12 215 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Hjälp - bygget närmar sig fem miljoner!
Sida 1 av 3
Vi ska bygga hus i en mindre kuststad och som rubriken antyder håller det på att dra iväg...
Har fått offert från Trivselhus på ett hus på 227 kvm. 3,5 miljoner plus en del tillval
Tomt 300 000
Garage 250 000
Bygglovsavgift 75000
Va drygt 100 000
Markplanering minst 150 000
Vi bygger drömhuset och vill inte dra ned på något och vara dumsnåla
Men är det rimligt att bygga hus för 5 miljoner?
Nån mer som gör det utanför storstäderna?
Har fått offert från Trivselhus på ett hus på 227 kvm. 3,5 miljoner plus en del tillval
Tomt 300 000
Garage 250 000
Bygglovsavgift 75000
Va drygt 100 000
Markplanering minst 150 000
Vi bygger drömhuset och vill inte dra ned på något och vara dumsnåla
Men är det rimligt att bygga hus för 5 miljoner?
Nån mer som gör det utanför storstäderna?
Vad är huset värt när det är klart ? Dvs skulle ni bli skyldiga pengar om ni skulle tvingas sälja ?
Inte för att det påverkar ert val men kostar verkligen bygglovet 75000:- ?
Har ni jämfört med andra leverantörer av hus ?
Inte för att det påverkar ert val men kostar verkligen bygglovet 75000:- ?
Har ni jämfört med andra leverantörer av hus ?
Ja kan tycka att bygglovsavgiften verkar något hög, men antar att den innefattar även planavgift. VA-anslutningen verkar ju bra billig oxå måste jag säga, här i närheten pendlar den mellan 250-350tkr!
Men kringkostnaderna är i relation till huspriset inget att fundera på, det är ju huset som kostar och kan justeras...
Det viktiga är väl att kolla av marknaden, vad ligger husen på i närområdet? En annan metod är att kolla upp taxeringsvärden i området och schablonmässigt så kan du räkna upp detta med 30% för att få ""marknadsvärdet"" (sanning med modifikation)...
Efter detta är det magkänslan som får styra, går inte att råda... Men jag har en bekant som byggde en enfamiljskåk för 7, 5mnkr i en kuststad på västkusten där kåkarna i regel går för 2, 5-4mnkr... Men att jämföra gammalt med nytt är oxå svårt ;-)
Men kringkostnaderna är i relation till huspriset inget att fundera på, det är ju huset som kostar och kan justeras...
Det viktiga är väl att kolla av marknaden, vad ligger husen på i närområdet? En annan metod är att kolla upp taxeringsvärden i området och schablonmässigt så kan du räkna upp detta med 30% för att få ""marknadsvärdet"" (sanning med modifikation)...
Efter detta är det magkänslan som får styra, går inte att råda... Men jag har en bekant som byggde en enfamiljskåk för 7, 5mnkr i en kuststad på västkusten där kåkarna i regel går för 2, 5-4mnkr... Men att jämföra gammalt med nytt är oxå svårt ;-)
Vet inte riktigt om vi skulle få igen pengarna... Men vi vill ju bo där och har rejäl kontantinsats och fasta jobb. Jo det ingår planavgift. Och vi vill ha Trivselhus! De har byggt de flesta husen i området och har arkitektritat åt oss. Det är de här kringavgifterna som stör men det är ju lika för alla som ni säger tack för alla svar
Galet om du frågar mig, men har du pengarna, så varför vänta?
Personligen har jag alltid värdesatt att ha god marginal (klarar en femdubbling av räntan, klarar att bli arbetslös mm.) och har pengar över till annat. Vill inte lägga varje rävöre på boendet. Vissa värdesätter drömboendet, vi är alla olika. Mitt drömboende får vänta tills mitt halva fotbollslag blivit vuxna.
Personligen har jag alltid värdesatt att ha god marginal (klarar en femdubbling av räntan, klarar att bli arbetslös mm.) och har pengar över till annat. Vill inte lägga varje rävöre på boendet. Vissa värdesätter drömboendet, vi är alla olika. Mitt drömboende får vänta tills mitt halva fotbollslag blivit vuxna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför bygga så stort?
Minska ytan med kanske 50% och dra ner på "tillvalen" så kanske du får en rimligare nivå.
Och garage för 1/4 mille är väl att ta i? Köp en byggsats för 50.000 kr och bygg lite själva.
Du kan ju fortsätta drömma om störst finast och häftigast, men leva i verkligheten ändå
Minska ytan med kanske 50% och dra ner på "tillvalen" så kanske du får en rimligare nivå.
Och garage för 1/4 mille är väl att ta i? Köp en byggsats för 50.000 kr och bygg lite själva.
Du kan ju fortsätta drömma om störst finast och häftigast, men leva i verkligheten ändå
Men ett drömhus är väl sällan så litet?KnockOnWood skrev:
Varför inte ? 115 m2 är väl lagom för många, tror det finns många som tycker drömboendet är ett ställe som man har råd att vara på och inte behöva jobba jämt för att äga.ekblom skrev:
I TS exempel med en ev 5% ränta och en kontantinsats på 1 mille kostar det ca 20000:-/månad med värme o el = inget drömbonde om du frågar mig.
Jag kan ju tycka att garage kostnaden verkar låg.
Om jag bygger ett sånt schysst hus ska väl garaget vara i samma nivå som huset.
Annars riskerar det att dra ner helhets intrycket vilket på verkar marknadspriset, bara min uppfattning.
Om jag bygger ett sånt schysst hus ska väl garaget vara i samma nivå som huset.
Annars riskerar det att dra ner helhets intrycket vilket på verkar marknadspriset, bara min uppfattning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Bevakare, välkommen till Bygga Hus-forumet!bevakare skrev:
Men sitt drömhus bygger man väl inte med marknadspris som riktmärke,
vad är det då för drömmar man när?
Jag tycker Larsbj resonerar mycket klokt!larsbj skrev:
Det behöver inte vara störst och lyxigast om man har lite realistiska drömmar
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Tomt 300 papp säger ju allt. Kolla som sagt vad husen går för, låter som att med dom tomtpiserna kan ni köpa stadshuset. Jag hade inte lagt dom pengarna utanför Stockholm och kanske GBG. Börja med att leta upp en drömtomt i stället och ring Älvsbyhus. Ett skithus på en drömtomt är ändå attraktivt. Och tro inte att ni skall bo där resten av livet, idag är man mer rörlig än för några generationer sedan. Kolla vad de lokala mäklarna/bankerna annonserar i sina skyltfönster så ni får en uppfattning om vilken prisklass som är gångbar.
Hej konckonwood
Jag håller med om ett drömhus är ett drömhus.
Säger så här:
Om det var jag som byggde skulle jag bygga hus och garage i samma pris nivå på ett läge som jag tycker om så att jag får ett bra helhets intryck när jag svänger in hemma.
Jag byggde nytt hus på 145 kvm 2010, renoverade ladugården sommaren 2012 & 2013.
Just nu bygger jag ett garage på 135 kvm i samma stil som huset och bara garageplattan kostade 140-150".
Men jag bygger mitt hem där jag ska bo länge och därför får det kosta.
Jag håller med om ett drömhus är ett drömhus.
Säger så här:
Om det var jag som byggde skulle jag bygga hus och garage i samma pris nivå på ett läge som jag tycker om så att jag får ett bra helhets intryck när jag svänger in hemma.
Jag byggde nytt hus på 145 kvm 2010, renoverade ladugården sommaren 2012 & 2013.
Just nu bygger jag ett garage på 135 kvm i samma stil som huset och bara garageplattan kostade 140-150".
Men jag bygger mitt hem där jag ska bo länge och därför får det kosta.