53 775 läst ·
212 svar
54k läst
212 svar
Hjälp! Buller och skadegörelse i Häradsbäck
Med anledning av att somliga vill bagatellisera problemet, ibland genom att fokusera på ljudstörningarna, vill jag påminna med att citera från första inlägget:
"
Problemen är dessa:
Exempel på incident:
Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren."
"
Problemen är dessa:
- Ungdomar är inte inne på Balders, de går runt i byn, grovt alkohol- och ev. drogpåverkade att döma av beteendet.
- De sparkar sönder postlådor.
- De går in i trädgårdarna, sitter i folks utemöbler och dricker, och beter sig som de ägde stället.
- De lämnar kvar flaskor, plastpåsar och annat skräp i trädgårdarna.
- De sparkar sönder blomkrukor och likande de kan lyckas förstöra. Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen
- Kissar i trädgårdsodlingarna.
Exempel på incident:
Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren."
Men @Per Eskilsson då, inte planerar du väl brott?Per Eskilsson skrev:
Men om du kör vidare på brottets bana så filma för guds skull reaktionerna!
Inte trodde jag att en adminstratör i forumet skulle skriva nåt då OT-iskt som att uppmana till brott..Per Eskilsson skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Detta är en uppgift för polis och ordningsvakt.TRJBerg skrev:
Trådlös vibrationsdetektor, som ställs på grov känslighet (dvs rejält okänslig, dvs krävs mycket våld för att få den lösa ut, så att inte den löser ut när brevbäraren lägger post i postlådan). Koppla till larmsystemet i bostaden så att ungdomarna sedan får smaka väktare.TRJBerg skrev:
Om det inte är postlådor som i de boendes postlådor du menar, utan du menar de gula som man lägger utgående post i, så kontakta postnord om detta, det är dem som är ansvariga för att ordna en lösning så att de inte vandaliseras.
TRJBerg skrev:
Utedeckare som antingen kopplas till väktarkopplat larmsystem alternativt denna:TRJBerg skrev:
https://goalarm.se/products/ljudskramma-skyddsbur-rorelsedetektor-timer
Lösningen står ju i inlägget så vad är problemet?TRJBerg skrev:
"Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen"
Om man glömmer det så lägg in en påminnelse i kalendern strax innan läggdags. Eller lägg något klumpigt (sten eller liknande) i sängen med en lapp fastknuten med "glöm inte ta in krukorna osv så de inte blir sönderslagna".
Så glömmer du inte det sedan när du ska lägga dig.
En kamera med deckare som filmar.TRJBerg skrev:
Kombinera kanske med fuktdetektor, så att den bara reagerar på när det är rörelse OCH piss i trädgården?
Då lär det definitivt inte bli problem med GDPR.
Sen polisanmäl med filmen som bevis.
Många larm har en knapp som man kan trycka på för att manuellt trigga larmet (panic brukar det stå) så kan du dra dit vaktbolaget och sedan tycker inte ungdomarna det är något kul längre att försöka sparka in dörren.TRJBerg skrev:
Redigerat:
Märkligt svar.S sebastiannielsen skrev:Detta är en uppgift för polis och ordningsvakt.
Trådlös vibrationsdetektor, som ställs på grov känslighet (dvs rejält okänslig, dvs krävs mycket våld för att få den lösa ut, så att inte den löser ut när brevbäraren lägger post i postlådan). Koppla till larmsystemet i bostaden så att ungdomarna sedan får smaka väktare.
Om det inte är postlådor som i de boendes postlådor du menar, utan du menar de gula som man lägger utgående post i, så kontakta postnord om detta, det är dem som är ansvariga för att ordna en lösning så att de inte vandaliseras.
Utedeckare som antingen kopplas till väktarkopplat larmsystem alternativt denna:
[länk]
Lösningen står ju i inlägget så vad är problemet?
"Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen"
Om man glömmer det så lägg in en påminnelse i kalendern strax innan läggdags. Eller lägg något klumpigt (sten eller liknande) i sängen med en lapp fastknuten med "glöm inte ta in krukorna osv så de inte blir sönderslagna".
Så glömmer du inte det sedan när du ska lägga dig.
En kamera med deckare som filmar.
Kombinera kanske med fuktdetektor, så att den bara reagerar på när det är rörelse OCH piss i trädgården?
Då lär det definitivt inte bli problem med GDPR.
Många larm har en knapp som man kan trycka på för att manuellt trigga larmet (panic brukar det stå) så kan du dra dit vaktbolaget och sedan tycker inte ungdomarna det är något kul längre att försöka sparka in dörren.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Visst, men enligt lag angår inte det en om det är utanför område som man inte råder över. Om de befinner sig på allmän plats så är det polis och ordningsvakt som får lösa problemet med att de går runt berusade och drogpåverkade.TRJBerg skrev:
Det är så att säga inte "ens problem" att någon går på allmän plats och begår brott, och då ska man inte lägga sig i, utan ringa polisen och låta dem sköta spakarna.
De andra problemen är ju mer "privata" (de tar sig in i trädgårdar, förstör egendom, osv) och det går ju lösa med olika former av larmgrejer och vaktbolag.
Det känns som Marlene överdriver rätt hårt och att Per uppviglar mot kommunala tjänstemän känns minst sagt så där.
Men en bra lösning tror jag kan vara att dra igång nattvandring i byn, min erfarenhet är att man får god kontakt med ungdomarna och att de faktiskt lyssnar. Det kan för all del ta lite tid att bygga upp förtroende men det är en mycket bra och trygghetsskapande åtgärd.
Ta kontakt med kommunens fältassistenter och kolla om det finns någon aktiv grupp nattvandrare och gör det inte det skulle jag ts kontakt med nattvandring.nu för stöd att dra igång en, dom kan även stötts med jackor etc.
Men en bra lösning tror jag kan vara att dra igång nattvandring i byn, min erfarenhet är att man får god kontakt med ungdomarna och att de faktiskt lyssnar. Det kan för all del ta lite tid att bygga upp förtroende men det är en mycket bra och trygghetsskapande åtgärd.
Ta kontakt med kommunens fältassistenter och kolla om det finns någon aktiv grupp nattvandrare och gör det inte det skulle jag ts kontakt med nattvandring.nu för stöd att dra igång en, dom kan även stötts med jackor etc.
Hela ditt inlägg andas; 'ingen idé att göra något, bara att acceptera och anpassa sig'. Det stycke jag valde att citera ovan är väl det tydligaste exemplet på det. Menar du på fullt allvar att du tycker att acceptera och anpassa sig är den bästa lösningen? Helt otroligt...S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Nej men ibland är man illa tvungen att göra det.T ToRy skrev:
De andra problemen skrev jag ju olika lösningar med larm och sådant. Det håller ungdomarna borta.
Sönderslagna krukor är lite svårt att göra något åt, för även om du har ett larm (antingen ett GoAlarm eller ett konventionellt tjutlarm) så kommer ljudet inte vara tillräckligt störande för att hålla dem borta från att förstöra, de kommer däremot hållas borta från att vara där längre stunder.
Så där är ju lösningen att faktiskt ta in krukorna.
En annan lösning är ju att köpa krukor och saker som inte går att göra sönder, typ krukor i armerad betong eller stål eller liknande som målas snyggt. Det går gjuta själv och så använder man hönsnät som armering. Köp betong som tål lite våld (fråga i bygghandeln efter rätt typ av betong, säg att det ska vara vandalsäkert) så är problemet löst, så kan de sparka sig blå på krukorna utan att de går sönder.
Då slipper man omaket att ta in dem, man kan använda de "gamla krukorna" för att göra en silikonform https://www.kinn.com/product.html/rtv-silikon-181-inkl-hardare--formsilikon-/-gjutsilikon-1-kg
så ka du gjuta massor av betongkrukor som tål massvis av våld. Sedan måla krukorna med samma färg som de gamla, så syns det inte att man gjort det "vandalsäkert" mer än att ungdomarna kommer få lite ont i foten när de sparkar.
Sedan utemöbler går ju bygga om i stålprofiler m.m. så att det tål lite våld. Använd de gamla möblerna som "mall" och sedan köp stålprofiler på hornbach, bauhaus eller XL-bygg eller annat byggföretag. Plus om du kan svetsa, annars funkar det med skruv o bult (låsmutter där det ska kunna röra sig)
Kuddar och sådant mjukmaterial förvaras i låsbar låda, som med fördel också kan byggas på vandalsäkert sätt.
Redigerat:
Man kan ju drömma fritt om olika sätt att lösa problemet, men om man inte kommer åt grundorsaken får man ju vara pragmatisk och inse att man antingen får köpa läget eller flytta därifrån.T ToRy skrev:
Att tjata hål i huvudet på polisen och kommunen tror jag inte ett dugg på.
Du vet alltså inte vad en Väktare är och vad de gör? Speciellt inte den väktare som dyker upp 40 minuter efter att ett villalarm utlöst..S sebastiannielsen skrev:Detta är en uppgift för polis och ordningsvakt.
Trådlös vibrationsdetektor, som ställs på grov känslighet (dvs rejält okänslig, dvs krävs mycket våld för att få den lösa ut, så att inte den löser ut när brevbäraren lägger post i postlådan). Koppla till larmsystemet i bostaden så att ungdomarna sedan får smaka väktare.
Många larm har en knapp som man kan trycka på för att manuellt trigga larmet (panic brukar det stå) så kan du dra dit vaktbolaget och sedan tycker inte ungdomarna det är något kul längre att försöka sparka in dörren.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
De har inga som helst rättigheter annat än vilken vanlig människa som helst. Och jag har aldrig hört talas om att väktare har handfängsel och batong.S sebastiannielsen skrev:
Däremot har ordningsvakter vissa extra befogenheter. Men de är alltid knutna till en specifik plats, vanligen en näringsverksamhet. Och inte heller vad gäller ordningsvakter har jag hört talas om handfängsel och batong, undantagandes när de använts i viss kollektivtrafik.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Vad har jag överdrivit och på vilket sätt är du insatt? Bor du också i närheten av Balders?J jonko skrev:Det känns som Marlene överdriver rätt hårt och att Per uppviglar mot kommunala tjänstemän känns minst sagt så där.