörna som kabin fast utan golv? Eller skulle då själva fuktskadan ev bli där den lägsta punkten är? Det är väl vad jag gissar. Om man nu skulle torka torrt där efter varje gång skulle det då kunna funka bra eller vad tror ni?
Det är min gubbe som gjort allt annat förutom plattor och avrinningen och han gör inget fel hehe.. :) men han är extremt petig.

Men läste här på forumet att det räckte att ta bort golvet och första raden kakel, om man nu skulle göra om?

Thomas59
Vatten kan ju med lite tryck rinna en bit åt fel håll ÄVEN om fallet är korrekt.

Ja, vattnet letar sig ned under plattorna i duchen och följer sen det felaktiga fallet. Inga mängder kanske men tilläckligt för att på sikt kunna orsaka skada om vattet når en punkt utan tätskikt eller en felaktigt anbringad rörmanchett t.ex.

Att vatten bli stående i en "lokal svacka" i golvet, under plattorna, ger i sig inga fuktskador om tätskiktet är korrekt, inte ens på sikt. Vad som kan hända är att risken för mögeltillväxt ökar eller att det blir unken doft från golvet. Vattnet som blir stående är ju inte rent då det kommer från duschen.

Att torka torrt hjälper nog endast i begänsad omfattning då vattnet tränger ner under plattorna tämligen direkt. Dock ser det väl trevligare ut om man torkar.

Angående att bara göra om golvet så har du nog antingen läst fel eller missuppfattat svaret du läste. Det är inte ett vedertaget eller godkänt tillvägagångssätt. Gör om (ALLT), gör rätt är det som gäller om du inte kompromissar med en duschkabin.

Är det tätskiktsfolie så KAN det ju gå att plocka nedre raden kakel utan att förstöra tätskiktet
golvet är ju bara att riva upp så det tätskiktet kvittar det ju med, om man tar hela golvet

nino skrev:
Är det tätskiktsfolie så KAN det ju gå att plocka nedre raden kakel utan att förstöra tätskiktet
golvet är ju bara att riva upp så det tätskiktet kvittar det ju med, om man tar hela golvet
Ja om det är folie men eftersom TS skriver att det är gjort enligt konstens alla regler med både rollat och folie är jag inte säker på konstruktionen. Dessutom gäller det att ha rätt handlag för att först inte skada tätskiktet och sedan skarva ihop på ett sätt som ger ett korrekt skydd

Förlåt min fördomsfullhet men är inte helt övertygad att de som misslyckas med fallet har bästa förutsättning o förmåga att få till detta. Men alla kan göra misstag, bara jag som är en nitisk jävel ;)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

haha du har så rätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.