Haha 500-1000 % :)

Mrs Strawberry skrev:
Hej!
jag är nybliven husägare och dessa är mina elrelaterade bekymmer...
Det verkar som hela, eller i alla fall diskmaskin och vattenkokare ligger på samma grupp( säkring). Vanligtvis brukar diskmaskin få en egen säkring. Går att åtgärda i efterhand, men det krävs en kabel från elcentral till diskmaskinsuttaget.

Ang. bubbelbadkar så är jag dålig på hur dessa funkar, kanske kan ev. återförsäljare vara behjälplig?

Ang. kökslampan så kan det vara hur enkelt som helst eller hur svårt som helst. Det beror på hur den infällda installationen är utförd. Så här kan nog bara en elektriker svara.

Ang. spottarna på bjälkarna så ska en elektriker koppla ur dem. Ska hålet spacklas igen ska de även kopplas ut i matande ände samt även gärna kablaget dras ur.

Ang. uttag för motorvärmare så beror det ju på om det ska grävas eller inte? Eftersom det rör sig om en "stolpe" så antar jag att det måste till någon form av grävning och gör du denna själv så bör det inte vara så farligt.

MVH
- Styrman_Jansson

Du får ursäkta mitt uttalande, jag kunde inte hålla mig ;)

Ja det borde ju finnas ngn garanti men det kompliceras av att jag köpt det nyrenoverat. Egentligen skulle man ju kontrollerat bubbelbadet innan man köpte det men det gör man ju inte.

Det verkar ju finnas el till badkaret eftersom lampa och bottensystem fungerar. Då är frågan vad som inte funkar för munstyckena. Då får man hitta var avbrottet är.

Man kan kolla om det kommer ström fram till pumpen när man slår på den. Om det finns ström där så kanske det är glapp i någon kontakt där eller så är pumpen trasig. Finns där ingen ström kollar man om det kommer ström ur strömbrytaren. Gör det det så är det problem med kabeln till pumpen. Finns där inte ström så är det problem med strömbrytaren så då mäter man om det kommer in ström till strömbrytaren. Kommer det ström dit så är det strömbrytaren som inte funkar. Kommer det inte ström dit så är det fel på kabeln dit eller på kopplingsplinten som fördelar ström till de olika funktionerna.

I många badkar är strömbrytaren manövrerad via en tryckslang som går från knappen på sargen. Kolla så att inte den lossnat också.

Det är vad jag skulle kollat men nu kommer väl alla elektriker här att tala om vilken idiot jag är, hehe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.