Jag känner flera som har byggt för över 5 millar utanför storstäderna och uppfattar det som vettiga projekt. Den stora skillnaden har varit att tomtpriset har varit avsevärt mycket högre vilket bör säkra en högre substans i bygget samt att närliggande hus har legat i samma prisklass.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
missk79 skrev:
I Oskarshamn går det!

Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok... Men så blev det ju inte riktigt.

Nej, att bygga en Smålandsvilla för 1,5 miljon och landa på totalt 3 miljoner känns inte som ett alternativ... Vi har inga jätteexklusiva grejer i huset, men det är två badrum, bastu och ett runt fönster, i övrigt är det mesta standard
Nu gillar ni säkert runda fönster, men jag har intrycket att det är något som var populärt för 10 år sedan. Dvs, det höjer inte värdet på huset idag.

Jag och min fru var i en liknande situation för ett par år sedan. Efter att ha bott och jobbat söderut i många är så flyttade vi tillbaka norrut och bosatte oss i Ö-vik. Efter att tidigare ha testat på att både renovera och bygga nytt så var det ingen tvekan om att det var ett egenritat nybygge som gällde.
Vi valde att bygga centralt i en liten stad trots att samma hus i en annan stad (tex Umeå) eller på en havstomt hade värderats dubbelt så högt. Vi resonerade så att vi vill bo här länge och vi värdesätter gångavstånd till jobb, skola och familj högre än marknadsvärdet.

I vårt fall byggde vi dock huset själva så det är snarare en utebliven vinst än en ekonomisk förlust vi pratar om, det kan ju självklart påverka. Jag vet faktiskt inte om vi hade fattat samma beslut om vi behövt betala 5 mille för att få ett "5 mille hus".

Jag tycker det verkar helt galet. Ni kanske har råd idag, med 2% ränta, men om du är ärlig mot dig själv, tar bort en lön och ersätter med a-kassa samt 5% ränta, har ni råd då? Alternativt vad får ni för huset den dagen ni MÅSTE sälja.
Jag vet att det är jättetråkigt att vara riskmedveten, men livet blir så mycket enklare...

Kolla man på hemnet så är det ett väldigt dyrt hus ni är på väg att köpa, köp detta hus och lägg in en hel miljon i renovering = perfekt skick nära centrum (?) för 2,7 mkr: http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lansmansangen-oskarshamns-kommun-lansmansgatan-10-6166223

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Om man tänker så skulle ingen i Stockholm ha råd med lgh :) Jag skulle faktiskt fixa ränta på 5% och att sambon tappa jobbet. Men tror inte många har det så här

Vi har bott i ett gammalt hus i fem år och renoverat och renoverat... Nu vill vi ha tid för varandra och familjen, därför nybygge med totalentreprenad. Med lägre driftskostnader kan vi betala mer ränta och även amortera på lånen! Kanske landar det på 4,7 miljoner... Hus i närheten finns till salu för 3–5 miljoner beroende på läge. Det kommer att bli ett fint hus!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Rätt hus på rätt plats.

Vilka är framtida köpare i ditt område? Hur ser trenden ut (ökar området i attraktion, stabilt, eller i fallande attraktion)?

Generellt sett är det väldigt svårt att sälja ett 5 miljoners hus i ett 3 miljoners område. De som har 5 miljoner att lägga vill inte bo bland "3 miljoners familjer". Krasst men sant.

Kolla med mäklare, vad värderas på denna plats? Stor tomt, liten lättskött tomt, garage etc.

Även om ni prompt skall bygga med en viss firma, ta ändå in offerter från andra.

Det finns ingen anledning att stressa, ta det lugnt, det är mycket som står på spel.

Redigerat:
Jag orkar inte leta igenom tråden efter kontantinsats. Fundera på hur ni skulle klara skilsmässa, en lite längre arbetslöshet, långvarig sjukskrivning eller ett svårt sjukt barn (om ni har/planerar barn). Naturligtvis med en långvarigt realistisk ränta: 4-5%.

I övrigt verkar du ju ha bestämt dig. Känns riskerna ovan ok så finns det väl inget som stoppar.

PS. Det är sjukt opraktiskt med runda fönster. Det finns inga gardiner som passar, rullgardin/persienn funkar inte, så sätt det inte på en plats där kvälls/morgonljuset kan tänkas störa.

Hej

Man ska aldrig bygga ett hus för mer än det går att sälja för. Även om livssituationen känns bra och stabilt just nu så kan det ändra sig mycket fort. Olyckor, sjukdom, kärleks problem m.m. som gör att man måste sälja sitt hus. Det kan bli mycket otrevligt om man då har överbelånat sig själv och huset. Har man kontanter och inte risker att sätta sig i en otrevlig skuldsituation så är det tycke och smak som styr enligt mig. Personligen skulle jag inte investera dom pengarna på landsbygden i dag om inte läget är utöver det vanliga. Har själv vänner som skilde sig och fick en restskuld kvar efter hus försäljningen på en ansenlig summa som kommer ger en förstämd vardagen många år framöver för båda.

Lycka till.

//Calle

• Gilla
MRK
  • Laddar…
missk79 skrev:
Vi har bott i ett gammalt hus i fem år och renoverat och renoverat... Nu vill vi ha tid för varandra och familjen, därför nybygge med totalentreprenad. Med lägre driftskostnader kan vi betala mer ränta och även amortera på lånen! Kanske landar det på 4,7 miljoner... Hus i närheten finns till salu för 3–5 miljoner beroende på läge. Det kommer att bli ett fint hus!
Även med totalentreprenad kommer det innebära en massa jobb för er, och tänk på att kalkylen ofta, ofta spricker.

Om ni har en ordentlig kontantinsats och är villiga att prioritera boendet är det väl bara att köra på! Men om ni måste låna en massa pengar och riskerar att stå kvar med lån vid en ev. försäljning tycker jag att ni ska tänka till ordentligt. Klart att ni inte tänker sälja men man vet aldrig och att då tvingas stå kvar med lån (om det ens går att sälja till en rimlig peng) är hemskt!

Vi ska också bygga på landsbygden där priserna är rätt låga men vi har hållit oss i den prisklass där vi (och banken) är rätt säkra på att kunna sälja för samma peng eller lite mer om vi måste. Men som sagt, prioriterar ni boendet, har råd och är införstådda med vad som kan hända om ni måste sälja är det väl bara att köra!

Det är inte enbart risken att förlora jobbet som skall beaktas.

Jag har en kompis som inte kan flytta till annan ort och byta jobb för att avancera i karriären eftersom hans lägenhet är nu är värd en fjärdedel av vad han betalade 2008.

Som extra salt i såren kan han inte heller lägga om lånen och dra fördel av dagens lägre räntor eftersom ingen bank vill låna ut fyra gånger lägenhetens värde.

Det här råkar vara i USA, men vi är inte immuna mot fastighetskriser i Sverige.

• Gilla
clarkbones och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.